نگاهی به سیستم بانکی در سالی که گذشت

۱۳۸۹/۰۱/۰۸ - ۱۶:۱۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۷۸
نگاهی به سیستم بانکی در سالی که گذشت
بسیاری از صاحبنظران حوزه پولی و بانکی، ساماندهی موسسات پولی و مالی را بزرگترین موفقیت سیستم بانکی در سال 89 دانستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، بسیاری از صاحبنظران حوزه پولی و بانکی، ساماندهی موسسات پولی و مالی را بزرگترین موفقیت سیستم بانکی در سال 89 دانستند.

بهمنی رییس کل بانک مرکزی نیز 80 درصد موفقیت کشور در کاهش تورم را ناشی از ساماندهی موسسات پولی و مالی دانست.
 
به گفته وی با ساماندهی تعاونی ها و موسسات مالی و اعتباری، ربا در جامعه ریشه کن می شود و آرامش در اقتصاد کشور حکمفرمامی شود.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر نیز با بیان اینکه یکی از زیرساختهای اصلی نظام پولی و بانکی برای انجام فعالیت سالم در اقتصاد کشور، ساماندهی موسسات پولی و بانکی است گفت: با این توصیف انوع موسسات پولی و بانکی با تعریف مشخص به انجام فعالیت های مورد نیاز اقتصاد کشور خواهند پرداخت.

در راستای ساماندهی موسسات پولی و بانکی، تعداد زیادی از تعاونی های اعتبار و موسسات پولی و بانکی که موفق به اخذ مجوز از بانک مرکزی نشدند و یا به اخطارهای بانک مرکزی مبتنی بر اخذ مجوز از بانک مرکزی توجهی نکردند از طرف بانک مرکزی تعطیل شدند.

ورود اسکناس 10 هزار تومانی به بازار

یکی از اتفاقات مهمی که در سال 89 در سیستم بانکی کشور افتاد چاپ و ورود اسکناس های 10 هزار تومانی به بازار بود.

به گفته قیاسوند مدیر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی، رقم سرانه اسکناس در کشور ما بیش از 100 برگ می باشد و بدیهی است که استفاده صحیح از اسکناس تاثیر بسزایی در هزینه های مربوط به تهیه، حمل، توزیع و امحا و جایگزینی اسکناس نو خواهد داشت.

گفتنی است اسکناس های 10 هزار تومانی با هدف بهبود سرانه اسکناس در کشور به بازار وارد شد.

رونمایی و ورود سکه های گرمی به بازار

بانک مرکزی برای جلوگیری از انتشار پلاکهای تقلبی در بازار، سکه های گرمی که معادل یک هشتم سکه تمام بهار آزادی است دارد را رونمایی و به بازار عرضه کرد.
در این سکه ها، سال ساخت سکه حک نشده تا در بازار به بهانه سال ضرب سکه، با قیمت کمتر از معمول خرید و فروش نشوند.

گسترش بانکداری الکترونیک

به گفته احمدی دبیر کل بانک مرکزی تعداد کارتهای بانکی در سال 89 بالغ بر 105 میلیون قطعه بوده است و با رشد قابل توجهی نسبت به سالهای قبل روبرو بوده است.

همچنین در حال حاضر 19 هزار دستگاه خودپرداز و یک میلیون و 300 هزار پایانه فروشگاهی در کشور برای ارائه خدمات به مشتریان وجود دارد.

احمدی با اشاره به اینکه تغییرات صورت گرفته در حوزه بانکداری الکترونیک یکی از سریعترین نرخ های رشد بانکداری الکترونیک در سطح منطقه را نشان می دهد اظهار داشت: این تغییرات، اثرات بسیار مثبتی به لحاظ کارایی و اثربخشی خدمات بانکی در اقتصاد بانک محور کشور داشته است.

گفتنی است سیستم بانکی کشور در زمینه بانکداری الکترونیک همچنان با نقاط ضعف متعددی روبرو است که با تدابیر بانک مرکزی مبتنی بر دریافت هزینه از تراکنش های ناموفق بانکی، میزان تراکنش های ناموفق بانکی رو به کاهش است.

بدهی معوق بانکها

همچنین بانک مرکزی در راستای دریافت بدهی های معوق بانکها طی بخشنامه ای به کلیه بانکهای دولتی، خصوصی و موسسه مالی و اعتباری اعلام کرد: به موجب مفاد ماده 13 بسته سیاستی – نظارتی سال 1389، هیات مدیره بانکها و موسسات اعتباری می توانند در صورت تسویه بدهی مشتریان بصورت یکجا، نسبت به بخشودگی تا 6 درصد جریمه تاخیر اقدام نمایند.

ابلاغ دستورالعمل نحوه تولید، توزیع، جمع آوری و ابطال ایران چک بانک مرکزی
بانک مرکزی به منظور فراهم آوردن بستر مناسب جهت اجرای قوانین و مقررات ناظر بر مبارزه با پولشویی، دستورالعمل نحوه تولید، توزیع، جمع آوری و ابطال ایران چک بانک مرکزی را ابلاغ نمود.
 
این بخشنامه فقط در مورد چک پولهای صدهزار تومانی بوده و چک پولهای 50 هزار تومانی مشمول این بخشنامه نمی شدند.

پرداخت نقدی یارانه ها توسط بانکها

یکی از اتفاقات بسیار مهم سیستم بانکی در سال 89 افتتاح حساب برای حدود 20 میلیون خانوار و پرداخت نقدی یارانه ها از طریق سیستم بانکی کشور بود. سیستم بانکی برای پرداخت نقدی یارانه ها فشار بسیار زیادی را تحمل کرد و توانست با ایجاد بسترسازی مناسب برای انجام بی عیب و نقص قانون هدفمند سازی یارانه ها گام بزرگی را در این راستا بردارد.

نرخ سود و عقود مبادله ای

نرخ سود و عقود مبادله ای در سال 89، برای تسهیلات تا سقف 2 سال 12 درصد و تسهیلات 2 سال به بالا، 14 درصد تعیین شد.

همچنین بانک مرکزی برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و در راستای کاهش نرخ سود بانکی، نرخ سود عقود مبادله ای سال 90 برای تسهیلات تا سقف 2 سال را،11 درصد و برای تسهیلات 2 سال به بالا، 14 درصد تعیین کرد.

نرخ تورم

نرخ تورم که هر ساله توسط بانک مرکزی اعلام می شود از فروردین ماه سال 89 به ترتیب 10.4، در اردیبهشت ماه 9.9، در خرداد ماه 9.4، در تیرماه 9.1، در مرداد ماه 8.8 و در شهریور ماه 8.9 درصد بوده است.

در 6 ماهه نخست سال 89 نرخ تورم روند کاهشی داشته است.

نرخ تورم در 6 ماهه دوم سال و در مهرماه 9.2 درصد، آبان ماه 9.7 درصد، آذرماه 10.1 درصد، دی ماه 10.8 درصد و بهمن ماه 11.6 درصد اعلام شده که بخشی از این افزایش تورم به دلیل اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها از 28 آذرماه سال جاری گزارش شده است.

به عقیده کارشناسان حوزه پولی و بانکی سال 89 سال پر تنشی برای سیستم بانکی کشور بوده است.
 
مدیران عامل بانکها امیدوارند با آزادی عملی که از بانک مرکزی برای سال آینده دریافت می کنند بتوانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز