رییس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد

راه اندازی بورس برق در نیمه اول سال آینده

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۴:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۹
راه اندازی بورس برق در نیمه اول سال آینده
درصورت موافقت شورای عالی بورس تا پایان سال جاری، نیمه اول سال آینده بورس برق راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "علی صالح آبادی" رییس سازمان بورس اوراق بهادار امروز در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات این سازمان پرداخت و گفت: از مرداد ماه سال جاری معاملات آنلاین در بورس فعالیت خود را آغاز کرد و به دنبال آن برخی از شعب شبکه بانکی علاقمندی خود را برای انجام این معاملات و خدمات از طریق شعب بانک ها ابراز کردند که با معاملات آنلاین این امکان فراهم خواهد شد که بازار پول و سرمایه به کمک هم بیایند. 

وی افزود: به دنبال این امر بانک ها می توانند گواهی سپرده خود را از طریق بازار سرمایه منتشر کنند که اگر شعب این بانک ها این خدمات را انجام دهند، هر شعب بانکی مانند سوپرمارکت مالی خواهد شد که در آن همه خدمات مالی دریافت می شود. 

رییس سازمان بورس در مورد معاملات مذاکره ای در بازار سوم فرابورس گفت: مقررات این معاملات در حال نهایی شدن است و به موجب آن امکان انجام مذاکره در فرابورس برای سازمان خصوصی سازی و عرضه کنندگان دیگر فراهم خواهد شد.

به گفته صالح آبادی این معاملات در گذشته به صورت سنتی از طریق ارائه پاکت و آگهی در روزنامه انجام می شد اما با انجام این معاملات قیمت ها رقابتی شده و معاملات بازار افزایش می یابد و خریداران به سهولت می توانند وارد معامله شوند.

صالح آبادی با اشاره به مقررات تصویب شده در بازار سرمایه گفت: امسال اصلاح 2 دستورالعمل در بورس کالا در نظر گرفته شد که در حال حاضر دستورالعمل نحوه انجام معاملات اجرایی شده و ابلاغ شده و دستورالعمل پایاپای به زودی اجرا می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: چندی پیش دستور العمل نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار ابلاغ شد که این امر باعث شفافیت و روان شدن بازار سرمایه خواهد شد. این در حالی است که مقررات پولشویی بخشی از دستورالعمل انجام معاملات بورس اوراق بهادار است که هفته گذشته بخشی از مقررات پولشویی به شورای عالی بورس منتقل شد و در این راستا دوره آموزشی پولشویی برگزار می شود. 

رییس سازمان بورس با اشاره به تشکیل صندوق های شاخص گفت: اولین مجوز صندوق شاخص بانک کارآفرین روز گذشته صادر شد که عملکرد این صندوق ها متناسب با عملکرد شاخص کل بازار است.

صالح آبادی با بیان اینکه صندوق های شاخص باعث کاهش هزینه ها شده و در این صندوق ها نیازی به انجام خرید و فروش نیست گفت: متدولوژی انتخاب سهام نزد سازمان بورس ثبت شده و مدیر صندوق باید طبق این متد در صندوق حرکت کند.

وی افزود: چرخه بهینه انجام معاملات در بازار سرمایه به همه کارگزاری ها ابلاغ شده و در حال حاضر دستور العملی رتبه بندی کارگزاران بورس اوراق و کالا در حال انجام است.
رییس سازمان بورس در مورد راه اندازی بورس برق تصریح کرد: راه اندازی بورس برق در جلسه کمیسیون فرعی شورای بورس مطرح شد و طرح تجاری این کار آماده شده و در صورت تصویب بورس برق این بورس نیمه اول سال آینده راه اندازی می شود.

رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: با راه اندازی بورس برق در ساعاتی که مصرف برق کشور کمتر است برق تولیدی را به سایر کشورها خواهیم فروخت.

وی راه اندازی بورس برق را در سال آینده منوط به نهایی شدن این امر در شورای عالی بورس دانست.

صالح آبادی ادامه داد: در برنامه پنجم احکامی برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده که به موجب آن همه شرکت های سهامی عام که تا کنون نزد سازمان بورس به ثبت نرسیده اند 6 ماه فرصت دارند تا نزد سازمان ثبت شوند و بعد از آن تمامی معاملات سهام در بورس فرابورس انجام شود.

به گفته صالح آبادی اگر خارج از این چارچوب معامله ای انجام شود باطل است و با این اقدام بازارسرمایه متشکل خواهد شد. 

رییس سازمان بورس در مورد راه اندازی بورس نفت نیز گفت: بورس نفت در شورای عالی صادرات مطرح شده بود که برای تسریع بورس نفت در گذشته این بورس به سه فاز طراحی کردند که فاز اول بحث داخلی بود، فاز دوم بحث صادرات که تا حدودی این فاز موفق شد و فاز سوم نفت بود که نفت کوره را مقرر شد ابتدا عرضه کنند و بعد از آن نفت خام را عرضه کنند.
 
وی ادامه داد: در صورت اینکه وزارت نفت موافقت خود را برای عرضه نفت اعلام کند ما تا یک هفته بعد از آن می توانیم این معاملات را در بورس آغاز کنیم.

صالح آبادی در مورد رشد شاخص ها در روز های اخیر گفت: عرضه و تقاضا قیمت ها را در بازار تعیین می کند و این امر بستگی به تغییرات و تحولات مختلف اقتصادی و سودآوری شرکت ها دارد لذا تحولات آینده و قیمت ها بستگی به عرضه و تقاضای متناسب با تحولات اقتصادی خواهد داشت.

وی در مورد تاثیر شرکت های اصل چهل و چهاری که عمدتا شرکت های شبه دولتی هستند بر رشد شاخص گفت: شرکت هایی که در بورس قرار دارند جزء بهترین شرکت های اقتصادی کشور هستند و شرکت هایی که در طول این مدت وارد بورس شدند شرکت های سود آور و بزرگ دولتی بوده بنابراین انتظار شرکت های بزرگ دولتی نسبت به متوسط شرکت هایی که در اقتصاد عمل می کنند عملکرد قوی ای داشته باشند. 

رییس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار برنا مبنی بر حبابی بودن شاخص و ترکیدن این حباب در سال آینده گفت: دربازار سرمایه شرکت هایی وجود دارند که متاثر ازقیمت های جهانی هستند که به دنبال افزایش قیمت های جهانی سود این شرکت ها نیز افزایش می یابد؛ همچنین رشد شاخص بورس دلایل منطقی دارد و رشد شاخص بورس با معاملات سنگین صورت گرفته چرا که حجم معاملات خرد و ریز بازار سرمایه افزایش یافته است. 

صالح آبادی حبابی بودن شاخص را تکذیب کرد و گفت: شاخص بورس حبابی نیست چرا که پی بی ای بورس اوراق بهادار تهران 7 است که در مقایسه با بورس سایر کشورها این رقم بیش از 15 است بنابراین پی بی ای بورس ایران رقم بالایی نیست.

وی در مورد تاثیر اجرای هدفمند کردن یارانه ها در ریزش شاخص در سال آینده گفت: تاثیر این طرح بستگی به قیمت هایی دارد که در آینده اتفاق می افتند که در صورت افزایش قیمت جهانی شرکتی سود آن نیز افزایش می یابد و هزینه انرژی که در سود و زیان آن شرکت وجود دارد پایین است ضمن اینکه برخی از شرکت ها با اجرای این طرح هزینه های مصرفی خود را کاهش دادند. 

رییس سازمان بورس در مورد دلایل توقف نماد همراه اول و ایران خودرو نیز گفت: با توجه به جابجایی سهام مدیریتی در برخی از شرکت های خودرو ساز و نقل و انتقالات مدیریتی که در این شرکت ها رخ داده می بایست اثرات این معاملات در شرکت مشخص شود و در صورتی که این اطلاعات تا هفته آینده به بورس منتقل شود نماد این چند شرکت باز خواهد شد. 

صالح آبادی در مورد پذیرش شرکت های سرمایه گذاری استانی گفت: کارگروه مشترکی برای بررسی این شرکت ها با بورس تشکیل شده که این شرکت ها باید ثبت شده و تنها بخشی از سهام آنها در بورس قابل معامله است که از توثیق آزادشده باشد که این بخش و آزاد شدن آن منوط به پرداخت اقساط است.

وی اظهار داشت: تحویل در بورس برق اثر ندارد و نرخ برق بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود و نیروگاه ها برق را به عنوان عرضه کننده در بورس عرضه می کنند و شرکت های توزیع برق و شرکت های خصوصی که مستقیما خریدار برق هستند به عنوان متقاضی برق در این بورس خرید و فروش می کنند.

صالح آبادی در پایان راه اندازی معاملات عرضی را منوط به موافقت بانک مرکزی عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز