تابش گزارش داد؛

فرار مغزها سالانه صدمیلیارد دلار برای ایران هزینه دارد

۱۳۹۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۰۹۵۳
فرار مغزها سالانه صدمیلیارد دلار برای ایران هزینه دارد
صندوق بین المللی پول درباره نحوه اجرای هدفمند سازی یارانه ها و مسکن مهر به ایران راهکار می دهد.

«محمد رضا تابش» عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس در گزارش سفر هیات ایرانی به اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول مطرح کرد،هدفمندسازی یارانه ها و مسکن مهر دو سیاستی است که اجرای آن مورد تایید و تاکید کارشناسان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود اما آنها به نحوه اجرا انتقاد داشتند و می گفتند راههایی که برای اجرای انتخاب شده راههای خوبی نبوده از این رو این دو طرح به موفقیت نرسیدند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، محمد رضا تابش عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس، از سفر هیات ایرانی به اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول گزارشی ارایه کرد و گفت: صندوق بین المللی پول درباره نحوه اجرای هدفمند سازی یارانه ها و مسکن مهر به ایران راهکار می دهد.

وی همچنین در این گزارش گفت:‌ میانگین رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلیادی 3.7 درصد پیش بینی شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در جلسات حاشیه ای صندوق بین المللی پول آنها گزارشی از میزان تلفات جاده ای براساس اطلاعاتی که هیاتی از صندوق در سفر به ایران ارائه کرده بودند دادند و در همین راستا ما هم گزارشی ارایه و نکاتی را مطرح کردیم که آنها در گزارش خود ندیده بودند.

محمد رضا تابش با اشاره به هدفمندی یارانه‌ها افزود: هدفمندسازی یارانه ها و مسکن مهر دو سیاستی است که اجرای آن مورد تایید و تاکید کارشناسان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بود اما آنها به نحوه اجرا انتقاد داشتند و می گفتند راههایی که برای اجرای انتخاب شده راههای خوبی نبوده از این رو این دو طرح به موفقیت نرسیدند.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس افزود: مقررشد کارشناسان سازمان بین المللی پول و بانک جهانی راههای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و مسکن مهر را بررسی کرده و نتایج تحقیق خود را با ارایه راهکار مناسب در اختیار ما بگذارند.

وی افزود: همچنین قرار شد کارشناسان صندوق بین المللی پول و تیم تخصصی بانک جهانی راهکارهایی را برای برون رفت از مشکلات در سیستم پولی و بانکی ارایه کنند و کارشناسان و متخصصین داخلی این راهکارها را با شرایط اقتصادی و فرهنگی و سنت ها و آیین مذهبی و شرعی کشور تطبیق دهند تا به یک راهکار مناسب برسیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: یک بحث دیگری که به صورت جدی در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول مطرح شد تغییر نگرش نسبت به سرمایه ها و منابع مادی و معنوی بود و اینکه بتوانیم با تغییر نگرش به یک اقتصاد پویا برسیم.

وی با اشاره به دیدارش با معاون صندوق بین المللی پول،‌ گفت: خانم پترسن به آینده اقتصاد ایران با توجه به تحولات سیاسی که رخ داده بسیار خوشبین بود.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نسبت به سرمایه های انسانی در کشور بی توجه هستیم، ‌گفت: برخی از اساتید دانشگاهی ایران در حال حاضر در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مشغول به کار هستند و محور تعیین کننده اقتصاد کشورهای همسایه ما هستند در حالی که ما به این منابع بی توجه هستیم و از منابع قوی انسانی که در داخل داریم استفاده نمی کنیم.

تابش با بیان اینکه سالانه صد میلیارد دلاربه واسطه فرار مغزها از کشور خارج می شود، گفت: بسیاری از گزارشات آنها حاکی از این بود که اطلاعات درستی از وضعیت اقتصادی و تصمیم گیری کشور ندارند از این رو از مسولین می خواهم اطلاعات درستی در اختیار آنها قراردهند تا این قدر وضعیت اقتصادی کشور را تیره و تار نشان ندهند.

نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: در دیدارهایی که در حاشیه اجلاس صندوق بین المللی پول داشتیم بارها موضوع ریزگردها و دریاچه ارومیه مطرح شد،‌ از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی خواستیم تا به جای اعزام تیمی برای رصد کردن وضعیت دریاچه و ریزگردها،‌تسهیلاتی را در اختیار کشورمان قرار دهند تا بتوانیم با این دو معضل مقابله کنیم.

این عضوکمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس افزود: از آنها خواستیم تا تلاش کنند تحریم هایی که به موضوعات زیست محیطی بر می گردد را بردارند و اجازه دهند ایران از دارایی های بلوکه شده خود برای پروژه های زیست محیطی و توسعه ای استفاده کند.

نظر شما