معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت

سهم گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور ۳ درصد است

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۲۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۲
سهم گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور ۳ درصد است
معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت گفت:سهم گیاهان دارویی و طب سنتی 3 درصد است که این میزان باید تاپایان برنامه پنجم توسعه به 10 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مصطفی قانعی در حاشیه اولین مجموعه عمومی شبکه تحقیقاتی طب سنتی و گیاهان دارویی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر سهم طب سنتی و داروهای گیاهی در کشور 3 درصد است که این باید در برنامه پنج ساله به 10 درصد افزایش یابد.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت درباره شبکه تحقیقاتی طب سنتی و گیاهان دارویی گفت: مسوولیت این شبکه 3 برابر بیشتر از شبکه های فعلی بوده چرا که از بالاترین محققان، متخصصان، بخش خصوصی و NGOها هستند که مهمترین اهداف آن هم‌افزایی تمامی نیروها برای برنامه مشخص است. همچنین مهمترین تفاوت این شبکه با 2 شبکه گذشته این است که این شبکه، یک شبکه مستقل نبوده بلکه در یک برنامه جامع قرار دارد و مهمترین هدف‌گذاری آن طب ایرانی است که درمقالات دنیا از این طب  استفاده می شود. ایران باید باتوجه به اخلاق فرهنگ،  طب اسلامی را بوجود آورد تا سلامت انسان را تضمین کند.

قانعی افزود: مهمترین موضوع در طب سنتی و داروهای گیاهی این است که زمانی که پزشکان از طب سنتی و داروهای گیاهی نام می برند به تدریج فکر انسان به سمت عطاری ها پیش می رود که این موضوع به هیچ وجه درست نبوده و طب سنتی و داروهای گیاهی از طرح جامعی برخوردار بوده است.

وی درباره داروهای گیاهی تصریح کرد: مهمترین دستاورد ما در داروهای گیاهی این بوده است که در حال حاضر 500 داروی گیاهی توسط بخش های مختلف تولید و در لیست دارویی کشور قرار گرفته است که تمامی این 500 نوع دارو در بازار دارویی موجود است. همچنین رییس جمهور قول مساعد داد 500 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: دانشجویان پزشکی دو واحد درس فرهنگ و تمدن پزشکی ایران و اسلام را می گذرانند، به طوری که در این تحقیق دانشجویان باید از نیاکان خود همچون ابن سینا تحقیقات طب سنتی و داروهای گیاهی را به زبان علم امروز چاپ کنند.

قانعی درباره دستاورد های حوزه علم پزشکی گفت: نقشه راه جامع علمی کشور در دهه فجر رونمایی می شود که در این برنامه پنج ساله ما در رتبه اول قرار می گیریم.

وی همچنین در خصوص فن‌آوری های پزشکی افزود: یکی از دستاوردهای کشور ساخت ربات کمک جراح است که آن نیز در دهه فجر رونمایی می شود. مهمترین عملکرد ربات کمک جراح استفاده در جراحی های مغز است.

معاون تحقیقات و پژوهش وزارت بهداشت در خاتمه در خصوص راه اندازی شبکه دیابت گفت: شبکه دیابت طی روز گذشته در معاونت بهداشتی تشکیل که مهمترین کارایی آن کاهش بار بیماری دیابت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز