آغاز نظارت بربازار شب عید / وانت پیکان دیگر تولید نمی شود

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۱۸:۰۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۲۷۷۷
آغاز نظارت بربازار شب عید / وانت پیکان دیگر تولید نمی شود
با توجه به اینکه برخی اقلام با افزایش تقاضا در شب عید مواجه می‌شوند، نظارت‌های گسترده ای در بازار برای استاندارد بودن کالاها صورت می‌گیرد .


معاون نظارت بر اجرای استاندارد از آغاز نظارت و بازرسی ویژه ایام پایانی سال روی کالاها خبر داد.

وحید مرندی مقدم با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه برخی اقلام با افزایش تقاضا در شب عید مواجه می‌شوند، نظارت‌های گسترده ای در بازار برای استاندارد بودن کالاها صورت می‌گیرد .

112 هزار بارزسی از مراکز عرضه کالا

مرندی مقدم ، گفت: 112 هزار بازرسی طی 10 ماه گذشته از مراکز عرضه، اعم از مغازه های محلی تا عمده فروشی ها و فروشگاه‌های زنجیره ای صورت گرفته که منجر به توقیف 4 هزار و 53 کالا شده، که از این تعداد 1998 نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد ، ادامه داد: 17 هزار نمونه کالایی به صورت مستقیم از بازار خریداری شده که از این تعداد 198 جعل علامت استاندارد و استفاده غیرمجاز این علامت صورت گرفته است.

برنج‌های وارداتی مورد تایید است

مرندی مقدم در ادامه در خصوص استاندارد بودن برنج‌های وارداتی، خاطرنشان کرد: تمامی برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می شوند مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران است و در مورد این کالا هم وزارت بهداشت و هم سازمان ملی استاندارد ایران نظارت‌های لازم را انجام می دهند، ضمن اینکه در مورد سایر اقلام غلات همچون گندم، قاچاقی وجود ندارد و البته نظارت‌ها نیز روی آنها انجام می گیرد.

آخرین وضعیت بازنگری در استانداردهای خودرو

مرندی مقدم در خصوص تجدیدنظر در استانداردهای خودرو، گفت: تجدیدنظر در استانداردها نه تنها برای خودرو بلکه برای همه کالاها به صورت مستمر صورت می گیرد و در صورت لزوم استانداردها بازنگری می شوند .

وی با بیان اینکه در بحث خودرو نیز تعداد از استانداردها در دستور بازنگری قرار دارند افزود : برای خودروهای مسافری عمومی نیز استاندارد جدیدی به نام واژگونی اتوبوس تدوین شده است .

معاون نظارت بر اجرای استاندارد اظهار داشت: در مورد خودروهای سواری ، کمیته برنامه ریزی بازنگری استانداردها تشکیل شده و دبیر و اعضای آن انتخاب خواهند شد و برنامه تجدیدنظر در استانداردهای خودرو آغاز شده است.

مرندی مقدم در خصوص قطعات یدکی تقلبی در بازار گفت : با توجه به تعداد زیاد قطعات در تولید خودرو ، فقط آن دسته از قطعاتی که مشمول استاندارد اجباری هستند، پایش می شوند .

توقف شماره گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده

مرندی مقدم از توقف شماره گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت : شماره گذاری وانت پیکان از ابتدای سال 1394 متوقف می شود و مانند پیکان ، این خودرو نیز به موزه می رود.

کیفیت بنزین‌ مناسب است

معاون نظارت بر اجرای استاندارد با بیان اینکه بنزین های موجود در جایگاه ها مخلوطی از تولید داخل و وارداتی است ، گفت : بعضا اکتان بنزین های وارداتی به بیش از 95 می رسد و اکتان بنزین جایگاه ها به 95 نزدیک شده است .

معاون سازمان ملی استاندارد ایران ، با بیان اینکه تاکنون در شش کلان شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می شود ، افزود: براساس مصوبه دولت، وزارت نفت تا پایان سال 93 باید بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، کرج، قم، اراک و مشهد توزیع می کرد که هم اکنون توزیع این نوع بنزین در 6 کلانشهر صورت گرفته ولی در شیراز و قم هنوز توزیع بنزین یورو 4 آغاز نشده است که البته وزارت نفت قول داده تا پایان سال 93 به تعهد خود عمل کند.

راهکارهای شناسایی کالاهای استاندارد در بازار

مرندی مقدم ، گفت: مردم می توانند کد 10 رقمی درج شده در زیر علامت استاندارد را به سامانه 10001517 پیامک کرده و نام تولید کننده، اعتبار پروانه استاندارد و سایر موارد مرتبط با استاندارد یک کالا را کنترل کنند.

نظر شما