حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در جمع شعرا و خوشنویسان:

هیچ انسانی نیست که متعهد نباشد/عرفان نشانه هستی شناسی است

۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۸۸۸۷۴
هیچ انسانی نیست که متعهد نباشد/عرفان نشانه هستی شناسی است
عرفان،فلسفه وعلم جوششی است که جان انسان در مقابل هستی بروز می دهد و مقوله هنر در کنار این موضوعات می گنجد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی،رییس جمهور اسبق کشورمان هنر را هدف و بنیاد عنوان کرد و در تبیین هنرمند متعهد وغیر متعهد گفت: هیچ انسانی نیست که متعهد نباشد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین «محمد خاتمی» شامگاه یکشنبه در جمع تعدادی از شاعران و خوشنویسان در فرهنگسرای نیاوران، به ساختارهای فلسفه، هنر و علم پرداخت و خاطر نشان کرد: آیا هنر و عرفان در طول و عرض فلسفه قرارمی گیرند یا آنکه فلسفه در ذیل هنر واقع می شود؟

وی با اشاره به اینکه در گذشته فیلسوفانی همچون ارسطو و افلاطون وحتی فارابی از هنر سخن می گفتند و هنر را تعریف کرده اند، تصریح کرد: اما مهمترین نکته این است که همین هنر، علم، فلسفه جوشش جان آدمی می باشد.در کسب علم یا خلق یک اثر هنری و عرفانی، آدمی منفعل نیست وچیزی را فقط منعکس نمی کند بلکه آن راخلق می کند.

رییس جمهو اسبق ایران عرفان را نشانه هستی شناختی دانست وتصریح کرد: عرفان،فلسفه وعلم جوششی است که جان انسان در مقابل هستی بروز می دهد و مقوله هنر در کنار این موضوعات می گنجد.

خاتمی ، ذات هنر را اصیل دانست که «خودش هدف و بنیاد محسوب می شود و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.» و با طرح این سوال که «در زمینه متعهد بودن یا نبودن می توان گفت آن جانی که تجلی گاه هنر، خالق هنر و بروز پیداکننده آن می باشد، متعهد هست یا نیست؟»، گفت: اگر هنرمند متعهد بود جلوه جان او متعهد می شود و اگرنبود متعهد نمی شود؛ این موضوع بستگی به آن دارد که به چه متعهد باشد و پس از آن، تعهد پیدا می شود.

رییس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه هیچ انسان غیر متعهدی وجود ندارد، گفت: کار هنرمند بستگی به آن دارد که به چه چیزی متعهد است؛ هنر برای خودش اصیل است.در میان تجلیات جان آدمی ،هنر دلپذیرترین تجلی جان انسانی به شمار می رود؛ به غیر از هنر، فلسفه و عرفان نیز همین عملکرد را دارند ولی هنر به سبب زیبایی دلپذیرتر است.

وی به هنر شعر به عنوان خردمندی اشاره کرد و افزود : هنر شعر و حتی خطاطی (خوشنویسی) اوج تجلی کامل جان آدمی است.

رییس جمهور اسبق کشورمان به خوشنویسان وشعرا اظهار داشت: خط و خوشنویسی فارسی و عربی زیبا است؛ اگر شعر وهنر کلام ملفوظ است خط کلام مکتوب می باشد.خوشنویسی و خط در اسلام امری مقدس بوده و شخص هنرمند به قصد قربت به عنوان عبادت زیبایی را هدیه می کند.

رییس دولت اصلاحات که به بازدید آثار خوشنویسی شده اشعار سهیل محمودی پرداخته بود این نمایشگاه را بسیار زیبا دانست و عملکرد دست اندرکاران آن برای کمک به مدرسه سازی برای محرومان را کاری نیک عنوان کرد.

خاتمی به دیدار اخیر با برخی مسوولان آموزش و پرورش گذشته وکنونی اشاره کرد و گفت: گفتم که کارهای بزرگی میتوان انجام داد چرا که اکنون صحبت از میلیون ها نوجوانی ست که به خاطرفقر مادی و محرومیت ها توفیق تحصیل و یا ادامه آن را ندارند.

خاتمی در جمع هنرمندان این نمایشگاه که عواید آن برای مدرسه سازی استفاده می شود، برتلاش نسبت به رفع محرومیت نوجوانان محروم از تحصیل در جامعه تاکید کرد و افزود: دولت واقعا توان ندارد که همه نیازها در این باره را پاسخ دهد.
باید با انجام کار خیر در مدسه سازی وایجاد آموزشگاههای شبانه روزی امکان تحصیل رابرای بخش محروم از علم فراهم آورد. 

وی تصریح کرد: اوج هنر آنجایی است که شعر و خط در خدمت بسط علم وسواد باشند وموقعیت برای فرزندان این سرزمین ایجاد کنند.

به گزارش برنا، نمایشگاه آثار خوشنویسی شده سهیل محمودی از شعرای کشورمان که تمامی فواید آن برای مدرسه سازی برای محرومان هزینه خواهد شد عصر یکشنبه به همت موسسه مهر گیتی درفرهنگسرای نیاوران افتتاح شد .

گفتنی است که سهیل محمودی و ساعد باقری به همراه جمعی از هنرمندان در مراسم بازدید حجت الاسلام خاتمی از نمایشگاه خوشنویسی حضور یافتند؛ هنرمندان با اهدا تابلوی شعر از رییس جمهور اسبق کشورمان تقدیر به عمل آوردند.



نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز