نام‌های تازه در فهرست کهنه آمریکایی‌ها

مرد شماره یک بازار نفت ایران در فهرست جدید تحریم‌های آمریكا

۱۳۹۲/۰۳/۰۵ - ۱۵:۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۲۳۵۱۸
مرد شماره یک بازار نفت ایران در فهرست جدید تحریم‌های آمریكا
سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شركت نفتی نیكو و سكاندار اصلی دور زدن تحریم‌ها در حوزه فروش نفت، در فهرست تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریكا قرار گرفت.

به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری برنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تحرک‌های خصمانه خود، در جدیدترین فهرست تحریمی خود، نام هشت شركت و ۱۲ شهروند ایرانی دیگر را نیز اضافه کرد.

به باور وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شركت‌ها به یاری رساندن به جمهوری اسلامی ایران در برنامه اتمی‌ش و دور زدن تحریم‌های بین‌اللملی متهم شده‌اند.

در میان 12 شهروند ایرانی كه نامشان در فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریكا قرار گرفته است، نام یكی از مدیران باسابقه نفتی هم به چشم می‌خورد. شرکت‌ها و شهروندان آمریكایی از هر گونه همکاری با سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل سابق شركت ملی نفت ایران و مدیرعامل كنونی شركت نیكوجرسی، منع شده‌اند.

تحریم نفت ایران موضوع تازه‌ای نیست. در طول دهه‌های گذشته، سلطه‌جویان غربی همواره صنعت نفت را چشم اسفندیار ایران ارزیابی كرده و برای هدف آسیب قرار دادن آن، برنامه‌ریزی‌های گسترده و بلندمدتی كرده‌اند؛ این در حالی است كه تحریم طلای سیاه ایران در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول هشت سال جنگ تحمیلی و تكرار آن در سال‌‌های اخیر هم نتوانست از فعالیت مدیران هوشمند و توانمند ایرانی در بازار نفت بین‌المللی جلوگیری كند.

عقبه نیكو و تحریم
شركت نیكو در طول سال‌های گذشته نوک پیكان نظام جمهوری اسلامی ایران در قلب بازار نفت بوده و توانسته است در فروش و حجم چشمگیری از نفت ایران و همچنین جذب منابع ملی، بسیار مؤثر عمل كند.

شرکت خدماتی نفت‌ایران در سال ۱۹۹۱ در بندر جرسی انگلستان تأسیس شد. این شرکت به منظور تجارت نفت خام و محصولات آن، همچنین به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذار در پروژه‌های نفت و گاز و یک نماینده خارج از کشور و تابعه شرکت ملی نفت ایران ثبت شده است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ شعبه‌ای از نفت‌ایران در شهر بازل سوئیس، به‌نام شرکت نفت‌ایران سارل تأسیس شد که بلافاصله از طرف مدیریت این شرکت، تصمیم گرفته شد که دفتر مرکزی نفت‌ایران به سوئیس منتقل شود.

نفت‌ایران شعبه‌ها و شرکت‌های زیادی در کشورهای مختلف دارد؛ شرکت پترو سوئیس، هنگ‌کنگ اینترترید، نور انرژی مالزی، پترو انرژی دبی و... که در سال ۲۰۱۲ میلادی همه آن‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا در فهرست تحریم قرار گرفتند.

نفت‌ایران (Naftiran)‏ یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به شمار می‌آید كه با نام نیکو (Naftiran Intertrade Company) شناخته می‌شود. نیكو واردکننده اصلی بنزین و گازوییل به ایران است و مسئولیت فروش چند صد هزار بشكه از نفت صادراتی ایران را بر عهده دارد. تأمین منابع مالی و سوآپ هم از از دیگر نقش‌های كلیدی‌ای است كه برای این شركت در نظر گرفته شده است.

قرار گرفتن نام مدیرعامل نیكو به‌عنوان یك مدیر نفتی ایرانی در فهرست تحریم‌های جدید آمریكا، به خوبی گواه این است كه غربی‌ها در برابر هوشمندی مدیران ایرانی در بازار نفت، مبهوت و آچمز شده‌اند.

ادامه تحریم‌ها
شرکت هوایی آبان‌ایر، دی‌اف‌اس ورلدواید، شرکت اِورکس و مقام‌های عالی‌رتبه آن‌ها ازجمله شرکت‌ها و افرادی‌اند که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. آبان‌ایر، اورکس و دی‌اف‌اس ورلدواید به همکاری با شرکت هواپیمایی ملی ایران، که پیش‌تر تحریم شده‌ بود، متهم شده‌اند. این سه شرکت در کار حمل‌ونقل هستند.

شرکت پترو گرین که مقر آن در مالزی است و حسین وزیری، که یکی از مدیران آن شرکت معرفی شده، به دلیل همکاری با سپاه پاسداران و شرکت نفتیران- که این هر دو نیز پیش‌تر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودن-، تحریم شده‌اند.

سرتیپ رضا مظفری‌نیا، از معاونان وزارت دفاع ایران و رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، به دلیل کار روی برنامه‌های موشکی ایران و دو شرکت و یک شهروند دیگر هم به دلیل فعالیت‌هایی که به برنامه اتمی ایران ارتباط پیدا می‌کنند، به فهرست سیاه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده افزوده شده‌اند.

وارد شدن به فهرست تحریم‌های آمریکا به آن معناست که شرکت‌ها و شهروندان آن کشور از هر گونه همکاری با شرکت‌ها یا اشخاصی که در آن قرار گرفته‌اند، منع می‌شوند.

آخرین باری که به نام‌های موجود در فهرست تحریم‌های ایران در آمریکا افزوده شده بود، نوزدهم اردیبهشت‌ماه بود. در آن زمان، وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا چند شرکت، چند فروند کشتی، یک بانک و نام یک شهروند ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزودند.

نظر شما