مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

منتظر اعلام قیمت گاز برای ۷ ماهه گرم سال هستیم

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۱۹:۲۹:۰۰
کد خبر: ۳۶۵۹۶
منتظر اعلام قیمت گاز برای ۷ ماهه گرم سال هستیم
معاون وزیر نفت با بیان اینکه مصرف گاز در تابستان به یک چهارم کاهش می یابد، گفت: منتظر اعلام قیمت گاز برای 7 ماهه گرم سال از سوی ستاد هدفمندسازی یارانه ها هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "جواد اوجی" مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری امروز خود که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، اظهارداشت: ایران با داشتن 33 هزار میلیارد متر مکعب حجم ذخایر گازی قابل استحصال طی 8 سال گذشته 7/8 درصد در امر تولید گاز، فراورش، انتقال و توزیع آن رشد کرده است، در حالی که از سال 2002 تا 2010 میلادی میزان رشد تولید و فراورش گاز در جهان 4/2 درصد بوده است.

وی افزود: سال گذشته 154 میلیارد متر مکعب گاز ترش و شیرین در کشور تولید شده همچنین 142 میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف شده و همچنین میزان صادرات گاز نیز 5/8 میلیارد متر مکعب رسید.

اوجی ادامه داد: گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال 89 به طور میانگین 123 میلیون متر مکعب در روز بود که در مقایسه با سال 88 6 درصد رشد داشته است. همچنین روزانه به طور متوسط 74 میلیون متر مکعب گاز به صنایع منتقل شد که در مقایسه با سال 88، 16 درصد رشد داشته است، اما در بخش کاهش مصرف به کاهش 6 درصدی در بخش خانگی رسیدیم که موجب افزایش 12 درصدی گازرسانی به بخش های صنعتی کشور شد.

معاون وزیر نفت در بخش گاز تعداد روستاهای گازرسانی شده در کشور را 10 هزار روستا اعلام کرد و گفت: ضریب خانوار روستایی بهره مند شده از گاز 44 درصد است و همچنین با گازرسانی به 855 شهر در کشور ضریب خانوار شهری بهره‌مند از گاز به 96 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال 89 با توجه به تحریم ها برای نخستین بار 9 هزار میلیارد تومان قرارداد به صورت فاینانس، وام و مشارکت با شرکت های داخلی و خارجی امضا شد تا به توسعه پالایشگاه ها، ایستگاه های تقویت فشار و خطوط سراسری گاز بپردازیم.

اوجی ادامه داد: 1000 میلیارد تومان بدهی لوله سازان داخلی به بانک های داخلی کشور از سوی شرکت ملی گاز تقبل شد و به جای آن لوله های انبار شده از سوی این شرکت مورد استفاده قرار گرفت که یک نفع سه جانبه را در پی داشت.

معاون وزیر نفت گفت: براساس برنامه پنج ساله شرکت ملی گاز نیازمند سرمایه گذاری 38 میلیارد دلاری در این بخش هستیم که با احتساب سال 90 به عنوان سال شروع برنامه پنجم توسعه در این سال باید قراردادهای جدیدی را در بخش های مختلف منعقد کنیم.

وی تصریح کرد: نخستین میدان ذخیره سازی گاز در کشور در اردیبهشت سال جاری با تزریق 7 تا 9 میلیون متر مکعب گاز در روز در سراجه قم راه اندازی می شود؛ البته تعداد میادین ذخیره سازی گاز در کشور باید به 40 میدان افزایش یابد تا در زمان اوج مصرف گاز با مشکلی مواجه نشویم، لازم به ذکر است هم اکنون مطالعات برای آماده سازی 4 میدان دیگر از جمله شوریجه خانگیران و نصر آباد اصفهان آغاز شده است.

اوجی میزان مصرف گاز در سال گذشته را 545 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان مصرف با توجه به این که دمای هوا نیز نسبت به سال های قبل 6 درجه سردتر شده بود یک رکورد محسوب می شود اما خوشبختانه در هیچ نقطه ای از کشور با افت فشار گاز و یا قطعی آن برای بخش های خانگی و صنعتی مواجه نشدیم.

وی افزود: دو نوبت عملیات خرابکارانه نیز روی خطوط 56 اینچی سراسری گاز اتفاق افتاد که به لحاظ توانمندی نیروهای متخصص در کمتر از 24 ساعت این خطوط را وارد مدار کردیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: این قانون یکی از مهمترین مباحث شرکت ملی گاز است که از یک سال پیش در زمینه خدمات رسانی اطلاع رسانی ، تفکیک کنترها ، بهینه سازی مصرف و مواردی از این دست اقدامات لازم را انجام داده ایم.

اوجی ادامه داد: در پایان برنامه پنجم توسعه باید به حداقل 57 درصد از میانگین قیمت گاز صادراتی کشور برسد اما قیمت های اعلام شده برای گاز براساس تصمیم ستاد هدفمندسازی یارانه ها به شرکت گاز ابلاغ شده و به اطلاع مردم رسید و اکنون نیز منتظر اعلام قیمت گاز برای 7 ماهه گرم سال هستیم، اما تا آنجا که اطلاع داریم قیمت گاز برای بخش های دولتی در 7 ماهه گرم به ازای هر متر مکعب 200 تومان برای صنایع 70 تومان و قیمت CNG برای جایگاه داران 260 تومان است که با قیمت 300 تومان به مردم عرضه می شود.

وی گفت: آغاز اجرای هدفمندسازی یارانه ها همزمان با اوج مصرف گاز در دی و بهمن به ویژه در بخش های خانگی بود که هر خانوار به طور متوسط حدود 600 متر مکعب گاز استفاده کرد در حالی که این میزان در تابستان به یک چهارم کاهش می یابد اما 83 درصد از مردم در دی 89 کمتر از 40 هزار تومان و 78 درصد از مردم در بهمن 89 کمتر از 40 هزار تومان به عنوان قبض گاز دریافت و پرداخت کرده اند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه مردم نهایت همکاری را در زمینه پرداخت قبوض گاز داشته اند، بیان داشت: مشترکان پر مصرف که الگوی صحیح مصرف را رعایت نکرده اند می توانند مبلغ قبض های گاز خود را در 2 یا 3 قسط پرداخت کنند، همچنین نرم افزاری بر روی سایت شرکت ملی گاز نصب شده که با وارد کردن شماره اشتراک سوابق 8 سال مصرف فاز هر مشترکی را نشان می دهد.

معاون وزیر نفت درباره صادرات گاز به بازارهای خارج از کشور تصریح کرد: ایران از زمینه خوبی برای افزایش صادرات گاز خود برخوردار است با توجه به راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی در سال های آینده که 700 میلیون متر مکعب به میزان ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می کند و با توجه به رشدی که در بخش های صنعتی و نیروگاهی داشته ایم و با در نظر گرفتن تزریق روزانه 250 میلیون متر مکعب گاز به منابع نفتی باز هم به هر صورتی که بخواهیم می توانیم گاز خود را صادر کنیم و با محدودیت های کشور قطر مواجه نیستیم.

وی افزود: هدفمندسازی یارانه ها سبب کاهش مصرف گاز و افزایش توانایی کشور برای صادرات گاز می شود.

اوجی حجم صادرات گاز به ترکیه را روزانه 30 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ مشکلی در زمینه صادرات گاز با کشور ترکیه نداشته ایم و تنها در سال 88 به دلیل آنکه ترکیه نتوانست گاز توافق شده را به کشور خود ببرد بیش از 600 میلیون دلار جریمه شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز  ادامه داد: صادرات گاز از مسیر ترکیه به سوی سوئیس نیز مورد بررسی است که این مذاکرات سه جانبه پس از نهایی شدن اجرایی خواهند شد.
همچنین قرارداد کرسنت نیز از سوی نهاد امور حقوقی ریاست جمهوری پیگیری می شود.

وی توضیح داد: پس از 30 سال که از تحریم ایران توسط کشورهای اروپایی و امریکایی می گذرد امروز توانایی تولید روزانه بیش از 4 میلیون بشکه نفت و 600 میلیون متر مکعب گاز ترش و شیرین را داریم و همچنین با موفقیت به توسعه پالایشگاه ها خطوط سراسری، ایستگاه های تقویت فشار و صادرات گاز می پردازیم این امر نشان می دهد که تحریم ها تأثیری بر توقف توسعه صنعتی ایران نداشته اند.

اوجی گفت: یک خط 56 اینچی جدید نیز در کشور تعریف شده که با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب در روز گاز را از عسلویه به عراق، سوریه، لبنان، مدیترانه و اروپا منتقل می کند.

معاون وزیر نفت افزود: تا کنون3 نوبت مذاکره بین ایران، عراق و سوریه انجام شده و مسیرها نیز مشخص شده اند و از آنجا که عراق و سوریه هر دو به گاز ایران احتیاج دارند مشتاق برقراری ارتباط با کشورمان هستند؛ همچنین از سال 2014 نیز باید روزانه 23 میلیون متر مکعب گاز به پاکستان صادر شود که البته این کشور نیز در پی افزایش این حجم است.

وی با بیان اینکه خط لوله اسلامی (خط لوله ایران – عراق – سوریه) به عنوان دومین خط صادراتی گاز به اروپا پس از خط لوله نابوکو در نظر گرفته شده گفت: سوریه طی 3 سال آینده به 3 تا 5 میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد که این حجم را گاهی تا 20 میلیون متر مکعب نیز اعلام کرده، همچنین عراق برای تأمین گاز نیروگاه های خود به گاز ایران نیازمند است که امیدواریم بتوانیم نیاز این دو کشور دوست را رفع کنیم.

اوجی با بیان اینکه امروز همه دنیا به گاز نیاز دارند و 24 درصد از انرژی جهان مربوط به گاز است، بیان کرد: طی 10 سال آینده این میزان به 27 درصد افزایش می یابد و از آنجا که یک انرژی پاک و ارزان است و عمده نیروگاه های جهان نیز به سوی مصرف گاز حرکت می کنند کشورهای جهان در پی تعامل با یک منبع گازی مطمئن و پایدار هستند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ایران دومین دارنده ذخایر گازی در جهان است و همان منبع مطمئن و پایدار محسوب می شود که می تواند در کنار روسیه، قطر به عنوان یک کشور قدرتمند در بازارهای جهانی صادرات گاز حضور داشته باشد.

وی درباره خط لوله نهم سراسری گفت: این خط لوله از عسلویه تا بازرگان به تصویب دولت رسیده و مذاکرات اجرایی شدن آن نیز در حال انجام است و روند بازاریابی نیز همزمان با تأمین منابع مالی پیگیری می شود، خط ششم سراسری نیز تا اهواز آماده شده و از اهواز به سوی لرستان، کرمانشاه ، ارومیه و برخی دیگر از شهرهای کشور حرکت می کند که نیاز به 60 میلیون متر مکعب گاز دیگر دارد.

اوجی در پایان درباره برنامه های این شرکت در سال 90 گفت: در انتظار ابلاغ بودجه سال 90 هستیم که براساس آن احداث 1500 تا 1700 کیلومتر خط لوله 5 ایستگاه تقویت فشار گاز، گازرسانی به 1400 روستا و شهر ، پیگیری توسعه خطوط لوله ششم و هفتم سراسری ، پالایشگاه بید بلند 2 ، واحد استحصال اتان و قراردادهای مذاکرات انتقال گاز به اروپا را به عنوان اولویت های کاری در نظر خواهیم داشت.

نظر شما