خودمان رقیب خودمان نباشیم

سیمان جان می‌گیرد

۱۳۹۲/۰۵/۰۴ - ۰۴:۵۱:۰۹
کد خبر: ۱۳۲۰۴۹
سیمان جان می‌گیرد
با آزاد سازی قیمت سیمات صادراتی قیمت گذاری به دست خود تولیدکنندگان صورت می گیرد و راه را برای ورود به عرصه های جهانی باز خواهد کرد.

سیمان یکی از مواد اصلی ساختمانی محسوب می‌شود که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است هم از نظر قیمت گذاری و هم صادرات. به طوری که در سال جدید شاهد رشد 5تا 7 دلاری قیمت صادراتی این محصول در بعضی از مناطق مرزی بودیم. در این رابطه با اصغر گزین کارشناس صنعت سیمان گفت‌وگو کردیم:

نرخ قیمت سیمان در مقایسه با کشور های منطقه پایین‌ترین نرخ را دارد، در صورتی‌که این نابرابری قیمت ها در سایر کالاها مانند فولاد وجود ندارد. دلیل این نابرابری قیمت چیست؟
 کالاهایی مانند فولاد با نرخ های جهانی کار می‌کنند و نزدیک به قیمت‌های جهانی معامله می‌شوند. در مورد سیمان باید گفت ما تقریبا یک سوم قیمت جهانی سیمان می‌فروشیم و این نابرابری به علت عدم مطابقت با قیمت های جهانی است.

قیمت سیمان در مقایسه با قیمت فولاد تفاوت فاحشی دارد یعنی در این دهه اخیر چندان تغییر نکرده، دلیل آن چیست؟
اگر دولت در قیمت گذاری سیمان دخالتی نمی کرد و قیمت گذاری سیمان نیز مانند سایر کالاها آزاد بود شاید این اتفاق نمی‌افتاد. از طرفی با اینکه مدتی است از طرف دولت این قیمت گذاری به انجمن های صنفی محول شده است اما همچنان سایه دولت در قیمت گذاری دیده می‌شود.

واگذاری قیمت گذاری سیمان به انجمن‌های صنفی و گزارش‌های مناسب 3ماهه آنها در بورس بر اساس صورت‌های مالی، آینده خوبی برای سیمانی‌ها متصور می‌شود نظر شما در این مورد چیست؟
 بالا رفتن قیمت‌ها ارتباط چندانی با معاملات بورس و افزایش قیمت‌ها در بورس ندارد اما بی ارتباط هم نیست. بیشتر سایر مسائل اقتصادی کشور شرایط را برای نوسانات قیمت فراهم می‌کند. در بورس هم به دلیل آزاد شدن نقدینگی و سوق دادن به سمت این بازارها قیمت های سهام را در تمام شرکت‌های بورس از جمله سیمان افزایش داده است.ولی سودآوری شرکتهای سیمانی چندان مناسب نبوده است و بعضاًبا ضرر تولید می کنند به خصوص شرکت های نوپایی که دارای تسهیلات و هزینه های جانبی دیگر هستند و شاید بتوان گفت کارخانجات قدیمی سو دآوری بیشتری دارند و دلیل اصلی آن نداشتن تسهیلات بلند مدت و بهره های سنگین است.

از مهمترین دلایل پیشرفت در این صنعت چیست و برای ورود به بازار های منطقه و پیشی گرفتن از رقبا چیست؟
درحال حاضر ترکیه بزرگترین صادرکننده سیمان در منطقه است و به دنبال آن امارات هند و پاکستان نیز در رقابت باهم هستند بزرگترین مشکل کشور مااین است که خودمان رقیب خودمان هستیم درحالی که با آزاد سازی قیمت های صادراتی سیمان تعادل در بازار برقرار می شود حتی اگر ما بتوانیم قیمت سیمان را 30 دلار افزایش دهیم هیچ کشوری در منطقه نمی تواند با ما رقابت کند در کشور بیشتر رقابت داخلی وجود دارد.مثلاًدر صنعت نفت اپک سهمیه می دهد تاقیمت ها از حد معینی پایین تر نیاید در سیمان نیز باید در زمینه صادرات هماهنگی بیشتری ایجاد شود .

نظر شما