رییس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد

آمادگی سازمان خصوصی‌سازی برای آزادسازی سهام عدالت

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۴:۳۰:۱۹
کد خبر: ۱۶۲۹۷۴
آمادگی سازمان خصوصی‌سازی برای آزادسازی سهام عدالت
رییس سازمان خصوصی سازی در نشست خبری خود در وزارت اقتصاد آخرین وضعیت آزادسازی سهام عدالت را تشریح کرد و از اظهار تمایل سرمایه گذاران خارجی برای خرید شرکت‌های دولتی خبرداد

به گزارش خبرگزاری برنا،میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان خصوصی سازی در این نشست به میزان واگذاری شرکت‌های دولتی اشاره کرد و گفت: 385 شرکت در برنامه واگذاری امسال قرار داشت که 11 شرکت مربوط به واگذاری مال و دارایی بوده و 55 شرکت توسط مراجع ذیربط از لیست واگذاری‌ها خارج شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری باید 330 شرکت مورد واگذاری قرار می گرفت که 40 شرکت مورد تصویب قرار گرفت و از این میزان 31شرکت فروخته و 9 شرکت منحل شد.

وی ادامه داد: از باقیمانده شرکت‌ها 50 شرکت در حال عرضه بوده و 72 شرکت در حال قیمت گذاری هستند.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که در سال جاری تنها به 50درصد از وظایف خود می توانیم عمل کنیم عنوان کرد: زیرا قرار گرفتن 380 شرکت در لیست واگذاری های امسال با توجه به این که اکثر شرکت‌ها غیر بورسی هستند امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: 84 درصد از واگذاری‌ها به افراد حقیقی، حقوقی و خصوصی بوده اما واگذاری‌های سنگینی در راه است و نهادهای عمومی در این واگذاری‌ها شرکت خواهند کرد. وزارت نفت با 47 درصد از واگذاری‌ها در طول 14 سال گذشته بالاترین حجم واگذاری را به خود اختصاص داد.

وی افزود:‌همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با اختصاص 22 درصد از ارزش ریالی رتبه دوم را کسب کرده و وزارت نیرو با 16.3 درصد از کل واگذاری‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.

رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد:‌ بالاترین حجم واگذاری در سال‌های اخیر متعلق به مادر شرکت تخصصی ایمیدرو است و شرکت‌ های ملی صنایع پتروشیمی و توانیر به ترتیب با 18 و 12.2 درصد از کل واگذاری‌ها در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

پوری حسینی خاطرنشان کرد:‌سهام واگذار شده خارج از سهام عدالت و رد دیون در حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده است که با احتساب سهام عدالت و رد دیون این میزان به یک صد و یک هزار میلیارد تومان و با احتساب مصوبه هیات واگذاری به 153 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان این‌که واگذاری قطعی سازمان خصوصی سازی 101 هزار میلیارد تومان در طول 14 سال گذشته است گفت: مجموعه مصوبات هیات وزیران در طول شش سال گذشته بابت رد دیون 159 هزار میلیارد تومان مصوبه بوده و 52 هزار میلیارد تومان هنوز قیمت گذاری نشده است.

آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه به آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت اشاره کرد و گفت:‌تا امروز حدود 30درصد از ارزش سهام عدالت که به مشمولین واگذار شده اعطا شده است که این میزان برای گروه‌های 1 و 2 که مشمول تخفیف 50 درصدی هستند 47.2 درصد و برای سایر گروه‌ها 23.6 درصد است.

وی با بیان این‌که تاکنون دو هزار میلیارد تومان از پول سهام عدالت هنوز دریافت نشده است خاطرنشان کرد: با فرض واریز سود شرکت‌ها و حدود 400 میلیارد تومان از سنوات گذشته به این عدد خواهیم رسید که نزدیک 30 درصد از ارزش سهام عدالت آزاد می‌شود و قرار است به اندازه سود سهامی که از محل سود سالانه شرکت‌ها وصول می شود سهام عدالت را آزاد کنیم.

پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس سازمان خصوصی سازی مجوز دارد که 30درصد از یک میلیون تومان از سهام عدالت را آزاد کند ولی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکنون نتوانستند وارد بورس شوند لذا آزادسازی سهام عدالت عملا متوقف شده است.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان این‌که در نشست قبلی اعلام شده بود که سهام عدالت در دو ماه آینده آزاد می‌شود ادامه داد: در حال حاضر این موعد فرا رسیده و جلسات مختلفی دراین خصوص برگزار شده است و طرح مورد نظر به دولت ارائه شده است که امیدواریم در روزهای آینده طرح آزادسازی سهام عدالت در کمیسیون‌های هیات وزیران مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: این درحالی است که ظاهرا نمایندگان مجلس به این دلیل طرح آزادسازی سهام عدالت در قالب قانون یک ساله نمی گنجد تمایل دارند که دولت لایحه جداگانه در این خصوص ارائه کند که پیش بینی می شود این لایحه تا قبل از پایان سال ارائه می شود و این طرح تا پایان سال به سازمان خصوصی سازی ارائه می‌شود.

پوری حسینی با بیان این‌که مقدمات آزادسازی سهام عدالت فراهم شده است، یادآور شد: در لایحه بودجه صندوقی به نام ETF جایگزین شده است که سازمان خصوصی سازی آمادگی پیدا کرده است تا سهام عدالت رابه میزا اقساطی که وصول شده آزاد کند.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بنابراین سازمان خصوصی سازی برای آزادسازی سهام عدالت آمادگی لازم را کسب کرده ولی در این خصوص باید مصوبه هیات وزیران ابلاغ شود که امیدواریم هر چه زودتر این مصوبه ابلاغ شده و هر چه سریع‌تر شاهد آزادسازی سهام عدالت باشیم.

وی یادآور شد: در سال‌های 86 و 87 به موجب مصوبات آن زمان سود سهام عدالت برای مشمولین توزیع شد ولی نباید این سود پرداخت می شد به همین دلیل مجلس توزیع سود سهام عدالت را ممنوع اعلام کرد به این ترتیب با قوانین موجود امکان واریز سود سهام عدالت را نداریم ولی در صورت ابلاغ مجلس آمادگی برای اجرای گزینه‌های مختلف در خصوص آزادسازی سهام عدالت را خواهیم داشت.

پوری‌حسینی ادامه داد: بنابراین آنچه که در حال حاضر امکان پذیر است این است که به اندازه 30 درصد از سهام عدالت آزاد شود. ولی این آزادسازی امکان پذیر نیست زیرا شرکت های سرمایه‌گذاری‌ استانی وارد بورس نشده‌اند و این شرکت‌ها باید با شخصیت حقوقی دیگری در مصوبه مجلس جایگزین شوند و یا سهام عدالت از طریق صندوق وارد بورس شود.

نظر شما