وزیر نفت خبر داد

اعطای مجوز صادرات ۱.۵ میلیارد لیتر بنزین

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۲۰:۲۶:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۱۴
وزیر نفت از اعطای مجوز صادرات بنزین به میزان 1.5 میلیارد لیتر به شرکت‌های صادر کننده فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: به زودی تولید بنزین نیز افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "سیدمسعود میرکاظمی" وزیر نفت و رییس اوپک امروز در حاشیه مراسم آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تا کنون کشورهای عضو اوپک در باره برگزاری نشست اضطراری با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی صورت گرفته در منطقه و جهان درخواستی نداشته اند، گفت: هم اکنون هیچ گونه کاهش عرضه ای در زمینه نفت خام در بازار بین المللی وجود ندارد. 

وی افزود: با توجه به وجود ذخایر نفت و فرآورده در بازارهای جهانی، ایران به عنوان یک عضو این سازمان به هیچ وجه نشست اضطراری را برای اوپک صلاح نمی داند.

میزکاظمی درباره شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: حضور 661 شرکت خارجی از 40 کشور در حوزه های بالادستی و پایین دستی، نشان از بی تاثیری تحریم های بین المللی بر ضد صنعت نفت ایران است.

وزیر نفت خطاب به شرکت های پیمانکاری حاضر در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت تصریح کرد: این نمایشگاه می تواند برای شما فرصتی مناسب برای تعامل بیشتر و برقراری مبادله های برد- برد باشد.

وی درباره توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی گفت: این میدان به عنوان بزرگ ترین میدان مستقل گازی با دارا بودن 8 درصد گاز جهان نقش مهمی را در آینده انرژی جهان بازی خواهد داشت و تاکنون ایران سرمایه گذاری خوبی در این میدان انجام داده است. 

میرکاظمی در باره تولید روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان برنامه پنجم گفت: هم اکنون مذاکرات زیادی برای فروش گاز فازهای در حال احداث این میدان با کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه خلیج فارس در حال انجام است که با برخی از آنها به توافق رسیده و با برخی دیگر در حال مذاکره هستیم.

وزیر نفت با تاکید بر این که هم اکنون همه کشورهای منطقه خواهان گاز تولید شده در میدان مشترک پارس جنوبی هستند، گفت: در برخی مذاکرات گازی توافق هایی صورت گرفته است که امیدواریم قبل از بهره برداری از فازهای در حال احداث این میدان مشترک، قراردادهای فروش گاز نهایی شود.

وی با بیان این که ایران هم اکنون مبادلات گازی با ترکیه، ترکمنستان و پاکستان دارد، گفت: مذاکرات برای صادرات گاز به کشورهای دیگر همچون سوریه، عراق، لبنان و ... در حال انجام است. 

میرکاظمی تاکید کرد: ایران در زمینه سرمایه گذاری و توسعه میدان های نفتی و گازی خود در همه زمینه ها آماده همکاری با همه کشورهای جهان به جز رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

وی در باره آخرین وضعیت قرارداد گازی کرسنت با کشور امارات متحده عربی گفت: این قرارداد در سال های گذشته منعقد شده بود که به دلیل رعایت نشدن عدالت در آن از سوی دولت نهم و دهم منتفی اعلام شد و هم اکنون ادامه مذاکرات در این باره به عهده امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری است.

رییس اوپک با تاکید بر این که ایران هم اکنون آمادگی صادرات گاز به همه کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی را دارد، گفت: در قراردادهای گازی می بایست شرایط به صورت برد- برد برای دو طرف باشد؛ در غیر این صورت این قرارداد به نتیجه نخواهد رسید.

وی با بیان این که مذاکرات گازی روند طولانی را باید برای نهایی شدن طی کند، گفت: ایران آمادگی دارد برای توسعه امنیت انرژی جهان با تمام کشورها همکاری داشته باشد.

میرکاظمی در باره قیمت جهانی نفت و تغییرات احتمالی آن گفت: باید اجازه داد سازکارهای بازارهای بین المللی قیمت را تعیین کنند، اگر روند افزایش قیمت نفت در 40 سال گذشته را نسبت به سایر تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و بازارهای فلزات گرانقدر مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد قدرت خرید کشورهای تولید کننده نفت معادل سال 1970 است.

وی گفت: هم اکنون میزان دریافت مالیات کشورهای اروپایی همچون گروه 7 از مردم خود بابت فرآورده های نفتی بیش از درآمد کشورهای عرضه کننده نفت است.

وزیر نفت بیان کرد: اگر بخواهیم بازارهای جهانی نفت و قیمت آن را متعادل کنیم، می بایست مالیات های یاد شده کاهش یابد.

وی خطاب به پیمانکاران و تولید کنندگان ایرانی حاضر در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، اظهارداشت: پیمانکاران و تولیدکنندگان باید به صورت دسته جمعی (کنسرسیوم) برای حضور در پروژه های صنعت نفت حاضر شوند و وزارت نفت در این زمینه تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید داخل انجام خواهد داد.

میرکاظمی اجرای پروژه هایی همچون سامانه کد ملی، امضای الکترونیک خرید کالا، استانداردسازی و اعطای استاندارد به سازندگان داخلی را از جمله پروژه های حمایتی صنعت نفت از تولید کنندگان داخلی برشمرد و گفت: این پروژه ها از 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی در مورد راه اندازی این پروژه ها خبرهای خوبی منتشر خواهد شد.

وزیر نفت درباره میزان تولید بنزین در کشور گفت: هم اکنون 3 تا 4 ماه است که تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی قطع شده است و به زودی با بهره برداری از پروژه های افزایش تولید و بهینه سازی در پالایشگاه های نفت موجود تولید بنزین در کشور افزایش خواهد یافت.

وی از اعطای مجوز صادرات بنزین به میزان 1.5 میلیارد لیتر به شرکت های صادر کننده فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: هم اکنون صادرات این فرآورده نفتی با همکاری بخش خصوصی آغاز شده و وزارت نفت از حضور این بخش در این زمینه استقبال خواهد کرد.

میرکاظمی در باره آخرین وضعیت توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه در شرایط کنونی با 30 درصد پیشرفت رو به رو بوده و در 6 ماه گذشته تمام قراردادهای مربوط به آن به همراه تامین مالی این پروژه انجام شده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز