پس از یک ساعت و نیم گفتگو؛

نشست دو جانبه ظریف و اشتون پایان یافت

۱۳۹۳/۰۳/۲۸ - ۰۱:۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۹۶۲۹۳
نشست دو جانبه ظریف و اشتون پایان یافت
این نشست که همزمان با نشست های فنی و حقوقی میان کارشناسان ایران و 1+5 برگزار شده بود، پس از یک ساعت و نیم گفتگوی دو طرف پایان یافت .

نشست دو جانبه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که همزمان با نشست های فنی و حقوقی میان کارشناسان ایران و 1+5 برگزار شده بود، پس از یک ساعت و نیم گفتگوی دو طرف پایان یافت .

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نشست های کارشناسی و نیز نشست ظریف و اشتون در هتل کوبورگ محل استقرار هیات های ایران و 1+5 برگزار شد. این نشست پس از برگزاری نشست رسمی و عمومی میان ایران و گروه 1+5 که صبح امروز (سه شنبه) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین، گام دیگری به سوی آغاز نگارش متن توافق جامع هسته ای است.

یک دیپلمات ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل تشکیل این نشست های فنی و حقوقی را رسیدن به نقاط مشترک بر سر لااقل یکی دو مورد اختلافی میان طرفین دانست . وی که خواست نامش بیان نشود،در ادامه گفت که، چنانچه روی یکی دو مورد تفاهم حاصل شود، روزنه ای باز شده و نگارش متن مشترک توافق نهایی آغاز می شود که بر سایر مسایل نیز تاثیر مثبتی دارد.

پیش از برگزاری این دو نشست فنی و حقوقی، «مایکل مان» سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: مذاکرات ایران و 1+5 در فضای خوبی در مسیر مشخص کردن عناصر توافق جامع هسته ای پیش می رود.

سخنگوی کاترین اشتون روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در مرکز رسانه های مقر سازمان ملل در وین (آستریا سنتر) خاطرنشان کرد: خانم کاترین اشتون و آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران طی دیروز و امروز در دیدارهای مختلف درخصوص دستیابی به توافق جامع هسته ای تبادل نظر کردند.

وی همچنین تصریح کرد که نشست عمومی امروز (سه شنبه) با حضور همه اعضای هیات های مذاکره کننده نیز در فضایی مثبت و خوب برگزار شد و طرفین با جدیت و واقع نگری نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند.

به گزارش برنا، «مایکل مان» در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درخصوص اینکه آیا کار نگارش متن توافق مشترک از سوی هیات های مذاکره کننده آغاز شده است یا نه، بدون اینکه پاسخ صریحی به این سوال بدهد،گفت: فقط می توانم بگویم که مذاکرات در مسیر دستیابی به عناصر مورد نظر در توافق جامع در جریان است. نشست های متعددی از اشکال مختلف اعم از عمومی، دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه برای این منظور برگزار شده و می شود تا دو طرف به توافق نهایی دست یابند.

نشست رسمی و عمومی هیات های مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 صبح امروز (سه شنبه) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به ریاست «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و طرفین در این نشست که حدود دو ساعت طول کشید، بار دیگر تمام موضوعات مطرح شده را مرور کردند.

در دور قبلی مذاکرات که از 23 تا 26 اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، طرفین به دلیل اختلافات گسترده به پیشرفت محسوسی دست نیافتند و نتوانستند نگارش متن توافق نهایی را آغاز کنند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که خواست نامش فاش نشود، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد از امروز نگارش متن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 آغاز خواهد شد . گرچه اختلافات بسیار بوده اما با رایزنی های دو جانبه و چند جانبه ای که پیش از شروع رسمی مذاکرات با 1+5 صورت گرفته است، طرفین دیدگاهها و نظرات خود را بسیار شفاف و روشن درباره دیدگاهها و پیشنهادات طرف مقابل مطرح کرده اند و لذا هر یک از آنها بطور کامل از دیدگاههای یکدیگر آگاهی دارند .

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای، روند و فضای دور جدید مذاکرات را به رغم وجود اختلافات « خیلی خوب» توصیف کرد و گفت: در مورد هر یک از موضوعات مورد اختلاف که تفاهمی صورت گیرد، «روزنه ای» باز شده که بر روی سایر موضوعات نیز تاثیرگذار است.

اختلافات عمده میان ایران و 1+5 در راه رسیدن به توافق نهایی درباره موضوعاتی همچون غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی است.

وی گفت: چگونگی لغو تحریم ها از نظر آمریکایی ها، کار «پیچیده و دشواری» است در حالی که این لغو کامل این تحریم ها را خواستار است.

گفتنی است که ویلیام برنز امروز (سه شنبه) وین را ترک کرد .



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز