مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی خبر داد

تحقق ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بنادر در برنامه پنجم

۱۳۹۰/۰۴/۰۱ - ۱۸:۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۸۷۴۱
تحقق ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بنادر در برنامه پنجم
صدر بابیان اینکه ظرفیت بنادر در برنامه پنجم به 200 میلیون تن خواهد رسید، گفت: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی از اهمیت بالای برخوردار است.
"سیدعطاءالله صدر" رییس سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانورد با تبریک این روز در سال جهاد اقتصادی به دریانوردان اظهار داشت: دریانوردان نقش آفرینان در توسعه تجارت بین المللی هستند به طوری که حدود 90 درصد از حمل و نقل و تجارت بین المللی از طریق دریا صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: دریانوردان نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت جهانی دارند لذا کشورهای عضو 25 ژوئن را تحت عنوان روز دریانورد برای قدردانی از این نیروها اختصاص داده اند.

صدر با بیان اینکه حدود 20 هزار نفر از دریانوردان ایران گواهینامه بین المللی دارند، گفت: در حال حاضر 1.5 میلیون نفر دارای گواهینامه از مراکز بین المللی هستند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی، خاطر نشان کرد: تعداد دریانوردان در سطح جهانی بیش از این تعداد هستند اما با توجه به اینکه گواهینامه های بین المللی ملاک آماری قرار گرفته، 1.5 میلیون نفر را مراکز بین المللی اعلام کردند.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا از این مجموعه ارزشمند و عوامل تاثیرگذار در توسعه تجارت بین المللی به لحاظ طبیعی تقدیر و محیطی امن برای آنها ایجاد کنیم.

صدر اظهار داشت:متاسفانه به دلیل تحریم استکبار جهانی و دزدان دریایی، حمل و نقل دریایی با مشکلات عدیده مواجه شده و این کار خطیر را در ایران نیز تحت شعاع قرار داده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی، با قدردانی از نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدم و شمالی خاطر نشان کرد: نقش دریانوردی در کشور اهمیت خاصی دارد به طوری که در اهداف برنامه پنجم توسعه قابل توجهی پیش بینی شده و چشم انداز بیست ساله نشانگر رتبه ایران در مجامع جهانی است.

به گفته وی، سازمان بنادر با برنامه مشخصی در سواحل جنوب اقدام به ایجاد سواحل کوچک چندمنظوره کرده است.

صدر با بیان اینکه ظرفیت بنادر در برنامه پنجم به 200 میلیون تن خواهد رسید، تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط سواحل جنوبی کشور با کشورهای شمالی در کریدور شمال به جنوب و سواحل جنوبی به دریای خزر از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت ترانزیتی کشور 20 میلیون تن است، گفت: در تلاشیم تا ظرفیت ترانزیت از طریق دریایی را به 50 میلیون تن برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه پنجم بایستی 5 هزار نفر دریانورد به مجموعه دریانوردی کشور اضافه شود.

صدر با بیان اینکه سهم ایران از حمل و نقل جهانی 0.5 درصد است، تصریح کرد: بندر شهید رجایی با عنوان بندر کانونی در منطقه باید به هاب منطقه تبدیل شود.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سهم ما از کشتیرانی در دریای خزر 20 درصد است و در برنامه پنجم این سهم به 50 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حمل ونقل دریایی هیچ امری محقق نخواهد شد، مگر آموزش توسعه دریانوردان متخصص در کشور تاکید کرد: بخش دریایی جزب سرمایه برای کشور محسوب می شود و فعالیت های حمل و نقل دریایی برای کشور سودآور و ارزآور هستند.

صدر در پایان خاطر نشان کرد: مساله شغلی و سختی کار و سن بازنشستگی دریانوردان کاهش یافته است، لذا این موضوع زمینه جذب نیرو در این بخش را میسر می کند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز