مدیرعامل شرکت ملی نفت خبر داد

کشف لایه‌های نفتی استثنایی در میدان خیام

۱۳۹۰/۰۲/۲۹ - ۱۷:۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۶۸
کشف لایه‌های نفتی استثنایی در میدان خیام
احمد قلعه بانی گفت: کشف 758 میلیون بشکه نفت سبک مرغوب در میدان خیام یک کشف استثنایی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، " احمد قلعه بانی"، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از كشف 758 میلیون بشكه نفت سبك با درجه 35 API در میدان خیام خبر داد و گفت: این میدان توان تولید روزانه 35 هزار بشكه نفت را داراست.

وی افزود: حجم ذخیره درجای مورد انتظار در این میدان 758 میلیون بشكه است كه حدود 22 درصد از این میزان قابل استحصال است و بر این اساس حجم نفت قابل استحصال آن معادل 170 میلیون بشكه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ادامه داد: از آنجا كه این میدان توان تولید 35 هزار بشكه نفت در روز با درجه API 35 را دارد و در صورت فرض قیمت 80 دلار برای هر بشكه نفت خام، ارزش اقتصادی نفت خام قابل برداشت این میدان در حدود 13 میلیارد و ششصد میلیون دلار خواهد بود.

مدیرعامل شركت ملی نفت ایران تصریح كرد: این میدان خشكی درحاشیه خلیج فارس، به طول5/21 كیلومتر و عرض 5/4 كیلومتر، در 30 كیلومتری غرب بندر مقام قرار دارد .

قلعه بانی با تشریح روند كشف نفت در این میدان گفت:در اواخر سال 1389 كشف گاز در میدان خیام اعلام شد، اما ارزیابی مخزنی از افق دالان بالایی ادامه یافت و بر اساس نمودارهای الكتریكی مشخص شد كه این لایه مخزنی می تواند دارای نفت سبك باشد،به همین دلیل برنامه آزمایش تولیدی از این لایه در دستور كار مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران قرار گرفت و خوشبختانه با لطف و عنایت الهی آزمایش بهره دهی با موفقیت انجام و نفت این لایه به سطح زمین رسید .

مهندس احمد قلعه بانی تاكید كرد: در اكثر میادین حفاری شده درافق مخزنی دالان ، وجود گاز به اثبات رسیده است ، اما وجود نفت دراین لایه یك استثناء محسوب می شود.

وی خاطر نشان كرد: در پی كشف نفت در این منطقه ، در حال حاضر مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران ، برنامه ریزی مطالعاتی كاملی را برای ارزیابی اهداف اكتشافی نوار ساحلی خلیج فارس آغاز كرده است.

مدیر عامل شركت ملی نفت ایران در پایان تصریح كرد:در حال حاضر می توان گفت میدان خیام دارای نفت و گاز است، چرا كه لایه های كنگان ،دالان پایینی و نار دارای گاز و لایه دالان بالایی در این میدان دارای نفت است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز