در پیشنهادات هفتگانه دكتر احمدی نژاد به نشست سران اكو مطرح شد

تشكیل مجامع سیاسی و اقتصادی و سازمان همكاری‌های علمی و تحقیقاتی اكو

۱۳۹۱/۰۷/۲۵ - ۱۵:۴۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۵۳۳
تشكیل مجامع سیاسی و اقتصادی و سازمان همكاری‌های علمی و تحقیقاتی اكو
رییس جمهور پیشنهاد داد مجمع سیاسی، مجمع اقتصادی و سازمان همكاری‌های علمی و تحقیقاتی این سازمان، برای گسترش همكاری‌های اعضا، در راستای تامین بیشتر منافع اعضا تشكیل شود.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی در باكو، در دوازدهمین اجلاس سران همكاری‌های اقتصادی اكو با بیان اینكه در دو دهه اخیر ناكارآمدی، ضعف و تبعیض آلودگی بودن نظم مادی و سرمایه‌داری حاكم بر جهان كاملاً آشكار شده است، گفت: همه می‌دانید كه ملت‌ها از وضعیت موجود ناراضی و به نظامات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حاكم بر مراكز اصلی قدرت و ثروت جهان بی‌اعتمادند و با آن همراهی نمی‌كنند و امیدی به اصلاح آن ندارند.

رییس جمهور تصریح كرد:امروز همه ملت‌ها طالب تغییرند و به لطف خدا این تغییر اتفاق خواهد افتاد. چرا كه بر اساس سنت‌های الهی، بی عدالتی پایدار نخواهد بود. این درس دائمی تاریخ به همه است.

رییس جمهور خاطر نشان كرد: نظام سرمایه داری و حافظان اندیشه استعمار و برده‌داری خواسته یا ناخواسته در پایان راه قرار دارند و جهان در آستانه ورود به دوران جدید و استقرار نظم نوینی قرار دارد و بنابر وعده خداوند نظم آینده مبتنی بر عدالت و پاكی و احترام و محبت خواهد بود.

رییس جمهور خطاب به سران كشورهای عضو اكو گفت: دولت‌ها و ملت‌های ما به واسطه فرهنگ غنی و انسانی خود، همواره با ظلم و بی‌عدالتی مخالف و طالب صلح و عدالت و دوستی برای همه بوده‌اند. در دوره‌ برده‌داری و استعمار و دوقطبی و تک قطبی و در ایجاد نظم تبعیض آلود امروز كمترین نقش را داشته‌اند و در عین حال به دلیل سیاست‌های غیر انسانی قدرت‌های مسلط آسیب‌های فراوانی متحمل شده‌اند.

وی تصریح كرد: اگر چه همه ما از خسارت دیدگان چند صد سال اخیر هستیم اما علیرغم نامعادله حاكم در سده‌های اخیر، به واسطه تاریخ و فرهنگ خود می‌توانیم در اصلاح وضع موجود و استقرار صلح و رفاه پایدار در جهان نقش تعیین كننده ایفا نماییم و با اتكا ‌به استعدادها و توانمندی‌های بیكران ملت‌هایمان و با تكیه بر باور الهی و ایمان به عدالت و كرامت انسانی و بر پایه عشق و برادری می‌توانیم كارهای بزرگی انجام دهیم.

رییس جمهور تاكید كرد: تحقق همه این اهداف تنها در سایه همدلی و همكاری و مشاركت در برنامه‌ریزی و اقدام امكان پذیر است و همه باید دست به دست هم دهیم و در یک حركت جمعی نسبت به اصلاح وضع موجود جهان و همچنین حفظ استقلال و پیشرفت و رفاه كشورهای خود اقدام کنیم.

رییس جمهور با بیان اینكه راهكار اصلی، مشاركت همگانی در مدیریت جهانی است اظهار داشت: این همان شعار و نتیجه اجلاس موفق غیرمتعهدها در تهران است.

رییس جمهور گفت: ما با هم اندیشی و دوستی و تدبیر جمعی می‌توانیم ملت‌های خود را از تدابیر سوء نظامات و حاكمان بین‌المللی محافظت و در مسیر پیشرفت و تعالی خود و جامعه بشری حركت کنیم.

رییس جمهور در ادامه اظهارات خود 7 پیشنهاد برای ارتقا و تاثیر گذاری اجلاس اكو در سطح بین المللی مطرح كرد و گفت: می‌توانیم رایزنی‌ها و همكاری‌های سیاسی را در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و جنبش عدم تعهد و دیگر عرصه‌ها گسترش دهیم، یک نهاد مشورت سیاسی به نام " مجمع سیاسی اكو" برای هماهنگی اعضاء‌ در عرصه بین‌المللی و تقویت دوستی و كمک به رفع اختلافات و دفاع از حقوق اعضاء‌ در مراكز جهانی و تلاش مشترک برای اصلاح ساختارهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل ایجاد کنیم. همچنین با توجه به مواریث ارزشمند و مشترک، همكاری‌های فرهنگی و هفته‌های فرهنگی را سازماندهی و گسترده‌تر دنبال کنیم.

رییس جمهور همچنین پیشنهاد كرد تا همكاری‌های علمی و فنآوری را نهادینه و تقویت و "سازمان همكاری‌های علمی و تحقیقاتی اكو" تاسیس شود و نیز همكاری‌های اقتصادی و صنعتی و كشاورزی و انرژی، گسترش تجارت و به كارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول‌های ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمركی را در دستور كار قرارداده و اقتصاد ملت خود را از اثرات سوء‌ خلق دارایی‌های كاغذی و كسری بودجه كشورهای كلان سرمایه‌داری مصون کنیم.

دكتر احمدی نژاد اضافه كرد: می‌توانیم حلقه شبكه حمل و نقل ریلی، دریایی، جاده‌ای و هوایی را تكمیل و از همه ظرفیت دریاهای خزر و عمان و خلیج فارس و مدیترانه و اژه و سیاه بطور هماهنگ بهره‌برداری کنیم و همچنین برای تبیین و گسترش اندیشه مستقل و انسانی و عدالت محور در اقتصاد " مجمع اقتصادی اكو" پایه‌گذاری شود تا همه ساله با حضور مدیران ارشد و دولتمردان و صاحبنظران منطقه‌ای و بین‌المللی و نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی، فرصت رایزنی و ارایه راهكار و تحلیل‌های مناسب فراهم گردد.

رییس جمهور خاطر نشان كرد: بی‌تردید آینده‌ای درخشان در انتظار جامعه بشری و همه ما است، آینده‌ای سرشار از پاكی و عدالت و صلح و رفاه برای همگان كه در سایه توحید و همدلی و با راهبری مردی آسمانی از سلاله پیامبر عزیز اسلام، انسان كامل حضرت مهدی(عج) و با یاری حضرت عیسی(ع) و صالحان بر پا خواهد شد. بهار انسانیت در راه و زمستان سرد بی‌عدالتی و تحقیر رو به پایان است. آری بهار در راه است.

رییس جمهور تصریح كرد: می‌توان با گسترش همكاری‌ها، دفاع از حق و عدالت، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های مستكبران و عشق و خدمت به ملت‌هایمان در تحقق این آرزوی درخشان انسانی مشاركت کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز