مدیرعامل ایران‌ایر خبر داد

درخواست خرید قطعات هواپیما از آمریکا و اروپا

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۴:۵۶:۳۸
کد خبر: ۱۶۲۹۹۸
درخواست خرید قطعات هواپیما از آمریکا و اروپا
مدیرعامل ایران‌ایر گفت: محدودیتی برای خرید هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد

مدیرعامل ایران‌ایر گفت: محدودیتی برای خرید هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد و طبق توافقات ژنو از 30 دی‌ ماه لغو تحریم ورود قطعات هواپیما به ایران اجرایی شود و بر این اساس به تمامی کمپانی‌هایی که تولیدکننده قطعات هواپیما شامل آمریکایی و اروپایی درخواست ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، فرهاد پرورش در حاشیه همایش عملیات پرواز در آگاهی‌های ایمنی به منظور ارتقای سطح ایمنی پرواز و افزایش دانش و اطلاعات مربوط به این حوزه‌ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بدون شک اگر شرایط تحریم برداشته شود شرکت فرودگاه‌ها تمایل دارد فرودگاه‌های خود را با سیستم‌های مدرن تجهیز کند و ورود انواع هواپیماها به فرودگاه‌ها امکان‌پذیر باشد.

درخواست از کمپانی‌های تولیدکننده قطعات هواپیمای آمریکایی و اروپایی

وی با بیان اینکه برای خرید هواپیما پروژه‌ای را تعریف کردیم که حدود 330 میلیون دلار است، درباره کاهش موانع تحریم برای ورود قطعات هواپیما به ایران پس از توافقات ژنو و تأثیرات آن گفت: مطابق موافقتنامه ژنو قرار بود از 20 ژانویه برابر با 30 دی‌ ماه لغو تحریم ورود قطعات هواپیما به ایران اجرایی شود و بر این اساس به تمامی کمپانی‌هایی که تولیدکننده قطعات هواپیما شامل آمریکایی و اروپایی درخواست ارسال شده است.

پاسخ مثبت فروشندگان قطعات هواپیما به ایران

مدیر عامل ایران ایر با بیان اینکه بیش از 80 درصد پاسخ‌ها مثبت بوده است، افزود: همه کمپانی‌ها از بروز این اتفاق ابراز خوشحالی کردند که طبیعتا آنها باید درخواست‌های ما را ابتدا به اداره خزانه‌داری امریکا ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ما معمولا با فروشندگان مذاکره می‌کنیم و اگر شرایط انتقال و تفاهم قیمت انجام شود، این کار صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر شش فروند ایرباس 320 در ناوگان هما وجود دارد.

باید درخواست کمپانی‌های ایرانی به خزانه‌داری آمریکا ارائه شود

پرورش همچنین با بیان اینکه اداره خزانه‌داری آمریکا تعریفی برای مجوز ارائه داده است، گفت: شرکت‌هایی که می‌خواهند قطعات هواپیما‌ به ایران بفروشند باید ابتدا درخواست کمپانی‌های ایرانی را به خزانه‌داری آمریکا ارائه دهند و سپس آنها مجوز را صادر کنند که سیر زمانی این موارد بین دو هفته تا دو ماه خواهد بود.

وی با بیان همه ایرلاین‌ها درخواست خود را برای شرکت‌های طرف قرارداد ارسال کرده‌ و منتظر هستند مجوزها صادر شود، افزود: با توجه به توافقنامه امیدواریم قطعاتی که مورد نیاز است برای هواپیماهای ایران‌ایر دریافت شود.

تنها با تحریم ورود قطعات مواجه نبودیم

پرورش با بیان اینکه در مورد قطعات هواپیما ‌تنها با موضوع تحریم ورود قطعات مواجه نبودیم، اظهارکرد: مسائل بانکی و پرداخت مالی آن و سیستم بانکی بانک مرکزی نیز در این زمینه مهم است که باید بارنامه قطعات به مقصد ایران باشد ضمن آنکه باید بیمه نیز باشند.

زمین‌گیری هواپیماها به دلیل مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه با کاهش تحریم‌ها تعداد هواپیماهای زمین‌گیر کاهش می‌یابد، گفت: حدود 100 فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم که برخی از آنها به علت نبود قطعه زمین‌گیر نیستند بلکه مسائل اقتصادی نیز مطرح است.

وی ادامه داد: مثلا برای یک ایرلاین از نظر اقتصادی مطلوب نیست که هزینه‌های بالای یک هواپیما برای عملیاتی نگه داشتن آن را پرداخت کند اما آن هواپیما سود مطلوبی نداشته باشد.

حداقل 10 فروند هواپیمای زمین‌گیر هما عملیاتی می‌شود

پرورش با بیان اینکه با ورود قطعات به ایران حداقل 10 فروند از هواپیماهای زمین‌گیرهما که به واسطه نبود قطعه زمین‌گیر بودند عملیاتی می‌شوند، افزود: ممکن است در برخی قطعات، دوره تعمیر طولانی بوده و چند ماه طول بکشد که نیازمند پرسه طولانی است و بدون شک شرکت‌های هواپیمایی مایل هستند این سرمایه آنها به گردش درآید.

پرورش با بیان اینکه از سال گذشته پی‌گیر دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی بودیم، گفت: باید هواپیما منتقل و خریداری شود تا آن پول به ایرلاین اختصاص داده شود.

اختصاص 330 میلیون دلار به شرکت هما رد شد

پرورش با اشاره به تسهیلات 400 میلیون دلاری این صندوق و با بیان اینکه 330 میلیون دلار از این رقم مربوط به ایران‌ایر است، افزود: موضوع غیرقانونی بودن اختصاص این رقم به ایران‌ایر برای خرید هواپیما به عنوان یک شرکت دولتی را تأیید نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه پولی از محل صندوق توسعه ملی به هما داده نشده است، گفت: در صندوق توسعه ملی آیین‌نامه‌ای وجود دارد که باید تمام بندهای این آیین‌نامه رعایت شود، صندوق توسعه ملی با همکاری بانک مرکزی معمولاً برای این کار بانک عامل معرفی می‌کند و بانک عامل در مورد ما با آن شرکت هواپیمایی مذاکره می‌کند تا به توافق برسند زیرا بانک عامل در واقع طرف مقابل صندوق توسعه ملی است.

مدیرعامل هما با بیان اینکه مسدودی به ما داده شده اما پولی به ما نداده‌اند، گفت: ‌این بدان معنی است که اگر هواپیما را انتخاب کنیم و شرایط تحویل آن مشخص شود، می‌توان از این پول استفاده کرد.

برنامه‌های ایران ایر در ایام نوروز

پرورش درباره برنامه‌های ایران ایر در ایام نوروز گفت: در مناطق پرتقاضا نظیر مسیر مشهد، شیراز و کیش علاوه بر پروازهای برنامه‌ای، پروازهای اضافه بر برنامه قرار می‌دهیم و در حوزه پروازهای خارجی نیز مسیرهای پرتقاضا دایر خواهد بود و مسیری نظیر کوآلالامپور پرواز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ‌برای پروازهای عتبات عالیات در تعطیلات نوروز تقاضا وجود دارد؛ مثلا در روزهای پایانی ماه صفر در طول یک هفته 30 الی 40 پرواز اضافه بر پروازهای برنامه‌ای دایر کردیم.

پرورش با بیان اینکه بسیاری از پروازها تکمیل شده است، گفت: در مورد پروازهای بین‌المللی سقف انجام پرواز وجود دارد و برحسب تقاضا ‌پرواز را دایر می‌کنیم؛ به عنوان مثال در حال حاضر در مسیر کوآلالامپور، ایران‌ایر شش مجوز دارد که در حال حاضر از چهار مجوز آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برای افزایش بیش از سقف باید مجوز ‌از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز