مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران خبرداد

افزایش یك میلیارد و ۶۰۰میلیون تنی ذخایر مس كشور

۱۳۹۰/۰۵/۲۱ - ۱۸:۵۱:۰۳
کد خبر: ۷۰۱۰۹
افزایش یك میلیارد و ۶۰۰میلیون تنی ذخایر مس كشور
مدیر عامل شركت ملی صنایع مس با اعلام اینکه ایران در تولیدات معدنی رتبه چهارم آسیا و سیزدهم جهان را دارد، گفت: در سال 89 یك میلیارد و 600میلیون تن به ذخایر مس افزوده شد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از شاتا، "اردشیر سعد محمدی" اظهارداشت: در سال گذشته یك میلیارد و 600میلیون تن به ذخایر مس كشور افزوده شد كه از این میزان یك میلیارد تن مربوط به مس سرچشمه و 600میلیون تن متعلق به معادن كوچك است كه دارای پروانه اكتشاف و پروانه بهره‎برداری هستند.

وی افزود: شركت مس با سه میلیارد و 289 میلیون تن ذخیره و متوسط عیار 56 صدم، 18 میلیون و 400 هزار تن مس خالص تولید خواهد كرد.

سعد محمدی با بیان اینكه ایران در تولیدات معدنی رتبه چهارم آسیا و رتبه سیزدهم جهان را دارد، گفت: كشور ما در تولید مس آندی در آسیا رتبه هفتم، در دنیا رتبه یازدهم و در تولید مس كاتدی نیز دارای رتبه هفتم آسیا و بیست و دوم جهان است.

مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینكه در سال گذشته 221 هزار تن مس كاتدی تولید شده است بیان کرد: این مهم نشان می‎دهد كه 16/1 درصد از تولید جهان از آن ایران است.

سعد محمدی میزان كل استخراج شركت ملی ‌صنایع مس ایران را در سال گذشته بالغ بر 102 میلیون تن عنوان كرد و گفت: در واقع كل استخراج سنگ (ماده معدنی) 36 میلیون تن بود اما ماده معدنی به همراه باطله به 102میلیون تن بالغ شد.

وی با بیان اینكه شركت مس 111 درصد برنامه استخراج را انجام داده و نسبت به سال 88 در را این زمینه 7 درصد افزایش داشته است، افزود: در سنگ سولفوری نیز 7 درصد از برنامه و 4 درصد نسبت به سال 88 افزایش داشتیم. افزون بر این كنسانتره مس هم 890 هزار تن تولید شد كه این میزان نیز 3 درصد از برنامه و 1 درصد نسبت به سال 88 افزایش دارد.

مدیر عامل شركت ملی صنایع مس ایران، میزان تولید مس محتوی را نیز 249هزار تن عنوان كرد و گفت: این میزان 3 درصد از برنامه و 95 درصد از سال 88 جلوتر است.

سعد محمدی اظهارکرد: علاوه بر این، كاتد تولیدی نیز 5 درصد از برنامه و 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.برای اولین بار ركورد تولید221هزار تنی كاتد دركشور به ثبت رسید كه اتفاق بسیار مهمی بود.

نظر شما