وزیر نیرو خبر داد

اجرای خط انتقال ۱۰۰۰ مگاواتی برق از تاجیکستان به ایران

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۵:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱
اجرای خط انتقال ۱۰۰۰ مگاواتی برق از تاجیکستان به ایران
وزیر نیرو از اجرای خط انتقال برق از تاجیکستان به ایران با میزان انتقال حدود یکهزار مگاوات برق خبر داد.

گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، مجید نامجو در حاشیه امضای یادداشت تفاهم همکاری بین وزارتخانه های انرژی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان، با تاكید بر لزوم اجرای احداث خط انتقال نیروی برق از تاجیكستان به ایران با عبور از خاك افغانستان، گفت: انتقال برق به روش HVDC كه به صورت مستقیم صورت می گیرد، ضمن برخورداری از فناوری بالا، موجب خواهد شد تلفات برق در طول مسیر به صفر برسد.

وزیر نیرو زمان اجرای این پروژه را كمتر از سه سال ذكر كرد و افزود: میزان برق انتقالی بین دو كشور حدود یكهزار مگاوات خواهد بود كه این میزان در آینده قابل افزایش است.

وی با بیان اینكه كارگروهی به منظور بررسی فنی و اقتصادی خط انتقال نیروی برق مذكور بین سه کشور تشكیل شده است، اظهار داشت: اعضای كارگروه هر كشور از سه كارشناس فنی و یك نفر كارشناس مالی تشكیل می شود كه وظیفه بررسی مسایل فنی و تامین مالی پروژه را به عهده دارند و ریاست آن نیز به عهده معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو است.

وزیر نیرو ادامه داد: نخستین جلسه كارگروه مزبور 15روز پس از معرفی اعضای تیم كاری است و این كارگروه حداكثر پس از سه ماه نتایج تحقیقات خود را برای نشست بعدی وزیران آماده می كند.

نامجو همچنین در خصوص همكاری آبی سه كشور اظهار داشت: نكات مشترك بین سه كشور در حال بررسی است و ضمن تحقیق، با توجه به تغییر اقلیم، برای مقابله با پدیده خشكسالی و بلایای طبیعی مانند سیل، تیم های آموزشی طراحی شده اند تا با آموزش های لازم در زمان لازم بتوانند نیازهای منطقه را تامین كنند.

وی با بیان اینكه از قبل نیز كارشناسانی از كشورهای همسایه در زمینه های صنعت برق و آب در ایران به فراگیری تخصص های فنی و علمی پرداخته اند، اظهار داشت: تبادل اندیشه های علمی در خصوص انرژی می تواند نیازهای منطقه را مرتفع كند.

نامجو ابراز امیدواری كرد: با مشاركت سه كشور جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیكستان در مسایل بین المللی آب، شاهد گسترش همكاری سه كشور در زمینه های مختلف اقتصادی باشیم.

یادداشت تفاهم همكاری بین وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، وزارت انرژی و صنایع جمهوری تاجیكستان و وزارت انرژی و آب جمهوری اسلامی افغانستان شامگاه دوشنبه شش دی ماه در ساختمان وزارت نیرو به امضا رسید.

گفتنی است، فروردین 1390 وزیران ذیربط سه كشور در كابل گردهم می آیند تا در مورد جمع بندی فعالیت كارگروه فنی و اقتصادی تصمیم گیری نهایی را انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز