معاون رئیس جمهوری در روز ملی صادرات:

بخش خصوصی باید مدار توسعه در کشور باشد

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۴:۵۴:۲۱
کد خبر: ۲۳۰۲۱۰
بخش خصوصی باید مدار توسعه در کشور باشد
جهانگیری از رشد 8 درصدی پتروشیمی و 12 درصدی فولاد خام در شش ماهه اولی سال جاری خبر داد.

جهانگیری از رشد 8 درصدی پتروشیمی و 12 درصدی فولاد خام در شش ماهه اولی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در مراسم «روز ملی صادرات» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در بخش بین‌المللی تعامل سازنده با دنیا داریم و مصمم هستیم اگر شرایط بدتر شد بتوانیم کشور را اداره کنیم. در مذاکرات 1+5 تیم مذاکره‌کننده هم از موضع به حق ایران دفاع خواهیم کرد و آن را به اثبات خواهیم رساند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه افزود: خروج از رکود و ورود به دوره رونق بر همگان آشکار شده است و ما نیازمند ورود جدی تر بخش خصوصی به حوزه توسعه صادرات و تجارت کشور هستیم.

جهانگیری تأکید کرد: اعتقاد دولت یازدهم بر این است که بخش خصوصی باید مدار توسعه کشور باشد .

معاون رئیس جمهوری در ادامه گفت: امروز مردم ما با مشکلات جدی در زندگی روزمره مواجه هستند و اگر ما می خواهیم مشکلات مردم و شرایط اقتصادی کشورمان به سرانجام مثبتی برسد یکی از جهت گیری های اصلی، توسعه صادرات غیر نفتی است.

جهانگیری اظهار داشت: رشد صنعت و تولید کشور در شش ماهه نخست امسال در شرایطی صورت گرفته است که تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان وجود داشته است و باید گفت صادرکنندگان ما در یک مبارزه سخت و جدی در حال فعالیت هستند.

معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: دولت برای تحقق شرایط تولید و صادرات جدی است. خواست ما تعامل مثبت با دنیا در حوزه صنعت و تجارت است و در این زمینه ما با کشورهای مختلف جهان در حال دستیابی به توافقات خوبی هستیم، و اطمینان داریم که مذاکره کنندگان هسته ای ما هم حقوق ملت را پاس خواهند داشت و هم تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان را مرتفع خواهند کرد تا زمینه فعالیت بخش خصوصی به شکل بهتری فراهم آید.

جهانگیری در ادامه به تمایل کشورهای مختلف جهان برای همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورمان اشاره کرد و گفت: روس ها به شدت خواستار افزایش صادرات کالاهای ایرانی به بازار این کشور هستند. ترکمن ها و عراقی ها نیز خواهان مشارکت جدی سرمایه گذاران ایرانی در حوزه تجارت داخلی کشور خود هستند. البته صادرکنندگان ما نیز باید دقت داشته باشند که از حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی ایران به درستی مراقبت کنند.

معاون رئیس جمهوری تأکید کرد: تلاش دولت در زمینه بستر سازی و رفع محدودیت ها و موانع تولید و صادرات در کشور است.

وی افزود: ما با مدیریت کارآمد بخش خصوصی قادر هستیم کالاهای خود را در سطح بین المللی صادر کنیم و بازارهای نو را به دست آوریم.

جهانگیری در ادامه گفت: باید دقت داشته باشیم که صادرات تنها در جهت صدور مواد خام نباشد، بلکه باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان و فناوری های نوین حرکت کنیم.

معاون رئیس جمهوری از تلاش دولت برای تقویت زیرساخت های کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالاها خبر داد و گفت: در شش ماهه گذشته امسال در حوزه گردش گری 200 درصد شاهد رشد بوده ایم. این نشان می دهد که کشور ما در زمینه های مختلف از استعداد قابل توجهی برخوردار است.

جهانگیری اضافه کرد: برای رفع معضل بیکاری باید به توسعه صادرات اندیشید.

وی با مقایسه درآمدهای نفتی دولت سابق و دولت کنونی بیان کرد: دولت احمدی نژاد در اواخر دوران خود روزانه 2 میلیون و 100هزار بشکه نفت با قیمت هر بشکه 120 دلار صادر می کرد و با این میزان درآمد کشور را اداره می کرد. اما همه می دانیم که امروز دولت یازدهم یک میلیون بشکه نفت صادر می کند و از این میزان نیز تنها بر روی 500 هزار بشکه آن برای اداره کشور می تواند حساب کند.

جهانگیری در همین زمینه افزود: البته نوسان های قیمت نفت در روز های اخیر را هم باید در نظر بگیریم.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: به رغم تمامی این شرایط مردم کماکان به دولت تدبیر و امید اعتماد دارند و امیدوار هستند.

وی ادامه داد: از تمامی سیاست ها برای توسعه بخش صنعت و صادرات حمایت خواهیم کرد و در این زمینه اقداماتی از قبیل تشویق صادرکنندگان نمونه، اتخاذ سیاست های پولی و مالی مناسب انجام داده ایم.

معاون ریاست جمهوری در خاتمه از مجلس شورای اسلامی خواست اولویت کاری خود را بر روی تصویب مصوبات حوزه توسعه صنعت و تجارت و به ویژه بسته خروج از رکود کشور قرار دهند و از بخش خصوصی برای ارائه نقدهای جدی و پیشنهاد های سازنده برای تعالی حوزه صنعت کشور درخواست همیاری کرد.

نظر شما