وزیر کشور پیش از عزیمت به تركمنستان:

اراده مستحكمی برای گسترش روابط تهران ‌- عشق‌آباد وجود دارد

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۹:۳۸:۴۸
کد خبر: ۶۱۰۷۶
اراده مستحكمی برای گسترش روابط تهران ‌- عشق‌آباد وجود دارد
نجار با تاكید بر اراده بسیار مستحكم برای توسعه روابط همه جانبه بین تهران – عشق آباد، گفت: توسعه روابط دو كشور چشم‌انداز روشنی برای توسعه، رفاه و ثبات منطقه است.
به گزارش سرویس سیاسی برنا، مصطفی محمد‌نجار وزیر كشور پیش از عزیمت به تركمنستان در گفت‌وگویی روابط تهران - عشق آباد را برادرانه و دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی، اعتقادی و تاریخی دانست و اظهار داشت: اراده بسیار مستحكمی در دو دولت و دو ملت برای گسترش روابط وجود دارد و همكاری‌ها در حال گسترش همه‌جانبه است.

وی با بیان اینكه اولویت روابط و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توسعه مناسبات دوستانه با همسایگان به‌ویژه كشورهای مسلمان است و تركمنستان در همین ارتباط از جایگاه ویژه‌ای نزد ما برخوردار است، تاكید كرد: اراده رؤسای جمهور دو كشور بر توسعه مناسبات در تمام زمینه‌ها قرار گرفته و وزارتخانه‌ها دو كشور نیز در این راستا بیش از پیش تلاش خود را بكار خواهند گرفت.

وزیر كشور با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود دو كشور در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری دو كشور با رشد چشم‌گیر از مرز چهار میلیارد دلار گذشته و انتظار می‌رود با همكاری و هماهنگی حجم مبادلات اقتصادی، تجاری و بازرگانی افزایش بیشتری یابد.

محمدنجار با اشاره به طرح‌هایی كه بین دو كشور درحال اجراست، گفت: خط راه‌آهن ایران – تركمنستان و قزاقستان یك مسیر راهبردی است كه با تفاهم كامل درحال پیگیری است.

وی افزود: ایران و تركمنستان در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در بخش حمل و نقل و ترانزیت كالا نقش مهمی دارند و خوشبختانه مراحل مقدماتی احداث این خط آهن به اتمام رسیده و امیدواریم این مسیر هر چه زودتر احداث شود.

وزیر كشور با بیان اینكه ایران‌ اولین شریك تجاری تركمنستان است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های صنعت، تجارت، حمل و نقل سرمایه‌گذاری‌های مشترك و صنایع دریایی هیچ محدودیتی برای همكاری با كشور تركمنستان ندارد و آمادگی دارد تا تجربیات خود را در بخش كشف، انتقال و در بخش صادرات انرژی در اختیار ملت و دولت تركمنستان قرار دهد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان توسعه مناسبات بر ضرورت گسترش همكاری‏ها و ایجاد زمینه‏های جدید همكاری در حوزه‏های سرمایه‌گذاری مشترك، تولید برق، احداث نیروگاه و ساخت خطوط ریلی و جاده تاكید كرد.

محمدنجار همچنین ضرورت گسترش و تقویت همكاری‏ها در جهت ایجاد تسهیلات كنسولی، همكاری‏های فرهنگی، علمی، آموزشی، صنعتی و گردشگری را مورد توجه قرار داد و با تاكید بر اهمیت همكاری‏های فرهنگی، برگزاری هفته‏های فرهنگی در دو كشور را بستر خوبی برای آشنایی مردم با فرهنگ‏ها و سنت‏های دو طرف دانست.

محمدنجار با ابراز امیدواری در خصوص برگزاری قریب الوقوع كمیسیون مشترك اقتصادی، توافق‌نامه 5 جانبه عشق‌آباد را چشم‌انداز روشنی برای همكاری‏های اقتصادی و ترانزیتی و آینده روشنی برای توسعه، رفاه و ثبات منطقه توصیف كرد.

وی با بیان اینكه فضای حاكم بر روابط ایران و تركمنستان دوستانه و كاملا برادرانه است، تصریح كرد: همكاری‌های تهران و عشق‌آباد در زمینه‌های گوناگون مطمئناً در جهت صلح و امنیت پایدار در منطقه خواهد بود.

وزیر كشور با اشاره به زمینه‌های موجود بین دو كشور برای مبارزه با افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جنایات سازمان یافته، تاكید كرد: تهران و عشق آباد درموضوعات امنیت، تقویت صلح و ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم جهانی و جنایات سازمان یافته و مواد مخدر دیدگاه مشترك دارند.

وی با اشاره به تلاش‌ها و توانمندی‌های كشورمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای كمك به تركمنستان به منظور ریشه‌كن كردن این معضل و امضاه سند همكاری تاكید كرد.
نظر شما