رییس جمهور در همایش سراسری روسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج كشور:

لزوم اشراف كامل دستگاه دیپلماسی كشور بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی+گزارش تصویری

۱۳۹۰/۱۰/۰۶ - ۲۰:۵۹:۵۵
کد خبر: ۹۱۷۱۶
لزوم اشراف كامل دستگاه دیپلماسی كشور بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی+گزارش تصویری
رییس جمهور گفت: باید با عقلانیت و اعتماد به نفس و ایستادگی بر اصول در مسیر تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های متعالی انقلاب اسلامی گام برداشت.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدی‌نژاد در همایش سراسری روسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج كشور، با اشاره به نقش مهم و اثرگذار دستگاه دیپلماسی كشور در تحولات منطقه ای و بین المللی و پیشبرد آن در راستای تحقق آرمانهای بلند و متعالی جمهوری اسلامی ایران گفت: باید دریافت واحدی از تحولات موجود در عرصه جهانی وجود داشته باشد تا در بستر آن، اهداف و آرمانهای الهام‌بخش ملت را تنظیم و اجرا كرد.

رییس جمهور تحولات موجود در جهان را به لحاظ گستردگی و اثرگذاری از مقطع جنگ جهانی دوم به بعد بی نظیر دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از تحولات موجود به عنوان بیداری اسلامی و غربی ها به عنوان بهار عربی یاد می كنند اما نكته مهم آن است كه در زمینه ضرورت تغییر و اصلاح در جهان، اشتراك نظر ایجاد شده است.

رییس‌جمهور افزود: انقلاب اسلامی برای برچیدن نظام سلطه و تغییر مناسبات ظالمانه و یك سویه به پیروزی رسید و این مسأله موضوع اصلی فشارها و تهدیدات سلطه‌گران علیه ملت ایران و ملت‌های مستقل جهان است.

دكتر احمدی‌نژاد با تاكید بر اینكه بین جمهوری اسلامی ایران و نظام سلطه اختلافات اصلی وجود دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال بر چیده شدن سیطره نظام سلطه بر جهان است تا به واسطه آن آزادی، عدالت،‌كرامت و توحید در دنیا مستقر شود، در مقابل غربی‌ها هم به دنبال سیطره بر جهان هستند و لازمه آن را تسلط بر انرژی و جریانات فكری در خاورمیانه می‌دانند.

رییس‌جمهور گفت: نظام سلطه برای سیطره بر جهان برنامه ریزی كرده است و در این راستا حمایت و ‌تقویت رژیم صهیونیستی برای آنها موضوعی اصلی محسوب می شود و اگر بتوانند مشكلات این رژیم را برطرف كند، سیطره آنها بر منطقه تكمیل خواهد شد.
دكتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه غرب در تقابل با جمهوری اسلامی ایران با دو مشكل اساسی مواجه است،‌گفت: یكی از مشكلات غرب این است كه نتوانستند رژیم صهیونیستی را بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه تثبیت كنند. سلطه‌گران، بزرگترین سرمایه گذاری سیاسی 300 سال اخیر خود را برای تاسیس رژیم صهیونیستی در منطقه انجام دادند و امروز با چالش های جدی در این خصوص مواجه شده اند.

رییس‌جمهور دومین مشكل نظام غرب در تقابل با جمهوری اسلامی ایران را، وجود رژیم های غیر مردمی و دیكتاتوری مورد حمایت خود در منطقه دانست و گفت:‌ غرب همواره در این موضوع در مقابل منطق جمهوری اسلامی ایران یك بازنده بوده است.
دكتر احمدی‌نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف انقلاب در زمینه نفی سلطه و مطالبه آزادی، عدالت، ایستادگی در برابر مستكبران بسیار قوی ظاهر شد اما به لحاظ عملی و الگوسازی در عرصه اثباتی می‌بایستی تلاش دو چندان صورت گیرد.

دكتر احمدی‌نژاد با اشاره به حركت مردم مسلمان منطقه افزود: هر جا حركتی به سمت عدالت، آزادی حقیقی، كرامت انسانی، دفاع از محرومین و مظلومان علیه ظلم و بی‌عدالتی، انجام شود، حركتی اسلامی محسوب می شود چرا كه نمی توان ارزشهای الهی و انسانی را خارج از چارچوب دین تعریف كرد.

رییس‌جمهور با تأكید به تفكیك بین مطالبات حقیقی ملت‌ها با جریانی كه در عرصه عمل اتفاق می‌افتد، گفت: باید توجه داشت كه حركت و مطالبه ملت ها در تحولات اخیر با مدیریت آن تحولات، موضوعات جداگانه‌ای هستند و اگر این دو با یكدیگر خلط شوند و بین آنها تفكیك قایل نباشیم، ممكن است مشكلاتی به همراه داشته باشد.آیا می توان در كشوری كه ناتو در آن دخالت داشته ،همراهان ناتو در آن كشور را افرادی انقلابی و دموكرات دانست؟

دكتر احمدی‌نژاد خاطر نشان كرد:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با حكومت‌های دیكتاتوری مخالف بوده و معتقدیم همه ملت‌ها به دنبال عدالت و آزادی حقیقی هستند كه باید این موضوع محترم شمرده شده و همه باید برای تحقق آن یاری كنند اما باید توجه داشت كه در این روند موضوع سازش با نظام سلطه، مسأله قابل قبولی نیست و باید بین این دو موضوع تفكیك قایل شد.
دكتر احمدی‌نژاد گفت: جمهوری اسلامی ایران حقوق اساسی همه ملت ها اعم از كرامت، عدالت، آزادی و اعمال حق حاكمیت ملی را برای همه ملت‌ها محترم شمرده و از آن پشتیبانی می كند.

رییس جمهور با اشاره به تحولات كشورهای منطقه، گفت: دولت آمریكا قصد دارد مدل اسلام آمریكایی را تحت عنوان طرفداری از دموكراسی و حمایت از مردم و آزادی در مقابل ایران مطرح كند، این در حالی است كه جمهوری اسلامی ایران طی 32 سال گذشته تنها كشور دمكراتیك منطقه بود اما دولت هایی در منطقه هستند كه در عمر سیاسی خود حتی یك انتخابات نیز برگزار نكرده‌اند و امروز دور هم جمع شده و علیه كشور دیگر منطقه قطعنامه صادر می كنند كه انتخابات آزاد و دمكراتیك برگزار كند.
دكتر احمدی‌نژاد گفت:‌سلطه گران با استفاده از تجربیات جنگ جهانی اول و اتفاقات بعد از آن سناریویی طراحی كرده‌اند تا بر منطقه سیطره پیدا كنند، آنان در جنگ جهانی اول تمامی اختلافات و كینه‌های فردی و گروهی و مذهبی را در منطقه فعال كردند و با استفاده از آن بر منطقه مسلط شدند و امروز هم دقیقاً قصد دارند با همان سناریو سیطره خود را تثبیت كنند.

رییس جمهور با طرح این سوال كه در مقابل سناریوی سلطه گران چه باید كرد، اظهار داشت: بهترین درس در عرصه سیاست خارجی را می‌توان از مكتب امام حسین (ع) اخذ كرد؛ اخلاق، ایستادگی، پاكی، تیزبینی، عدالت طلبی، آزادگی، ایستادگی بر اصول و ارزشهای الهی و انسانی، تسلط بر نفس، توكل به خدا،‌ایمان به پیروزی نهایی، عشق به انسانها، روشنگری و مدیریت عالمانه صحنه از جمله درسهای مكتب امام حسین(ع) است و این امام عزیز با این ویژگی‌ها خباثت و نفاق دشمنان را افشا كرد.

دكتر احمدی‌نژاد اولین اصل در مقابل طراحی های سلطه گران را ‌ایستادگی بر اصول و ارزشهای انقلاب در عرصه عمل دانست و گفت: زمانی پیروز هستیم كه به دنبال عدالت، احترام، كرامت و آزادی حقیقی برای تمامی ملت ها باشیم و به فضل الهی نظام جمهوری اسلامی در این مسیر در حال حركت است.

رییس جمهور تصریح كرد: باید در تمامی اقدامات خود بخصوص در عرصه سیاست خارجی از اقدامات هیجانی و احساسی دوری كرده و عالمانه و عاقلانه رفتار كرد.

رییس‌جمهور در ادامه اهمیت و ضرورت اخلاص در عمل و توجه به رضایت الهی در تمامی اقدامات را مورد تأكید قرار داد و خطاب به سفرای كشورمان گفت: پول و امكانات مادی موجب برتری و پیروزی نیست همانگونه كه در دوران دفاع مقدس با ایمان و اخلاص جوانان بسیجی‌ در مقابل تجهیزات و ابزارهای پیشرفته دشمنان به پیروزی رسیدیم در عرصه دیپلماسی نیز بی‌تردید اخلاص و پایبندی به ارزش‌های الهی از جایگاه و اثرگذاری فراوانی نسبت به امكانات مادی برخوردار است چرا كه به واسطه اخلاص و ایمان، یاری خدا نیز شامل حالمان خواهد شد.

دكتر احمدی‌نژاد با تاكید بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها در مسیر تحقق آرمان‌های متعالی ملت ایران اظهار داشت: بعضی فرصت ها به سرعت از دست می روند كه باید با هوشیاری از آن در جهت منافع ملی و تحقق اهداف انقلاب استفاده كرد و هنر دیپلماسی كشور استفاده از اینگونه فرصت هاست.

رییس جمهور تصریح كرد: اگر روی اصول و ارزشهای الهی وانسانی خود ایستادگی كنیم هر تحولی هم اتفاق بیفتد به نفع ملت ایران خواهد بود اما اگر از این اصول فاصله گرفته شود تضمینی برای پیروزی وجود ندارد.

دكتر احمدی‌نژاد دستگاه دیپلماسی را به خارج شدن از قالب های كلیشه ای و دائمی توصیه كرد و گفت: بطور مثال نگاه سنتی رسوب كرده ای نسبت به همكاری اقتصادی با غرب در كشور وجود دارد و این درحالی است كه ظرفیت های بسیاری در سایر كشورهای جهان وجود دارد، كه فعال كردن آن فواید قابل توجه فراوانی می‌تواند داشته باشد.

رییس جمهور در ادامه اظهارات خود با بیان اینكه نظم موجود در دنیا به بن بست رسیده و قابلیت دوام ندارد، چرا كه از فطرت انسانی و الهی انسان ها فاصله گرفته است،اظهار داشت: دنیا نیازمند نظم جدیدی است و زمان آن است كه الگویی را معرفی كنیم كه فراتر از تعصبات و اختلافات بین ملت ها بوده و همه ملت‌ها نسبت به آن احساس نزدیكی و مشاركت داشته باشند و این الگو همانا حكومت جهانی مهدوی است.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: ایده نظم جهانی مهدوی در حال فراگیر شدن است و می توان تحولات موجود را در این بستر نیز تحلیل و معرفی كرد.

در ابتدای این جلسه صالحی وزیر امور خارجه و تعدادی از سفرا ضمن ارائه گزارشی، نظرات كارشناسی خود را در خصوص مسایل مختلف مطرح كردند.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز