با حضور وزیر جهاد كشاورزی صورت گرفت

رونمایی از ۵ دستاورد جدید تحقیقاتی در بخش كشاورزی

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۴:۵۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۵
رونمایی از ۵ دستاورد جدید تحقیقاتی در بخش كشاورزی
5 دستاورد جدید تحقیقاتی در بخش كشاورزی به مناسبت هفته پژوهش رونمایی شد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر در بخش كشاورزی كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، از پنج دستاورد تحقیقاتی جدید با حضور وزیر جهاد كشاورزی رونمایی شد.

در این مراسم "جهانگیر پرهمت" معاون وزیر جهاد كشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی با اشاره به رونمایی از پنج طرح تحقیقاتی بخش کشاورزی در این مراسم، اظهار داشت: اولین دستاوردها شامل رقم جدید چغندرقند با نام جام است که مقاوم به بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه ‌است.

وی به معرفی دو رقم جدید بادام با نام های آیدین و صبا پرداخت و افزود: ‌رقم آیدین دیرگل و مقاوم به سرما است که تاثیر سرمای بهاره به این محصول را به حداقل خود می رساند، همچنین 2 برابر ارقام معمولی محصول دهی دارد و در 20 هزار هکتار از اراضی کشور می توان آن را کشت کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی به رقم بادام صبا اشاره کرد و گفت: این رقم بادام دیرگل بوده و برای اقلیم سرد مناسب است و عملكردی معادل 1700 كیلوگرم در هكتار دارد.

پرهمت، تولید نیمه صنعتی بیوتکنیک تکثیر مصنوعی ماهی صَبیتی را از دیگر دستاوردها اعلام کرد و افزود: پرورش این نوع ماهی در استخرهای خاكی انجام شده كه این امر علاوه بر پرورش مصنوعی در امر حفاظت از ذخایر دریایی نیز كاربرد دارد.

وی آخرین دستاورد رونمایی شده امروز را دستیابی به خواص مهندسی چوب گونه های مهم جنگلی ایران عنوان کرد و گفت: این مهم توسط پژوهشگران مؤسسه تحقیقات و جنگلها و مراتع کشور پس از ده سال و در قالب 6 طرح تحقیقاتی اجرا شده است.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی با بیان اینکه 56 دستاورد مهم در سال 87 معرفی شده است، گفت: از35 دستاورد تحقیقاتی دیگر نیز در آینده رونمایی خواهد شد.

پرهمت به شاخص های انتخاب برای پژوهشگران برتر اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت پژوهشگران در زمینه اختراع، مشاركت در انتقال یافته‌های تحقثقاتی، ایجاد ارتباط با بخش‌های اجرایی، مشاركت در تدوین سیاست‌های وزارتخانه و همچنین رضایتمندی موسسات تحقیقاتی از جمله شاخص های انتخاب پژوهشگران نمونه بوده است.

گفتنی است، در این مراسم از 43 محقق برتر كشور،3 مدیر پژوهشی و 2 نفر از مدیران برتر ایستگاه‌های تحقیقاتی و از چند مولف كتاب و نشریه برتر تجلیل شد.

نظر شما