رییس جمهور در بدو ورود به تهران:

تبیین ویژگی‌ها و نحوه استقرار نظم جدید در جهان در سخنرانی امسال در مجمع عمومی

۱۳۹۱/۰۷/۰۸ - ۱۲:۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۳۲۸۳
تبیین ویژگی‌ها و نحوه استقرار نظم جدید در جهان در سخنرانی امسال در مجمع عمومی
رییس جمهور گفت: در سخنرانی امسال در مجمع، ویژگی ها و نحوه استقرار نظم جدید بین المللی تشریح شد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد بعد از ظهر روز (جمعه) در بازگشت از سفر به نیویورک به منظور شرکت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد درباره دستاوردهای سفرش گفت: سازمان ملل و مجمع عمومی آن مرجع بسیار مهم بین‌المللی و تنها مرجعی است که می‌تواند درباره همه مسایل جهان اظهارنظر کند.

رییس جمهور حضور ایران در این مرجع بین المللی را یک نیاز، ضرورت و وظیفه دانست و افزود: به‌ویژه جهانی که امروز در آن قرار داریم در شرایطی قرار دارد که باید از یک دوره تاریخی به دوره‌ای وارد و نظم جدیدی در جهان حاکم شود. دوره‌ای طولانی سرشار از مصیبت‌ها سپری شده و در آستانه ورود به این دوره، طبیعی است که ملت ما باید در تبیین نظم جدید و راهبری آن نقش شایسته‌ای ایفا کند و در این مسیر وظیفه خود را انجام دهد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این سفر فرصت مناسبی برای گفت‌وگو با مسوولان سایر کشورها و طرح دیدگاه‌های ملت ایران درباره وضع جهان بود، اظهار داشت: سفر پرباری داشتم که در آن دو سخنرانی، یکی در نشست حاکمیت قانون درباره همین موضوع که پایه هر نوع اندیشه و ارزشی در جامعه جهانی نحوه اجرا و استقرار قانون است و سخنرانی دیگر در نشست رسمی مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسایل روز جهان و نظم جدید بود.

رییس‌جمهور تصریح کرد:‌ در خلال این سفر، دوازده گفت‌وگو با رسانه‌های خبری و یک کنفرانس مطبوعاتی نیز برگزار شد. هشت ملاقات سیاسی و پنج دیدار نیز بخش دیگری از برنامه‌های سفر بود که عمده این دیدارها با گروه‌ها و افراد آمریکایی مانند گروه‌های ضدجنگ و یا اندیشمندان و آزاداندیشانی بود که نظرات و افکار جدیدی دارند، بود. ملاقاتی هم با ایرانیان داشتم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه در مجموع استقبال گسترده‌ای از نوع نگاه و مواضع ملت ایران درباره مسایل جهانی شد، خاطرنشان کرد: شاید علت این استقبال گسترده، احساس خلایی بود که نسبت به مسایل مربوط به نظم آینده در جهان ایجاد شده بود و همه منتظر بودند تا نظر ملت ایران را بشناسند، چرا که در سال‌های گذشته مباحثی که از سوی ملت ما مطرح می‌شد درباره نواقص و اشکالات نظم موجود بود، اما درباره نظم جایگزین کمتر گفته شده بود یا اصلا گفته نشده بود و لذا در این سفر تلاش کردیم که درباره نظم آینده جهان بیشتر صحبت و آن را تبیین کنیم که ارایه این نظرات انعکاس وسیعی پیدا کرد و موضوع مباحث و گفت‌وگوهای بسیاری شد.

رییس جمهور ادامه داد: دلیل برگزاری جلسات دیدار با اندیشمندان و رسانه‌ها آن بود که فضای غالب رسانه‌های دنیا در اختیار گروهی است که نمی‌خواهند سخنان ملت ایران به گوش مردم جهان برسد و لذا از فرصت سفر استفاده کردیم تا با از طریق گفت‌وگوی مستقیم، این پیام را به گوش آنها برسانیم و دیدگاه‌ها را به روشنی تبیین کنیم و به پرسش‌ها پاسخ بدهیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این سفر دو موضوع خاص پیگیری شد، گفت: موضوع اول پیگیری ایجاد ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد بود. این جنبش با وجود عمر طولانی و مواضع و آرمان‌های مثبت و مفیدی که داشته است، همچنان ساختار مناسبی برای پیگیری مواضع خود ندارد. در این سفر تلاش شد زمینه‌های لازم برای پایه‌گذاری ساختار جنبش عدم تعهد و پیگیری‌ آرمان‌های آن انجام شود و با گروه‌ها و مقاماتی نیز در این زمینه صحبت شد و تعدادی از ملاقات‌کنندگان اعلام آمادگی کردند که در این زمینه فعال شوند و قرار شد جلساتی از طرف وزیر امور خارجه برای پیگیری این مساله برگزار شود.

رییس‌جمهور در توضیحات خود درباره پایه‌گذاری ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد افزود: اهداف جنبش عدم تعهد و آرمان‌‌هایی که این جنبش دارد ‌به دلیل فقدان یک ساختار اجرایی پیگیری نشده است و تلاش می‌کنیم حداقل‌هایی در این زمینه طراحی و تبیین شود و ساختار منسجمی به‌وجود آید که مسوولان این جنبش بتوانند اهداف آن را پیگیری کنند. البته این جنبش دفتری در نیویورک دارد اما این کافی نیست و باید مرکزی به‌وجود آید که مرکز تلاش‌ها برای تحقق اهداف جنبش باشد. برنامه زمانی برای این اقدامات طراحی و اقدامات در دست پیگیری است و نتایج به اطلاع همگان خواهد رسید.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه سفر پرکاری داشتیم و برای تمام لحظات ما برنامه ریزی شده بود و درخواست‌های زیادی برای ملاقات یا مصاحبه به دلیل محدودیت وقت بی پاسخ ماند، اظهار داشت: باید از ملت بزرگ ایران تشکر ویژه داشته باشم و به خادمی چنین ملتی افتخار می‌کنم. امروز هر جا از ملت ایران سخن گفته می‌شود، همگان با احترام و تکریم از او یاد می‌کنند و امید دارند این ملت در مسیر تحول بزرگ جایگزینی نظم جدید در جهان نقش تاریخی خود را ایفا کند.

رییس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی تصریح کرد:‌ خیلی متاسفم که در آستانه سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل، در حالی که جهان منتظر شنیدن دیدگاه‌های ملت ایران بود، این اتفاق افتاد. همان‌طور که می‌دانید در سازمان ملل دو دسته سخنرانی انجام می‌شود؛ یک عده طرفداران نظام سرمایه‌داری هستند که حرف آخر آنها را آمریکا می‌زند و یک دسته کشورهای مستقل هستند که حرف آخر را در میان آنها ایران می‌زند. با این توصیف، اینکه به یکباره قبل از سخنرانی رییس‌جمهور، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور و مدیرعامل خبرگزاری دولت بازداشت می‌شود مایه تاسف است. به‌ویژه اینکه اتهام او، توهین به مقام معظم رهبری است؛ مساله‌ای که هیچ ایرانی آن را نمی‌پذیرد؛ این مساله را حتما پیگیری خواهم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز