رییس‌جمهور در مراسم رونمایی از سامانه جراحی هوشمند:

ایران به سمتی می‌رود که در علم حرف اول را در جهان بزند

۱۳۹۰/۰۳/۱۹ - ۱۶:۴۳:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۶۶
ایران به سمتی می‌رود که در علم حرف اول را در جهان بزند
دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه باید به سمتی برویم كه در عرصه علمی حرف اول را در جهان بزنیم، گفت: این توانایی و باور در ایران زمین است كه ما می‌توانیم.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند كه پیش از ظهر امروز در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد، در سخنانی با تبریك رونمایی از این دستاورد ارزشمند به جامعه پزشكی، مهندسی كشور و ملت ایران گفت: بی تردید با رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند گام بلندی در حوزه فن آوری پزشكی كشورمان برداشته شده است و از همه مهندسان و پزشكانی كه جسارت به خرج داده و این دستگاه را مورد بهره برداری و تكمیل قرار دادند قدردانی می‌كنم.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت سلامت جسم اظهار داشت: همه صالحان، مصلحان و انسان ها به دنبال سعادت هستند و سعادت انسان در گرو آرامش جسم و جان است و در طول تاریخ پزشكی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نظر مردم از جایگاه بالایی برخوردار بوده است تا جایی كه مردم به طبیبان حكیم نیز می گفتند.

وی با بیان اینكه در كار سلامت جسم علاوه بر پیشگیری، درمان نقش ویژه و فوق العاده ای دارد یادآور شد: در بخش درمان نیز جراحی از نقش مهمی برخوردار است و شاید اگر جراحی را از این بخش حذف شود بخش مهمی از سلامت انسان به مخاطره بیفتد.

احمدی‌نژاد جراحی را یكی از بخش های حساس و سخت درمان دانست و تصریح كرد: بعضی اوقات جراحی ها به صورت سطحی انجام شده و پزشك بر تمامی مراحل آن واقف است اما هنگامی كه جراحی بر روی بخش‌های حساس یا در مجاورت آنها انجام می‌شود نیازمند دقت بالا و ارائه تصویری روشن از این محل به پزشك است چرا كه به دلیل حساسیت بسیار زیاد در فاصله ای بسیار كوتاه ممكن است زندگی انسان مختل شود و به هر مقدار كه سلامت انسان آسیب ببیند این موضوع در روابط اجتماعی تاثیر گذار است.

رییس جمهور ادامه داد: دستگاهی كه امروز رونمایی شد تصویری 3 بعدی و با دقت یك تا یك و نیم میلیمتر را در اختیار پزشك قرار می دهد و پزشك به صورت لحظه‌ای می‌تواند كاری را كه انجام می دهد ببیند از این رو می بیند رونمایی از این دستگاه اتفاقی مهم است و كمك زیادی به پزشكان می كند.

احمدی‌نژاد جراحان ایرانی را از زبردست ترین جراحان جهان دانست و خاطر نشان كرد: این موضوع اولا به خاطر استعداد ایرانی است و ثانیا به خاطر مهارت بالایی است كه در جراحی های مختلف كسب كرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه لازمه رسیدن به سعادت و آرامش جسم و جان دانش و علمی است كه به فناوری ، راهكار و راهنما در زندگی انسان تبدیل شود اظهار داشت: امروز نیازمند علم كارآمد و مفید هستیم.

رییس جمهور با بیان اینكه هر ملتی اگر بخواهد سالم زندگی كند و سعادت و عزت را تجربه كند باید به علم و فناوری اهمیت بدهد، گفت: هر فرهنگ،‌ اندیشه و مكتبی اگر بخواهد حقانیت خود را به اثبات رسانده و ماندگار شود باید تاثیر مفید و ماندگاری را در زندگی انسان داشته باشد و باید نشان بدهد كه در خدمت انسان و بشریت بوده و در ارتقاء سطح زندگی و سعادت انسانها كارآمد است و این كارآمدی به وجود نمی آید جز اینكه در عرصه های علم ، فناوری و اندیشه خود را نشان داده و راه های بهتری را برای زندگی و حركت در برابر انسان قرار دهد. 

احمدی نژاد با بیان اینكه علم و دانش همواره مرز تلاش و درگیری انسان ها در طول تاریخ بوده است، یادآور شد: اگر ملتی بخواهد خود را اثبات كند باید در مرزهای علم و اندیشه حركت كرده و خود را نشان دهد و گرنه یك ملت عقب افتاده‌ای خواهد بود كه از فقر و مشكلات سنگین رنج می برد در این صورت اگر زیباترین اندیشه های انسانی را عرضه و بهترین سنت های انسانی را هم داشته باشد ماندگاری نداشته و استقبالی از آن نمی شود.

وی با اشاره به اینكه باید اندیشه های انسانی خود را در قالب های عملی در اختیار بشر قرار داده و نشان دهد، گفت: باید این اندیشه ها ثابت كند كه می تواند زندگی بهتری را برای بشر رقم بزند تا مورد استقبال قرار گیرد.

رییس جمهور تصریح كرد: اگر ما به برخی از مقاطع تاریخی خود در گذشته افتخار می كنیم به خاطر آن است كه در علم و اندیشه سرآمد بودیم.

احمدی نژاد با بیان اینكه مسوولیت امروز ملت ایران را سرآمد شدن در عرصه علم و اندیشه جهان دانست و افزود: اگر اینطور نباشد حتی با كار و تلاش زیاد هم تغییری در مناسبات ما و دیگران ایجاد نخواهد شد و همیشه عده‌ای سرآمد و درجه یك بوده و بقیه ملت ها هم باید تحقیر و چپاول شدن را تحمل كنند.

وی با بیان اینكه باید به سمتی برویم كه در عرصه علمی حرف اول را در جهان بزنیم یادآور شد: این در خون و فرهنگ ایرانی و اعتقادی ما وجود دارد و این توانایی و باور در ایران زمین است كه ما می توانیم.

رییس جمهور با اشاره به اینكه باور توانستن است كه می تواند یك ملت را رو به جلو حركت داده و بالا بكشد، گفت: بسیاری اوقات تجهیزات و امكانات مادی و فرصت های زیادی وجود دارد اما به دلیل اینكه خودباوری،اعتماد به نفس و احساس توانستن وجود ندارد كاری از پیش نمی رود.

احمدی نژاد افزود: باید احساس توانستن را همیشه زنده نگه داریم كه اگر احساس توانستن باشد پیشرفت های دیگر نیز به دنبال آن خواهد آمد.

وی با بیان اینكه ملتی كه می تواند در سخت ترین شرایط دانشمندانی را به جهان عرضه كند كه امروز پس از گذشت هزار سال هنوز حرف اول را می زند، امروز هم می تواند چنین كاری انجام دهد گفت: اگر باور توانستن حفظ شود به طور حتم نسبت های موجود تغییر پیدا می كند.

رییس جمهور ادامه داد: وقتی در تریبون ها و محاسبات مختلف نام كشورهای پیشرفته مطرح می شود معنای آن این است كه خود را پیشرفته نمی دانیم و در این راه تلاشی نمی كنیم اما معتقدم می توانیم در آینده ای نزدیك به جایگاهی برسیم كه وقتی دیگران از واژه پیشرفت استفاده می كنند در ذهن ها نام ایران تداعی شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه ملت ایران همه امكانات و فرصت ها را برای پیشرفت در اختیار قرار دارد،اظهار داشت: امروز خوشبختانه شاهد جوشش، خیزش و شكوفایی بی نظیری در كشور هستیم و این باور كه كاری در دنیا وجود ندارد كه انجام شود و ایرانی نتواند آن را انجام بدهد از گذشته در ذهن من وجود داشت و امروز عمیق تر و محكم تر شده است. 

وی با بیان اینكه سطح دروسی كه امروز در دانشگاه‌های كشور تدریس می شود از متوسط سطح استعداد جوان ایرانی بالاتر نیست، گفت: آنچه كه امروز از علم و فناوری در جهان جریان دارد از سطح توان ایرانی بالاتر نیست و ما باید از این مرز عبور كنیم. 

رییس جمهور افزود: خوشبختانه دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور با عزم راسخ، همت بلند ، نگاه انسانی و اعتماد به نفس بی نظیر در حال تلاش و كار هستند و در آینده نزدیك ایران سرآمد علوم در دنیا خواهد بود و اگر كسی بخواهد از لحاظ علم و فناوری ارجاع داده شود به آثار دانشمندان ، فناوران و متخصصان ایرانی مراجعه خواهد كرد و این شایستگی و حق ملت ماست و مطمئن هستم به آنجا خواهیم رسید.

وی خطاب به وزیر بهداشت و مسوولانی كه در این مراسم حضور داشتند، گفت: تمام اتاق های عمل بیمارستان هایی كه جراحان در آنجا بخواهند از این دستگاه استفاده كنند با هزینه دولت باید هر چه زودتر تجهیز شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه ما نباید همواره وارد كننده محصولات باشیم و می توانیم در حوزه ای قرار بگیریم كه فن آوری برتر را صادر كنیم خاطر نشان كرد: باید نگاه دانشمندان و متخصصان كشور به فعالیت خود نگاهی فرامرزی و بین‌المللی باشد.

رییس جمهور با اشاره به اینكه واردات تجهیزات پزشكی در كشورهای منطقه بالغ بر 2 میلیارد و 70 میلیون دلار است، تصریح كرد: هنگامی كه ما می توانیم این تجهیزات را ارزان تر و با كیفیتی بهتر تولید كنیم چرا نباید این بازار را در اختیار داشته باشیم.

گفتنی است در ابتدای این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و چند تن از متخصصان، جراحان كشورمان سخنرانی كردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز