همراه با فرزندان انقلاب در وین/۶۸

وقایع نگاری چهار روز مذاکره

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۲۱:۳۴:۰۶
کد خبر: ۲۳۹۱۸۰
وقایع نگاری چهار روز مذاکره
خبرنگار اعزامی برنا به وین - سمانه مقدم

روز چهارم مذاکرات وین به دقایق واپسین خود نزدیک شد بی آنکه کسی بداند مذاکرات پیشرفت داشته یا پسرفت؟!

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری برنا، با نزدیک شدن به روز سوم آذر ماه،حالا همه انتظار نشانه ای را می کشند که دود سفید را از فراز هتل کوبورگ به بالا بفرستد اما فعلا نه خبری از توافق است و نه نشانه ای از عدم توافق!

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 درهتل کوبورگ، در حال برگزاری است و این هتل طی سه روز گذشته قلب تپنده دیپلماسی دنیا بود و رفت و آمدهای دیپلماتیک را میزبانی می کرد.رسانه های دنیا در چهار روز گذشته چادر نشین این هتل شده اند تا شاید خبری خوش از کوبورگ به کل دنیا مخابره شود.

این جا در وین کمتر کسی از اهالی شهر در جریان روند مذاکرات است آنها معتقدند وین محل رفت و آمد و برگزاری نشست های سیاسی بی شماری است و آنقدر عادی شده که مردم این شهرتوجهی به فعالیت های سیاسی ندارند.

فضای دهمین دور مذاکرات هسته ای در مقایسه با سایر مذاکرات آرام تر است و تنها سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکاست که با حضور در محل اسکان خبرنگاران با آنها صحبت می کند ولیکن او نیز حاضر به ارائه اخبار و اطلاعات به خبرنگاران نیست.
 
بنابراین گزارش، دهمین دور از مذاکرات هسته ای با ورود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به وین در ساعت یک بعد از سه شنبه (27 آبان ماه) به وقت وین کلید خورد؛ تا شاید در ضرب الاجل تعیین شده مذاکرات به نتیجه برسد.این در حالی است که بسیاری از رسانه های غربی به بحث در مورد تمدید مذاکرات یا رسیدن به توافق نسبی تاکید می کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز از ورود خود به وین در ناهار کاری کاترین اشتون در مقر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شرکت کرد و در ادامه بدلیل عدم حضور هئات روسی مذاکرات در روز اول در سطح معاونین و کارشناسی برگزار شد. دومین روز از مذاکرات هسته ای نیز در فضای ابری و بارانی وین ادامه داشت و به مانند روز گذشته جزئیاتی از گفت و گوهای طرف های مذاکره کننده منتشر نشد.
 
مذاکرات با نشست ها و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه در سطح معاونین وزرای امور خارجه و کارشناسی برگزار شد و تنها سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ایرانی از وجود مذاکرات فشرده خبر داد.
 
صبح روز سوم مذاکرات هسته ای، همانند روزهای گذشته در سکوت و بی خبری با دیدارهایی دو جانبه ای آغاز شد و بعداز ظهر همان روز شنیده ها حاکی از ورود وزیر امور خارجه آمریکا به وین بود. در حاشیه این رویدادها، یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین المللی اتمی در وین نشست خبری برگزار و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه نهایی برسد. در نهایت ظهرهمان روز از حضور وزیر امور خارجه آمریکا در چادر خبرنگاران خبر دادند که شاید با ورود کری فضای حاکم در مذاکرات تغییر پیدا کند.

با اعلام خبر رسمی حضور کری به وین تدابیر شدید امنیتی در اطراف هتل کوبورگ آغار و خیابان های منتهی به کوبورگ بسته شد،خبرنگاران در مقابل هتل و خارج از چادرهای اسکان تجمع کردند تا شاید سخنان جان کری خبری از مذاکرات بیرون دهد.

پیش از ورود کری به کوبورگ وندی شرمن از هتل خارج شد، شنیده ها حاکی از آن است که یک دیدار مخفی بین آنان اتفاق افتاده است. وزیر امور خارجه آمریکا پس از ساعتها حضور خبرنگاران در هوای سرد وین، از درب پشتی وارد هتل کوبورگ شد
و دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری ساعت 8.30 به وقت محلی آغاز و به مدت دو ساعت به طول انجامید.

در فضای خبری وین، برخی گمانه زنی ها از ورود لاوروف به وین به گوش می رسد که شاید با ورود وی فضای مذاکرات به سود تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تغییر کند. صبح امروزنیز در چهارمین روز از مذاکرات هسته ای مجددا با اعلام حضور هاموند و فابیوس در کوبورگ برای دیدار با کری، فضای حاکم در محل استقرار خبرنگاران تغییر کرد و رسانه های مختلف داخلی و خارجی در مقابل کوبورگ تجمع کردند و در نهایت ساعت 12 وزرای خارجه انگلیس و فرانسه با فاصله زمانی ده دقیقه وارد هتل کوبورگ وین شدند و با خبرنگاران صحبت کردند و این دو نفر اولین افرادی بودند که پس از سه روز فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند.در میان اخبار دریافتی از سوی رسانه های مختلف، برخی گمانه زنی ها از سفر قریب الوقوع ظریف به ایران بود که نهایتا از سوی وزارت امور خارجه این خبر تکذیب شد.
 
بنا بر اعلام آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه کری بعد از ظهر امروز به پاریس سفر می کند تا با همتای اروپایی خود در خصوص فعالیت هسته ای ایران مذاکره کند و زمان بازگشت مجدد وی به وین مشخص نیست.

در حال حاضر در هتل کوبورگ وین دیدارها ادامه دارد و خبرنگاران منتظر انتشار اخبار و یا بیانیه ای از سوی طرفین مذاکره کننده هستند.

نظر شما