رییس مرکز پزشکی حج و زیارت:

مسوولان مرکز پزشکی، فرماندهان احراز استطاعات جسمی زوار هستند

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۷:۵۶:۵۳
کد خبر: ۷۵۲۱۰
مسوولان مرکز پزشکی، فرماندهان احراز استطاعات جسمی زوار هستند
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تاکید کرد: مسوولان و معاونان این مرکز، فرماندهان احراز استطاعت جسمی زوار هستند.
به گزارش سرویس اجتماعی برنا ، سید علی ریاض نماینده رییس جمهور در جمعیت هلال احمر در دیدار با وزیر حج و اوقاف کشور پاکستان ضمن بیان این مطلب، گفت: حج یک سفر معنوی و مذهبی است که احکام آن در آیات قرآن بیان شده است. 

وی در ادامه افزود: بر اساس آیات قرآن، مهم‌ترین شرط انجام سفر حج، استطاعت است که استطاعت بدنی و جسمی زائر اهمیت بسیاری دارد. 

ریاض با بیان این که چارت سازمانی مرکز پزشکی به گونه‌ای تنظیم شده است که نیازهای درمانی و پزشکی زائران شناسایی و تامین شود، خاطرنشان ساخت: مسئولین و معاونین مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، فرماندهان احراز استطاعت جسمی زوار و زائرین هستند. 

رییس مرکز پزشکی حج وزیارت با اشاره به این که اعزام زائر از ایران به سه کشور سوریه، عراق و عربستان انجام می‌شود، اذعان داشت: تامین سلامت و بهداشت زائرین در کشور عربستان در دو موسم عمره و تمتع صورت می‌گیرد. 

وی با اشاره به تعداد زائرین ایرانی که به مکه و عتبات اعزام می‌شوند، گفت: سالانه قریب سه میلیون زائر از ایران به مقصد کشورهای مذکور از مرز خارج شده که از این رقم، 100 هزار حاجی در کاروان‌های تمتع اعزام می‌شوند. 

ریاض با بیان این که تامین سلامت زائرین در حیطه وظایف مرکز پزشکی گنجانده شده است، افزود: با توجه به این که زوار و حجاج در کشور مقصد بیشتر وقت خود را به زیارت و امور معنوی اختصاص می‌دهند، قسمت عمده‌ای از مباحث را در ایران اجرایی می‌کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: بخش عمده‌ای از وظایف تدوین شده در مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، مربوط به سفرهای عمره و تمتع است.

نماینده رییس جمهور در شورای عالی هلال احمر گفت: بر این اساس، پس از ثبت نام زائرین، آموزش مباحث پزشکی و بهداشتی برای اشان در قالب کلاس‌های آموزشی، توزیع کتاب و سی دی، پخش فیلم در تلویزیون و هواپیما انجام می‌شود.

ریاص در ادامه این دیدار گفت: حاجیان ایران در قالب کاروان‌های زیارتی به عمره و تمتع اعزام می‌شوند.

وی اذعان داشت: با فرض این که در هر کاروان صد تا 150 زائر حضور دارند، یک پزشک کاروان آنها را همراهی می‌کند که یک مطب در قالب کیف امدادی را به همراه دارد.

به گفته ریاض، تجهیزات کامل پزشکی در داخل این کیف تعبیه شده است تا امکان مداوای بیمار در تمام مدت فراهم باشد.

نماینده رییس جمهور در جمعیت هلال احمر با بیان این که پرشکان نیز دوره‌های آموزشی را پیش از اعزام طی خواهند کرد، اظهار داشت: بیماری‌های شایع در موسم حج با ایران متفاوت و برای مداوا به داروهای خاص نیاز است.

ریاض متذکر شد: با توجه به این که با محدودیت‌هایی در کشور عربستان، به هر دلیل، مواجه هستیم، تامین اقلام مورد نیاز دارویی به جهت مداوای زائرین را عهده‌دار شده‌ایم.

نماینده رییس جمهور در شورای عالی هلال احمر بیان کرد: علاوه بر این، در موسم تمتع در هر یک از شهرهای مکه و مدینه یک بیمارستان با تجهیزات کامل و پزشکان با تخصص‌های گوناگون، به جهت ارائه خدمت به زائرین آماده است.

به گفته وی، در هر یک از این بیمارستان ها 60 تخت درمانی وجود دارد و در صورت نیاز به جراحی زائر به بیمارستان سعودی اعزام می‌شود. با توجه به این که پزشکان کاروان در تمامی لحظات همراه افراد هستند، در تامین نیاز زائرین اشراف کامل دارند.

ریاض خاطرنشان ساخت: این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: مداوای زائرین در عمره، در 13 درمانگاه در مکه و هفت درمانگاه در مدینه انحام می‌شود.

در این دیدار که مسئول IT و انفورماتیک مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز حضور داشت، ریاض گفت: تمام سوابق زائرین ایرانی با انجام معاینات پزشکی به صورت فایل‌های کامپیوتری ذخیره می‌شود و در اختیار پزشکان حاضر در تیم‌های درمانی تمتع قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این پزشکان در صورت مراجعه زائر و مداوای وی، نسبت به ثبت نوع تشخیص و نحوه درمان وی اقدام می‌نمایند تا پس از اتمام موسم تمتع، نتایج مورد برسی قرار گیرد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان ساخت: عفونت‌های فوقانی و تنفسی، دردهای عضلانی و استخوانی و بیماری‌های قلبی به دلیل سن بالای زائرین، به ترتیب عمده‌ترین مشکلاتی است که زائرین ایرانی در موسم تمتع بدان دچار می‌شوند
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز