وزیر نفت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شانزدهم:

ایران آماده مذاکره با شرکت‌های خارجی برای کمک به رونق اقتصادی جهان است

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۱۶:۲۸:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۳۷
ایران آماده مذاکره با شرکت‌های خارجی برای کمک به رونق اقتصادی جهان است
وزیر نفت با بیان این که امنیت انرژی در جهان حرف اول را می زند گفت: ایران آماده مذاکره با شرکت های خارجی برای کمک به رونق اقتصادی جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "سید مسعود میرکاظمی" در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، دوره ای را که در آن قرار داریم زمان مناسبی برای ارزیابی های دقیق از آینده صنعت نفت عنوان کرد و اظهارداشت: اکنون با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و آغاز شفاف سازی قیمت انرژی، اجرای اصل 44 قانون اساسی برای حضور شرکت های خصوصی داخلی و خارجی، قرار داشتن در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه همچنین سال جهاد اقتصادی بر گزاری این نمایشگاه اقدامی مهم است.
 
وزیر نفت با تأکید بر این که ایران نقش موثری در دیپلماسی انرژی جهان دارد، ادامه داد: براساس آخرین آمار ایران صاحب بیش از 155 میلیارد بشکه نفت و 33 میلیارد متر مکعب گاز قابل استحصال است، علاوه بر این کشف منابع جدید نفت و گاز در کشور همچنان ادامه دارد.

میرکاظمی افزود: وجود چنین ذخایر عظیمی در کشور شکرانه دارد و شکر بیشتر برای حضور نیروی انسانی موثر و متخصص در صنعت نفت است، این نیروها طی سال های اخیر با اعتماد به نفسی که از رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری آموخته اند توانستند توانمندی های خود را بدون حضور بیگانگان به نمایش بگذارند.

وزیر نفت با بیان این که امنیت انرژی در جهان حرف اول را می زند اما بدون حضور ایران این امنیت بی معنا است، اظهار داشت: کشورها در پی تعامل با ایران هستند زیرا می دانند تقابل با ایران بی ثمر است، اما تعامل موجب حفظ منافع طرفین خواهد شد، بنابراین بهتر است کشورها به جای بداخلاقی های سیاسی و اقتصادی به تعریف یک نظام تعاملی پرداخته و از انرژی های خدادادی برای توسعه انرژی در جهان و گسترش صلح و دوستی استفاده کنند.

وی با بیان این که ایران آماده مذاکره با شرکت های خارجی برای کمک به رونق اقتصادی جهان است، تأکید کرد: ایران آمادگی دارد تا تعامل منطقی و هوشمندانه ای با تمامی کشورهای خارجی برقرار کند زیرا کشورمان هر روز در حال توسعه است و این فرصت فراهم شده تا صنعتگران ما در کنار صنعتگران خارجی به رقابت بپردازند.

میرکاظمی با اشاره به این مطلب که در سال همت مضاعف و کار مضاعف زیرساخت های خوبی در صنعت نفت کشورمان به وجود آمد، گفت: امروز فرصت خوبی است تا سایر شرکت های داخلی و خارجی نیز به قطار تندروی پیشرفت صنعت نفت ایران بپیوندند.

وی ادامه داد: بیش از 40 کشور خارجی در نمایشگاه نفت ایران حضور دارند که برخی از آنها با تأخیر به این نمایشگاه پیوسته اند و فرصت های قبلی را از دست داده اند.

وزیر نفت تاکید کرد: در پایان برنامه پنجم توسعه در زمینه خودکفایی و صادرات خدمات نفت به بیش از 90 درصد پیشرفت خواهیم داشت. 

میر کاظمی با بیان این که ایران پس از حضور قدرتمندانه در سازمان های مهمی مانند اپک و مجمع جهانی گاز،  اکنون سهم بسیار مهمی در دنیای انرژی دارد، ادامه داد: سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری در حوزه های بالادستی و 50 میلیارد دلاری در حوزه های پایین دستی که با ضمانت های صنعت نفت ایران همراه هست، فرصت بسیار مناسبی است برای کمک به بازسازی حوزه های انرژی جهان و برقراری تعامل میان شرکت های ایرانی و خارجی است.

وزیر نفت درباره برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: در پایان برنامه پنجم بیش از 700 میلیون متر مکعب در روز به میزان تولید گاز و بالغ بر یک میلیون بشکه به میزان تولید نفت افزوده می شود همچنین ظرفیت کنونی 51 میلیون تن در صنعت پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

وی در پایان تصریح کرد: توقع ما از شرکت های ایرانی در آینده این است که صرفا سازنده و پیمانکار نباشند بلکه یک شریک و یک سرمایه گذار خوب در صنعت نفت باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز