یک کارشناس مسکن در گفت و گو با برنا،

رمز موفقیت تولید صنعتی ساختمان عدم وابستگی به طرح مسکن مهر است

۱۳۹۰/۰۳/۲۷ - ۱۷:۲۴:۱۷
کد خبر: ۵۷۰۲۴
رمز موفقیت تولید صنعتی ساختمان عدم وابستگی به طرح مسکن مهر است
یک کارشناس مسکن با بیان اینکه نقطه آغازین و رشد صنعتی سازی در کشور با طرح مسکن مهر بود، گفت: تداوم صنعتی سازی ساختمان در صورت حذف مسکن مهر رمز موفقیت این فناوری است.

"فرهاد بیضایی" کارشناس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت تولید صنعتی مسکن بر مبنای مدیریت سنتی گذشته است، اظهار داشت: انبوه سازی که قبلا واحدها را به صورت سنتی مدیریت و احداث می‌کرد متاسفانه هم اکنون با همان نحوه و مدیریت قبلی اقدام به تولید واحدهای مسکونی به شیوه صنعتی می کند.

عدم وجود بستر مدیریت صنعتی در کشور
وی با اشاره به اینکه تولید صنعتی مسکن نیازمند مدیریت صنعتی است، گفت: متاسفانه هنوز در سطح بنگاه های اقتصادی (انبوه سازان) بستر مدیریت صنعتی بوجود نیامده است.

کارشناس مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت تثبیت صنعتی سازی را گام بعدی و مهم دولت خواند و تاکید کرد: خوشبختانه در تولید واحدهای مسکونی به روش صنعتی، مرحله رشد را پشت سر گذاشته ایم و باید وارد مرحله تثبیت به عنوان گام بعدی شویم به طوری که علاوه بر بومی سازی فناوری‌ها، متخصصین داخلی نیز توانایی گسترش این فناوری‌ها و روش ها پیدا خواهند کرد.

به گفته بیضایی، در صورت ادامه این فناوری و گسترش آن در آینده، قادر به گسترش صنعتی سازی در کشور خواهیم بود.

تثبیت صنعتی سازی توسط دولت ضامن رشد این فناوری در کشور
این کارشناس مسکن به لزوم عملی شدن چند اقدام در کشور به منظور گسترش صنعتی سازی که باید توسط دولت انجام یا بستر آن فراهم شود اشاره کرد و گفت: اولین موضوع در این خصوص لزوم مدیریت ساخت به شیوه صنعتی در ساخت و سازهای صنعتی است به طوری که باید در سطح مدیریت نیز به سمت مدیریت صنعتی پیش برویم اما موضوع دوم تثبیت این وضعیت است.

وی در ادامه به محدود بودن منابع دولت در صنعتی سازی مسکن اشاره کرد و افزود: بستر تولید صنعتی مسکن در طرح مسکن مهر به مرحله اجرا در آمد چرا که مسکن مهر یک پروژه زمان‌دار و ممکن است تا 5 سال آینده نیازی به طرح مسکن مهر با این انبوه ساخت و ساز در کشور نباشد و ما توانسته باشیم تا در بازار مسکن، با این طرح عرضه و تقاضا را به تعادل رسانده باشیم.

تدوام صنعتی سازی ساختمان در صورت حذف مسکن مهر
بیضایی خاطرنشان کرد: با حذف مسکن مهر یا اتمام این طرح دوباره بازگشت به نقطه قبلی (افزایش بی‌رویه و کاذب قیمت مسکن) نداشته باشیم و خود به خود تولید مسکن در یک روند صنعتی سازی بیش رود.

کارشناس مرکز مطالعات و تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با مدیریت تولید صنعتی سازی در کشور باید صنعتی سازی وابسته به طرح مسکن مهر نباشد، تصریح کرد: اگر به عنوان مثال در مقطع زمانی طرح مسکن مهر به اتمام برسد همچنان تولید صنعتی مسکن ادامه پیدا کند.

تولید 25 درصدی صنعتی سازی ساختمان در کشور
وی به تولید بیش از 25 درصد صنعتی سازی ساختمان در کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه در دل تولید صنعتی ساختمان، اقتصاد کلان و اقتصاد خرد جا گرفته است عوامل مختلفی نیز بر اقتصاد کشور دارد.

این کارشناس مسکن در ادامه به عوامل تاثیرگذار بر رونق اقتصادی از قبل تولید صنعتی اشاره و توضیح داد: کاهش قیمت تمام شده واحد مسکونی به روش صنعتی از جمله مزایای این روش محسوب می‌شود چرا که با این شیوه ساخت واحدهایی با قیمت کم و کیفیت بالا تولید و در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌گیرد.

نظر شما