معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

زنگ كتاب و گفت‌وگو در دستور كار وزارت آموزش و پرورش/ اردوهای دانش آموزی اختیاری است

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۸:۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۴۵۲۳۸
زنگ كتاب و گفت‌وگو در دستور كار وزارت آموزش و پرورش/ اردوهای دانش آموزی اختیاری است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از در دستور كار قرار داشتن زنگ كتاب، گفت وگو و تقویت درس انشا خبر داد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین هژبری با اشاره به 20 تیتر عنوان در بیانات حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در مراسم نمادین بازگشایی مدارس گفت : برای اجرایی كردن سه موضوع؛ گفت وگو، كتاب و تقویت انشا در مدارس بنا به دستور موكد علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش وپرورش كمیته‌ای با حضور معاونان و كارشناسان زبده تشكیل شده است كه اجرای بسته مطالباتی رئیس جمهور را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی گفت‌وگو را محور تمرینات كتب درسی دوره ابتدایی خواند و افزود: كتاب‌های درسی محل و بستری برای گفت‌وگوی دانش آموزان هستند و معلمان در كلاس‌های درس برای فعال کردن دانش آموزان، روش گفت‌وگو را بر می‌گزینند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشكل‌های دانش آموزی در دبیرستان‌ها به عنوان متولیان طرح بحث و گفت‌وگوی دانش آموزی عنوان كرد: حدود 5/4 میلیون نفر از دانش آموزان كشور عضو بسیج دانش آموزی هستند كه با تشكیل 55 هزار حلقه صالحان با محوریت بحث و گفت‌وگوی دانش آموزی تحت رهبری یک دانش آموز آموزش دیده به فعالیت مشغول هستند.

* رضایت اولیا، شرط حضور دانش آموزان در اردوهای دانش آموزی است
حسین هژبری، شركت دانش آموزان در اردوهای دانش آموزی از جمله اردوی راهیان نور را یك امر كاملا اختیاری خواند و افزود: رضایت اولیا شرط حضور دانش آموزان در اردوهاست و شركت در اردوها هیچ تاثیری بر نمره دانش آموزان ندارد.

وی پرسش مهر را شامل دو بخش دانش آموزی و فرهنگیان عنوان و اظهار كرد: بخش دانش آموزی با طرح سئوال رئیس جمهور از دانش آموزان در اولین روز ماه مهر آغاز شده است و جشنواره ملی آن در فصل بهار برگزار می شود و در بخش فرهنگیان نیز طراحی یک فراخوان با موضوعات؛ كتابخوانی، گفت وگو و احیای درس انشا برای دریافت نظر و برنامه های این گروه در دست اقدام است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اقدام دیگر حوزه مشاوره را هدایت تحصیلی دانش آموزان با سه شاخص؛ استعداد، امكانات منطقه و نیازهای كشور خواند و یادآور شد: یكی از ضعف‌های نظام‌های آموزشی عدم تناسب میان تعداد دانش آموختگان یک رشته تحصیلی با نیاز كشور است كه این مشكل با هدایت صحیح تحصیلی دانش آموزان كه از سال دوم راهنمایی براساس استعداد دانش آموزان و نیاز كشور آغاز و درپایه اول دبیرستان نهایی می‌شود، مرتفع شده است.

*فعالیت 1200 مشاور زبده در قالب هسته های مشاوره در 716 منطقه كشور
حسین هژبری از فعالیت 1200 مشاور مجرب و زبده با عالی ترین سطوح تحصیلات مشاوره‌ای در هسته های مشاوره مناطق كشور خبر داد و با اعلام جدید بودن این طرح گفت: ورود این هسته به فعالیت های مشاوره‌ای در صورت نیاز فزون‌تر مدارس و دانش آموزان به خدمات مشاوره‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مشاوره‌ای ادامه داد: هشتم آبان ماه روز بسیج دانش آموزی است كه برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه در مدارس كشور اجرا خواهد شد.

* چاپ و انتشار كتاب فهمیده‌های مدرسه برای الگوگیری دانش آموزان
هژبری از چاپ كتابی با عنوان فهمیده های مدرسه حاوی معرفی 32 دانش آموز شهید هم سن و سال حسین فهمیده خبرداد و گفت: این دانش آموزان هركدام متعلق به یک استان كشورند و این طرح با هدف ارتقای اطلاعات دانش آموزان نسبت به دانش آموزان شهید كشور، الگوسازی و یادواره های شهدا انجام شده است.

وی با اعلام راهپیمایی دانش آموزان با محوریت تشكل های دانش آموزی در 13 آبان ماه اظهار كرد: 12 هزار جلسه با نام" خیمه های معرفت" در دست انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری هفته كتاب در 24 آبان ماه با طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه با مشاركت ناشران و بخش های بیرون از آموزش وپرورش با تاكید بر انتشارات آموزش وپرورش نظیر؛ پیوند، مدرسه با محوریت موسسه منادی تربیت خبر داد و افزود: راهنمای فعال سازی این نمایشگاه‌ها، كتابنامه رشد است كه به معرفی كتاب‌های متناسب با رده های سنی و دوره‌های تحصیلی متفاوت می‌پردازد و توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی كشور منتشر میشود.

*حضور بالغ بر 10 میلیون دانش آموز در انتخابات شوراهای دانش آموزی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی در اول آبان ماه از حضور بالغ بر 10 میلیون دانش آموز در انتخابات امسال خبر داد و گفت: سال گذشته، شصت و4 هزار دانش آموز به عضویت این شورا در آمدند.

وی خروجی انتخابات شوراهای دانش آموزی را مجلس دانش آموزی عنوان كرد و افزود: انتخابات نمایندگان مجلس دانش آموزی كه از بطن این شورا بیرون می‌آید در اواخر اسفند با انتخاب 150 نماینده برای مدت دو سال برگزار می‌شود.

هژبری از ورود دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی در این طرح با هدف؛ تربیت سیاسی، انتخابات و امنیت آن، حق و قانون و... خبر داد و اعلام كرد: شوراهای دانش آموزی با فعالیت بیشتر در دبیرستان‌ها در اداره مدرسه به مدیران كمک می‌كنند و در دوره های پایین تر تحصیلی جنبه آموزشی و تربیتی آن ها قوی‌‌تر است.

این مقام مسئول با اعلام برگزاری 50 هزار جلسه گفت‌وگو در سال گذشته توسط امور تربیتی یادآورشد: ماموریت دانش آموزان كتاب و ماموریت معلمان كلمه است.

وی با اعلام اضافه شدن مسابقه كتابخوانی در سال تحصیلی جدید از چاپ سالانه 130 میلیون جلد كتاب درسی خبر داد و آن‌را اساس مطالعه و تكلیف دانش آموزان قلمداد كرد.

هژبری تعداد كتب غیردرسی موجود در كتابخانه‌های كشور را 80 میلیون جلد، تعداد كتب موجود در كتابخانه‌های آموزشگاهی را 56 هزار جلد و تعداد كتابخانه‌های كلاسی را 111 هزار جلد عنوان كرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز