عراقچی:

فشار سیاسی و رسانه‌ای فضای مذاکرات را تغییر نخواهد داد/ در برابر ادبیات تهدید تسلیم نخواهیم شد

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۴:۵۲:۱۵
کد خبر: ۲۶۴۸۹۲
فشار سیاسی و رسانه‌ای فضای مذاکرات را تغییر نخواهد داد/ در برابر ادبیات تهدید تسلیم نخواهیم شد
ملت ایران و مذاکره کنندگان هسته‌ای هیچگاه در برابر ادبیات تهدید، قلدرمابانه، فشار و زور تسلیم نشده و به آن اعتنا نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی گفت ارزشی برای فضاسازی های رسانه ای قائل نیستیم و تا وقتی که ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد آن را با عزم و اراده قوی می دهیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان گفت: ملت ایران و مذاکره کنندگان هسته ای به عنوان فرزندان ملت ایران هیچگاه در برابر ادبیات تهدید، قلدرمابانه، فشار و زور تسلیم نخواهد شد و به آن اعتنا نخواهد کرد.

سید عباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا در لندن قبل از شرکت در مذاکرات ژنو گفت: ما در طول مذاکرات همواره با این گونه ادبیات امریکایی ها مواجه بودیم و باعث تاسف است با اینکه این گونه ادبیات کارایی خود را به صورت کامل از دست داده است اما باز تکرار می شود.

وی در ادامه افزود: هم امریکایی ها و هم اعضای پنج به علاوه یک بارها این را تجربه کردند که فشار سیاسی و رسانه ای به هیچ وجه باعث نمی شود که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات منش، روش، خواسته ها و مواضع خود را تغییر دهد و این یک امر ثابت شده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید در جهت منافع دو طرف و با راه حل بُرد- بُرد به پیش برود ،گفت: اگر به این شکل نباشد و یک طرف سعی کند از روش های غیر مذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند ما هم حتما اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت ولی این موقعیتی نیست که ما الان در ان قرار داریم.

عراقچی گفت: ما با عزم و اراده ای قوی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و هرجا که احساس کنیم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعریف شده پیش نمی رود حتما از مذاکره خارج خواهیم شد.

وی با بیان اینکه طرف های مقابل با استفاده از فضای سیاسی و رسانه ای بتوانند میز مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند موضوع جدیدی نیست، افزود:چیزی که عجیب است این است که انها چرا این تجربه شکست خورده را مرتب تکرار می کنند. انها اگر با زبان کرامت صحبت کنند پاسخ مناسب را هم خواهند گرفت و ما تا زمانی پشت میز مذاکره هستیم که ادبیات مذاکرات به این صورت باشد.

عراقچی افزود: اظهاراتی که وزیر خارجه امریکا درباره مذاکرات کرد، تکرار اظهارات هفته قبل باراک اوباما بود و همواره هم این سخنان تکرار شده از نظر ما هیچ تاثیری در میز مذاکره نخواهد داشت. تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و ارزشی برای فضاسازی های رسانه ای قایل نیستیم ولی اگر این نوع رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود حتما میز مذاکره را ترک خواهیم کرد.

عراقچی همچنین درباره روز سوم مذاکرات ژنو که با حضور وزرای خارجه ایران و امریکا و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی امریکا برگزار شد گفت: به طور متناسب در روز سوم مذاکرات جلسات متعددی به صورت دو و سه جانبه داشتیم که مهمترین ان جلسه در سطح وزرا و در سطح معاونان پنج به علاوه یک بود.

وی افزود: جلسه وزرا سه ساعت طول کشید و ساعت یازده و نیم شب پایان یافت، در این جلسه بحث های جدی صورت گرفت زیرا الان زمان تصمیم گیری های سیاسی است و در بسیاری از حوزه ها مذاکرات وارد جزییات شده و مسایل متنوعی را در برگرفته است.

عراقچی گفت: در برخی موارد اختلافات راه حل هایی پیدا شده و الان زمانی است که باید تصمیم گیری های سیاسی صورت گیرد به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری تر کرده است.

وی افزود: حضور دکتر صالحی به دلیل اشراف وی به مسایل فنی و ریز بسیار مفید بود زیرا وی در مسایل فنی هسته ای حرف اخر را می زنند.

عراقچی در عین حال گفت: از مجموعه بحث هایی که صورت گرفته است هنوز نمی توانیم ادعا کنیم که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است هنوز فاصله داریم و اختلافات وجود دارد ولی همه طرف ها با جدیت و با اراده لازم مذاکرات را پیگیری می کنند تا به یک راه حل نزدیک شویم اگرچه هنوز در مسایل کلیدی راه حل های کاملی به دست نیامده است.

وی گفت: فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث ها به صورت فشرده و جدی انجام می شود و فضای مذاکرات سازنده و مفید است.

عراقچی افزود: در روز چهارم مذاکرات نشست های متعددی برگزار خواهد شد و با نمایندگان روسیه به صورت دو جانبه نشستی خواهیم داشت و در سطح وزرای خارجه با طرف امریکایی مانند دیشب مذاکره خواهد شد.

نظر شما