وزیر پیشنهادی نفت:

حفظ جایگاه صنعت نفت و گاز ایران در دنیا از اولویت های وزارت نفت است

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۸:۵۹:۲۳
کد خبر: ۶۸۱۲۴
حفظ جایگاه صنعت نفت و گاز ایران در دنیا از اولویت های وزارت نفت است
قاسمی گفت: گسترش اکتشاف و استخراج نفت و گاز و ارتقای تولید از منایع هیدروکربوری بویژه در مناطق مرزی کشور از اولویت‌های کاریم در صورت انتخاب بعنوان وزیر نفت، خواهد بود.
به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، رستم قاسمی روز چهارشنبه در مراسم رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به چهار وزیر پیشنهادی دولت ، در صحن علنی مجلس در تشریح برنامه‌های خود گفت: ایران باید در زمینه تولید گاز در جهان رتبه دوم دنیا را از آن خود کند، ضمن آنکه گسترش اکتشاف و استخراج نفت و گاز و ارتقای تولید از منایع هیدروکربوری بویژه در مناطق مرزی کشور از اولویت‌های کاریم در صورت انتخاب بعنوان وزیر نفت، خواهد بود.

قاسمی جمع‌آوری گازهای همراه نفت بویژه در مناطق خوزستان و خارگ را از دیگر اولویت‌های کاری خود برشمرد و افزود: سال‌هاست مشعل‌های گاز در این مناطق در حال سوختن است ، که این امر نه تنها موجب از بین رفتن منابع می شود ، بلکه آلودگی های زیست محیطی جدی برای کشور در پی دارد و این در حالی است که به راحتی با جمع‌آوری گازهای همراه می‌توان درآمد کشور را سه تا چهار میلیون دلار در روز افزایش داد.

وی در مورد صادرات گاز از طریق لوله به کشورهای همسایه گفت: هم اکنون سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط لوله به ترکیه صادر می شود که با توجه به افزایش میزان تولید گاز در میدان پارس جنوبی در سال‌های آتی امکان صادرات گاز کشور به عراق، سوریه و پاکستان میسر خواهد شد و ضروری است در این زمینه تلاش شود.

رستمی توسعه بخش پتروشیمی با توجه به مزیت ایران در این زمینه را از دیگر برنامه‌ های کاری خود عنوان کرد و اظهار داشت: این امر با محوریت بخش خصوصی و با کمک وزارت صنایع و تجارت انجام خواهد شد، ضمن آنکه در کنار آن تسریع در اجرای طرح های توسعه‌‌ای در بخش های پالایش با تاکید بر تولید بنزین و گازوئیل دنبال می شود.

وزیر پیشنهادی نفت توسعه شبکه توزیع گاز در کشور تا پایان برنامه پنجساله پنجم بطوری که در این مقطع زمانی بیش از 95 درصد از جمعیت شهری و بخشی از جمعیت روستایی از نعمت گار برخوردار شود را از دیگر برنامه‌های خود برای اداره وزارت نفت عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر تسریع در اجرای اصل 44 قانون اساسی در بخش نفت از طریق ایجاد ساختارهای مناسب خواستار شکل گیری بازارهای رقابتی و حمایت از بخش خصوصی در جهت تولید و ارتقای کالاهای نفتی در کشور شد و آن را از جمله برنامه‌های خود برشمرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق منابعی غیر از منابع عمومی شامل فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، منابع بانک‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی از دیگر برنامه‌هایم برای اداره وزارت نفت است چرا که منابع عمومی پیش بینی شده در برنامه پنجم نیازهای مالی صنعت نفت در طول این برنامه را برآورده نمی سازد.

وزیر پیشنهادی نفت توجه به سفرهای استانی برابر قوانین ابلاغی و نیز توجه به منابع استانی وزارت نفت را از دیگر اولویت‌های کاریش عنوان کرد ، ضمن آنکه بطور جدی بدنبال تقویت روحیه جهادی و افزایش سطح آموزش و بهره‌وری در وزارت نفت هستم.

قاسمی با تاکید بر ضرورت تعامل و همکاری بیش از پیش با مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که نتیجه رای نمایندگان موجب خیر و برکت برای کشور باشد.

وی در ادامه ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از سپاه پاسدران انقلاب اسامی تاکید کرد: به عضویت در سپاه افتخار می کنم و در کنار آن حضور در دولت و وزارت نفت را امری حزبی و گروهی تلقی نمی کنم و وزارت نفت جای کارهای سیاسی نیست.

وزیر پیشنهادی نفت همچنین با اشاره به سوابق خود در پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور در مدت حضور در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا‌ء ، گفت: در این قرارگاه کیفیت پروژه‌ها و رعایت زمانبندی اجرای آنها را بخوبی مد نظر داشتیم و توانستیم جایگزین شرکت‌های بزرگ نفتی خارجی مانند توتال فرانسه و شل انگلیسی - هلندی پس از تحریم ایران در پروژه‌های بزرگ نفتی شویم.

قاسمی ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیاء پیشتاز در اجرای پروژه‌های نفت و گاز شامل ساخت پالایشگاه و اکتشاف و استخراج نفت در کشور بوده و در پروژه‌های مربوط به پارس جنوبی نیز پیشرو بوده ایم.

وی همچنین ار تمام کارکنان صنعت نفت کشور و نیز وزرای قبلی نفت کشور بعلت خدمات آنها و داشتن روحیه جهادی در مقاطع مختلف پیروزی انقلاب، جنگ و تحریم ایران تقدیرو تشکر کرد .
نظر شما