رییس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا اعلام کرد:

نسبت به مذاکرات ایران و ۱+۵ خوش بین هستیم

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۴:۳۱:۳۲
کد خبر: ۱۸۵۲۵۸
نسبت به مذاکرات ایران و ۱+۵ خوش بین هستیم
نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای بروز کرده است که ثابت می‌کند هر دو طرف برای به سرانجام رساندن این مذاکرات از خود انعطاف و قطعیت نشان می‌دهند.

رییس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا ضمن ابراز خوش‌بینی در خصوص مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای بروز کرده است که ثابت می‌کند هر دو طرف برای به سرانجام رساندن این مذاکرات از خود انعطاف و قطعیت نشان می‌دهند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در هفته آینده در وین، داریل کیمبال رییس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا متذکر شد: مذاکره‌کنندگان بارها تکرار کرده‌اند تا زمانی که مسائل حل نشود بر سر هیچ چیز توافق نخواهند کرد اما من هنوز خوش‌بین هستم.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، کیمبال در این باره گفت: ما شاهد نشانه‌هایی دلگرم‌کننده هستیم که ثابت می‌کند هر دو طرف مذاکره‌کننده از خود انعطاف و قطعیت لازم برای رسیدن به توافق نهایی را نشان می‌دهند.

غرب، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند و مدعی است که توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 می‌تواند توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود کند. ایران همواره تاکید داشته است که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و با هدف تولید انرژی هسته‌ای است اما آمریکا، هم‌پیمانان غربی‌اش و به ویژه اسرائیل بر این باورند که هدف اصلی تهران رسیدن به سلاح هسته‌ای است.

کارشناسان هر دو طرف قرار است طی هفته جاری در نیویورک برای انجام مقدمات دور بعدی مذاکرات که در سیزدهم ماه مه در وین برگزار خواهد شد گرد هم آیند.

رییس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا همچنین گفت که اصلی‌ترین مسائل پیش‌روی کارشناسان، تلاش برای توافق بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران به منظور ادامه غنی‌سازی اورانیوم و نحوه و مدت زمان لغو تحریم‌ها است.

به گزارش برنا، «پاتریشیا لویس»، رییس سابق موسسه تحقیقاتی خلع سلاح آمریکا، گفت که رویکرد ایران در مقایسه با دو سال گذشته تغییر زیادی کرده است و ایرانی‌ها در این زمینه عمل‌گراتر شده‌اند.

ایران و کشورهای عضو 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در نوامبر سال گذشته به توافق اولیه در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را متوقف کند.

روسیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناسانی که این مذاکرات را پیگیری می‌کنند معتقدند که ایران به همکاری‌های خود ادامه و به توافقات اولیه‌اش عمل کرده و خواستار رسیدن به توافقی است که موجب پایان تمام تحریم‌ها شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا،لویس همچنین اظهار کرد: ایران قرار است به غنی‌سازی اورانیوم در سطح پنج درصد ادامه دهد اما مساله مهم دیگر تصمیم‌گیری در مورد راکتور آب سنگین اراک است که برای تولید پلوتونیوم طراحی شده است.

ایران در نوزدهم آوریل اعلام کرد که راکتور آب سنگین اراک را به منظور تولید حجم کمتری از پلوتونیوم باز طراحی خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز