قائم مقام وزیر امور خارجه:

افزایش مناسبات با کشورهای منطقه اولویت اصلی دولت یازدهم است

۱۳۹۳/۱۲/۰۴ - ۱۷:۰۷:۴۰
کد خبر: ۲۶۴۹۶۹
افزایش مناسبات با کشورهای منطقه اولویت اصلی دولت یازدهم است
توجه به مناسبات با همسایگان به نظام امنیت پایدار منطقه‌ای مبتنی بر مشارکت و همپیوندی اقتصادی، میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی دولت تدبیر و امیید است.

 مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در همایش اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه‌ای ، حضور سفرا و نمایندگان کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران را یک فرصت برای تقویت همبستگی ، تفاهم و همکاری میان کشورهای منطقه عنوان کرد و بر نقش محوری استانداران و سفرا در توسعه مناطق تأکید کرد .

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، وی با اشاره به همدلی، همبستگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس ،‌ برگزاری این اجلس را اولین تجربه جمهوری اسلامی ایران از نظر کیفی و دید محتوایی برشمرد و نگاه ایران به مقوله امنیت را عامل اصلی برای برگزاری این همایش عنوان کرد.

قائم مقام وزارت امور خارجه، امنیت منطقه‌ای را در گرو درک مشترک و صحیح برای رفع چالش‌ها و تهدیدات منطقه ای مفید و مؤثر دانست و گفت :‌ توجه به مناسبات با همسایگان به نظام امنیت پایدار منطقه‌ای مبتنی بر مشارکت و همپیوندی اقتصادی و اجتماعی میان کشورهای منطقه از مفاهیم کلیدی در سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است.

سرمدی اولویت قطعی جمهوری اسلامی ایران را همکاری سیاسی و اقتصادی با همسایگانش دانست و تأکید کرد: بر همین مبنا اعتقاد راسخ داریم که همکاری و اشتراک مساعی کشورهای منطقه در مسیر رشد، توسعه، رفاه و امنیت تمام ملت‌های ما خواهد بود.

قائم مقام وزارت امور خارجه ایران با اشاره به واقع شدن ایران در مسیرهای حیاتی تجارت و ترانزیت کشورهای همسایه، وجود بازارهای عمده مصرف در همسایگی ، به سلایق همگون مصرف کنندگان با بازارهای داخلی اشاره کرد و افزود :‌ انباشت سرمایه در برخی کشورهای همسایه و ایجاد شرایط جهت به کارگیری این سرمایه‌ها، وجود نیروی کار ارزان و ماهر در کشورمان، بازار مصرف75 میلیونی و پروژه‌های سودآور جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جاذبه‌های گردشگری و دهها پتانسیل دیگر همگی دلایل محکم و امیدوارکننده‌ای برای توسعه روابط ما در تمامی ابعاد با کشورهای همسایه می‌باشد.

وی با اشاره به دستور کار این اجلاس به عنوان یکی از چارچوب‌های اصلی راهبرد دیپلماسی اقتصادی کشور گفت :‌ نباید نسبت به نقش مهم و کلیدی کشورهای همسایه در شرایط وقوع بحران غافل شد .

سرمدی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نقش ویژه همسایگان در جهت انجام همکاری منطقه‌ای، آموزه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری را ضامن استقلال و توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت : در این دیدگاه توجه به ظرفیت‌های موجود همسایگی ، توسعه پیوندها با همسایگان و نیز تعقیب اهداف توسعه‌ای با همسایگان و مشارکت آنها قابل تحقق است .

سرمدی با اشاره به تنوع و ظرفیت گستره مناطق ، تحقق بخشی از اهداف توسعه اقتصادی را در تنوع بخشی در منابع درآمدی ، از طریق کار و تعامل با کشورهای مناطق دانست .

قائم مقام وزیر امور خارجه به آمار صادرات غیر نفتی و تمرکز آن در برخی کشور های همسایه اشاره کرد و آن را مبین نگاه خاص دولت تدبیر و امید در توسعه همکاری دولت های منطقه برشمرد .

وی بهره برداری از فرصت ها را به عنوان بخشی از ویژگی های این اجلاس برشمرد و بر تسریع روابط دو جانبه در دو سوی مرزها و گسترش ارتباطات تأکید کرد و گفت : اگر از فرصت‌های موجود اقتصادی منطقه آنهم در زمان مناسب استفاده نشود ، این فرصت ها از دست می رود و این موضوع نه تنها مغایر با اهداف توسعه منطقه‌ای است بلکه می‌تواند به عامل مخلی برای دست یابی به منافع ملی تبدیل شود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز