یک وجب روغن روی آشی که انجمن برای مردم پخت

جزئیات منتشرنشده از پشت‌پرده‌های افزایش قیمت روغن

۱۳۹۲/۰۲/۱۴ - ۱۳:۵۷:۴۹
کد خبر: ۱۲۰۲۷۹
جزئیات منتشرنشده از پشت‌پرده‌های افزایش قیمت روغن
سلسله اتفاقاتی که پس از انتشار خبر گرانی روغن اتفاق افتاد و گزارش‌هایی که جزئیات ماه‌ها پیش از این گرانی را فاش کرد، چراهای بسیاری را در ذهن مردم برانگیخت.

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری برنا، انجمن روغن نباتی کشور با انتشار خبری در سایت رسمی خود از کاهش 10 درصدی قیمت انواع روغن مصرفی خانوار –و نه روغن مصرفی کارخانه‌ها- خبر داد؛ پیش از این 35 درصد قیمت روغن گران شده بود.

در حالی دبیر انجمن روغن ایران از کاهش 10 درصدی قیمت خبر داده است که این کالای اساسی هفته گذشته 35 درصد گران شده بود.

افزایش قیمت محصولات روغن‌مصرف
در واقع با کاهش 10 درصدی قیمت آن هم فقط برای مصرف خانوار، این محصول مصرفی برای خانواده‌های ایرانی 25 درصد افزایش قیمت دارد؛ حالا دیگر گرانی 35 درصدی قیمت روغن برای کارخانه‌ها و تولیدی‌ها بماند که براسا گفته تولیدکنندگان موجب گرانی 50 درصدی انواع کیک و کلوچه و شیرینی و کنسرو و . . . خواهد شد.

جالب آن است که علت گرانی روغن در هفته گذشته حذف ارز مرجع اعلام شده بود که با مخالفت دولت و با تصریح شخص معاون اول رئیس جمهور، ارز مرجع به واردات کالاهای اساسی از جمله روغن برگشت اما . . .

ما مصوبه می‌خواهیم
اما عجیب آن است که قیمت روغن ریالی پایین نیامد و این در حالی بود که مسئولان انجمن روغن نباتی با انتشار قیمت افزایش یافته روغن در سایت رسمی خود و رد هرگونه کاهش قیمت اعلام کردند که مصوبه‌ای مبنی بر لزوم کاهش قیمت از سوی دولت دریافت نکرده‌اند تا قیمت را کاهش دهد؛ در حالی که برای افزایش قیمت تنها یکی، دو ساعت پس از انتشار خبر تکذیب شده حذف ارز مرجع این انجمن بدون مصوبه و ابلاغیه و بخشنامه، تشکیل جلسه داد و روغن را 35 درصد گران کرد.

برای افزایش قیمت از خیلی قبل‌تر برنامه داشتیم
جالب آن بود که رئیس اتحادیه قنادان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با صراحت تمام اعلام کرد که پیش از حذف ارز مرجع هم برای افزایش قیمت روغن برنامه داشتیم و اختصاص دوباره ارز مرجع هم قیمت روغن را کاهش نخواهد داد.

در این میان جالب‌تر آن بود که با انتشار گزارش‌ها و کشف انبارهایی روشن شد که ماه‌ها پیش از انتشار خبر حذف ارز مرجع، بسیاری از سودجویان این کالای اساسی را احتکار کرده بودند.

انبارهایی که ماه‌ها قبل پر از روغن شد
این که چگونه این سودجویان از افزایش قیمت اطلاع داشته‌اند و چگونه کسی مثل رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید قبل از حذف ارز مرجع هم در فکر افزایش قیمت بوده‌اند و انبارها چگونه پر شده است جای سئوال دارد . . .

با این وجود هنوز قیمت روغن کاهش نداشته است و احتکار بسیار گسترده سودجویانی که یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری بازار را ملتهب کرده‌اند تا سیاه‌نمایی کنند، هنوز جای سئوال و بدبینی است. . .


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز