معاون دانشجویی و فرهنگی:

۱۷۰ هزار دانشجوی پزشکی در کشور مشغول تحصیل هستند

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۲۰:۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۶۹۸۸۴
۱۷۰ هزار دانشجوی پزشکی در کشور مشغول تحصیل هستند
معاون دانشجویی فرهنگی گفت: دانشجویان علوم پزشکی نیازمند توجهات ویژه در ابعاد مختلف معنوی، روحی، روانی و جسمی هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، دکتر محمدحسین آیتی در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: دانشجوی امروز، در آینده نزدیک، همکار ما در نظام سلامت کشور خواهد بود، لذا نیازمند توجه ویژه در ابعاد مختلف معنوی، روحی، روانی و جسمی و اخذ تدابیر ویژه برای حمایت است و رسیدگی به مسائل دانشجویی باید در اولویت كاری رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی باشد.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر این كه هدف نباید فقط تربیت پزشك باشد بلكه باید هدف دانشگاه های علوم پزشكی تربیت حكیم باشد گفت: دانشگاه محیط دین، اخلاق، پاكیزگی و معنویت است و انتظار می‌رود كه این تعهدات توسط دانشگاه ها بالاتر رود.

توجه به تعلیم و تربیت دانشجویان، رسالت بزرگ رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی
معاون دانشجویی و فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در این اجلاس گفت: 170هزار نفر دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی فرزندان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشند، که قاطبه آنان نخبه و اهل علم و فرهنگ هستند.

وی در ادامه با تبیین رویکردهای حوزه دانشجویی و فرهنگی، از روسای دانشگاهها خواست توجه ویژه به موضوعات فرهنگی و تربیتی همه دانشجویان علی الخصوص دانشجویان خوابگاهی، كوشش جهت اجرای برنامه‌های نشاط‌ آور و تقویت روحیه امید و خود باوری منطبق بر ارزش‌های دینی و ملی و بسط و گسترش کرسی های آزاد اندیشی، آزاد فکری و تولید فکر را در اولویت های کاری خود قرار دهند.

بنا بر این گزارش، عنایت ویژه به موضوعات درون خوابگاهی و معضلات درون خوابگاهها، ارتباط‌ گیری با والدین برای موضوعات آموزشی و فرهنگی دانشجویان، پذیرش مواضع انتقادی جریان دانشجویی و ایجاد فرصت برای بروز نظرات و عقاید، استفاده از ظرفیت بالقوه نهادهای دانشجویی (تشکل‌ها، کانون‌ها، شوراهای رفاهی، هیات‌های مذهبی، انجمن‌های ورزشی)، توجه به جاری و حاکم بودن سبک زندگی اسلامی و ایرانی در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی، مشارکت حداکثری دانشجویان در مراجع تصمیم‌گیری و هم‌اندیشی دانشگاه بخش دیگری از درخواست های معاون دانشجویی فرهنگی از روسای دانشگاههای علوم پزشکی بود.

همچنین جذب حداکثری و ایفای نقش پدرانه درمواجهه با دانشجویان، فراهم نمودن محیط امن با حضور مستمر در بین دانشجویان و محیط‌های دانشجویی، برگزاری نشست‌های مشترک و جلسات پرسش و پاسخ به‌ صورت مستمر با حضور در بین دانشجویان، پرهیز از برخورد تند با دانشجویان و اجازه کسب تجربه، پذیرش مواضع انتقادی جریان دانشجویی و ایجاد فرصت برای بروز نظرات و عقاید، اجازه شکل‌گیری قدرت فهم، درک و تحلیل سیاسى از دیگر موارد مورد درخواست دکتر آیتی در این اجلاس بود.

ارتقای سطح بهداشت روان دانشجویان و فعالیت فیزیکی دانشجویان
دكتر آیتی تعداد دانشجویان در بخش پزشكی را 170 هزار نفر اعلام كرد و گفت: ارتقاء سطح بهداشت روان دانشجویان، غربالگری سلامت و بهداشت روان، تقویت هسته های مشاوره و پایش عملكرد تحصیلی از وظایف تعریف شده معاونت های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های علوم پزشكی كشور در حوزه امور مشاوره بهداشت روان دانشجویان است.

وی با اشاره به این كه سالانه باید 5 درصد بر میزان فعالیت فیزیكی و ورزشی دانشجویان افزایش یابد افزود: در حوزه تربیت بدنی دانشجویان باید به مباحث ورزش و حمایت از المپیادهای ورزشی دانشجویی از سوی معاونت های دانشجویی فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی توجه وی‍ژه شود.

نظر شما