سرپرست وزارت نفت در افتتاحیه نشست ۱۵۹ اوپک:

سفته بازی‌ها عامل بی ثباتی در بازار نفت است

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۲۰:۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۵۴۳۲
سفته بازی‌ها عامل بی ثباتی در بازار نفت است
علی آبادی با بیان اینکه تردیدهایی درباره روند بهبود شرایط اقتصادی جهان وجود دارد، گفت: سفته بازی‌ها سبب بی ثباتی در بازار نفت می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به از نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، یک‌صد و پنجاه و نهمین نشست اوپک و نخستین نشست این سازمان در سال جاری میلادی به ریاست ایران و با سخنرانی "محمد علی آبادی" سرپرست وزارت نفت از ساعاتی پیش در وین آغاز به کار کرد.

"محمد علی آبادی" ضمن خیر مقدم به تمام حاضران در نشست 159 اوپک گفت: من به سه وزیر جدید، "عبدالکریم لعیبی" وزیر نفت عراق، "محمد البصیری" وزیر نفت کویت و "محمد بن صالح الساده" وزیر صنعت و انرژی قطر که برای نخستین بار در نشست اوپک حضور می یابند خیر مقدم ویژه عرض می کنم؛ همچنین به "جونی موسی شیخ" نماینده هیات عامل نیجریه در اوپک برای حضور در این نشست به نمایندگی از کشور نیجریه خوشامد می گوییم.

علی آبادی ادامه داد: ما از آخرین نشست اوپک در کیتو اکوادور در دسامبر 2010 تاکنون شاهد تحولات بسیاری در بازارهای جهانی نفت خام بوده ایم، در این مدت با افزایش بی ثباتی و روند افزایشی قیمت های جهانی نفت خام رو به رو بوده ایم.

رییس کنفرانس اوپک بیان کرد: مدتی در آوریل 2011 بهای سبد نفتی اوپک از مرز 120 دلار برای هر بشکه نیز فراتر رفت.

وی گفت: بهای نفت خام شاخص های دبلیو.تی.آی و برنت دریای شمال در اوایل ماه مه حدود 17 دلار کاهش یافت، اما با وجود افت بهای نفت از رکورد خود همچنان قیمت‌ها همچنان بالاتر از سطوح 6 ماه گذشته هستند.

علی آبادی اظهارداشت: با نگاه به روند تغییر نرخ ارز و تورم می توان فهمید که موضوع بسیار پیچیده تر است، ارزش واقعی سبد نفتی اوپک از اول سال جاری تنها 16 درصد افزایش داشته، در صورتی که قیمت اسمی آن با رشد 24 درصدی همراه بوده است.

وی عنوان کرد: سرمای زود رس زمستان و پیش بینی‌ها درباره تقاضای جهانی نفت خام و سرمایه گذاری‌ها در بخش های نفتی را از عوامل افزایش بهای نفت در آن زمان برشمرد.

سرپرست وزارت نفت همچنین یادآور شد: که بازارهای جهانی نفت خام تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و زلزله و سونامی شدید ژاپن بوده است.

علی آبادی ادامه داد: همچنان تردیدهایی درباره روند بهبود شرایط اقتصادی جهان وجود دارد، در حالی که همچنان رشد اقتصادی جهان از سوی اقتصادهای در حال توسعه به ویژه چین و هند خواهد بود، با این وجود همچنان نگرانی هایی درباره رشد اقتصادی جهان وجود دارد.

وی گفت: ادامه نرخ بیکاری، بحران بدهی‌ها در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او.یی.سی.دی) و افزایش نرخ تورم در جهان از جمله تردیدها و نگرانی های پیش روی روند رشد اقتصادی جهان به شمار می رود.

رییس کنفرانس اوپک عنوان کرد: 6 ماه گذشته بازارهای جهانی نفت خام شاهد تحولات بسیاری بوده است، با این وجود بنیادهای بازار همچنان در شرایط خوبی به سر می برد و به دنبال تلاش های فراوان اوپک هم اکنون نفت کافی در بازارهای جهانی موجود است، اعضای اوپک ظرفیت مازاد تولید کافی دارند و سطح ذخیره سازی‌ها متناسب است.

علی آبادی اضافه کرد: با این وجود ظرفیت مازاد تولید کافی در بخش های پایین دستی وجود ندارد که این موضوع به کمبود انواع نفت خام شیرین و ترش مربوط می شود، همچنان با وجود کمبود کلی، بنیادهای کنونی برای ثبات بازار کافی هستند.

وی گفت: بنابراین زمانی که ما درصدد کسب بینش بیشتر درباره بی ثباتی های اخیر در بازار نفت هستیم، توجه ما به سوی بخش های مالی معطوف می شود.

رییس کنفرانس اوپک ادامه داد: از آخرین نشست اوپک فعالیت های سفته بازی در بازار بورس نیویورک به اوج خود رسیده است.

علی آبادی اظهار کرد: سفته بازی‌ها سبب بی ثباتی در بازار نفت می شود و این بی ثباتی با بنیادهای های بازار ارتباطی ندارد و تلاش دولت های مصرف کننده برای کاهش سفته بازی‌ها در بازار نفت همچنان الزامی است.

وی بار دیگر ضمن تاکید بر تعهد اوپک نسبت به تثبیت بازارهای جهانی نفت خام گفت: هر دو قشر تولید کننده و مصرف کننده از ثبات بازارهای جهانی نفت خام سود می برد، بنابراین تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای تحقق این هدف با یکدیگر همکاری کنند.

رییس کنفرانس اوپک عنوان کرد: اوپک همیشه برای حمایت از رشد اقتصاد جهانی عرضه نفت کافی به بازارهای جهانی را تضمین کرده است، مصرف کنندگان نیز باید برای پایداری این ثبات با ما همکاری کنند.

سرپرست وزارت نفت در پایان اعلام کرد: ما باید بازارهای جهانی نفت خام در چند ماه آینده را به دقت زیر نظر داشته باشیم و تصمیم گیری های لازم را در این باره بگیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز