وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه مسئول در قبال جامعه ،باید اختیار کافی داشته باشد

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۸:۳۸:۲۵
کد خبر: ۱۹۶۲۲۶
دانشگاه مسئول در قبال جامعه ،باید اختیار کافی داشته باشد
وزیر علوم، گفت:دانشگاه در قبال جامعه مسئول است بنابراین باید اختیارات کافی برای انجام امور خود داشته باشد و این مسئله ناقض مسئولیت‌های مراجع بالادستی نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه سرپرست دانشگاه تهران گفت:دانشگاه در قبال جامعه مسئول است بنابراین باید اختیارات کافی برای انجام امور خود داشته باشد و این مسئله ناقض مسئولیت‌های مراجع بالادستی نیست ولی ما هنوز درگیر این مباحث هستیم که اگر دانشگاه عهده‌دار مشورت به وزیر علوم برای انتخاب رئیس شود اختیارات و جایگاه مراجع بالادستی نقض می‌شود.

به گزارش سرویس آموزش برنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رضا فرجی دانا افزود: دنیا به این باور رسیده است که دانشگاه با جمع نخبگان باید اختیاراتی داشته باشد که در مسیر مصالح جامعه از این اختیارات بهره ببرد، این تجربه دنیا است و ما نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و به آن پشت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بحث مشورت‌گیری از دانشگاهیان برای رسیدن به فهرستی از اسامی برای تصدی مسئولیت دانشگاه مطرح بود به تشکیل شورای منتخبان رئیس دانشگاه رسیدیم که بر اساس آن نمایندگانی از اعضای هیات علمی گرد هم آمدند و گزینه‌هایی را معرفی کردند و حتی امروز موضوعات دیگر دانشگاه نیز می‌تواند به این شورا ارجاع شود.

فرجی‌دانا تصریح کرد: زمانی که تربیت فرزندانمان را به اعضای هیات علمی می‌سپاریم چطور می‌توانیم بگوییم این افراد در انتخاب رئیس دانشگاه فاقد صلاحیت هستند؟ چه کسی این مسئله را از ما می‌پذیرد که دو هزار عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در حال تربیت تعداد زیادی از فرزندان مملکت هستند صلاحیت انتخاب رئیس دانشگاه را ندارند؟

وزیر علوم با بیان اینکه توسعه علمی در بستر رضایتمندی برآمده از مشارکت جمعی محقق می‌شود گفت: اگر دانشگاهیان رئیس دانشگاه را از خود بدانند با مشکلات دانشگاه نیز کنار می‌آیند، زمانی که عده‌ای از اعضای هیات علمی صلاحیت فردی را برای ریاست دانشگاه مشخص کرده‌اند مگر می‌شود ما از کنار آن بگذریم؟ .

وی با تشکر از محمدحسین امید سرپرست سابق دانشگاه تهران که زمینه تشکیل شورای مشورتی تعیین ریاست دانشگاه را فراهم کرد گفت: جلسات این شورا تجربه موفقی بود که سبب بروز وحدت در دانشگاه شد.

فرجی‌دانا افزود: ما دانشگاه پاسخگو می‌خواهیم به مشکلات جامعه واکنش نشان دهد و امیدوارم دانشگاهی را ببینیم که چراغ‌هایش به سبب فعالیت تا صبح خاموش نشود.

وی اضافه کرد: مزیت دانشگاه جامع این است که می‌تواند از پیوند حوزه‌های مختلف بهره ببرد و گفتمان علم و فناوری که مقام معظم رهبری پرچمدار آن است نیز بدون همدلی اعضای هیات علمی تحقق نمی‌یابد.

فرجی‌دانا گفت: امیدوارم آیندگان حرکت ما به سمت علم و فناوری را قضاوت کنند نه ایستایی و عدم پویایی.

وزیر علوم با اشاره به ضرورت تحقق شعار سال گفت: گفتمان‌سازی یک کار فرهنگی است که پرداختن به آن در کنار اقتصاد جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشورت برای تعیین ریاست دانشگاه‌ها تضادی با اصول شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد اظهار داشت: مشورت جزئی از اصول دینی ما است و شورا نیز این مسئله را نقض نکرده بلکه مورد توجه شورا است؛ ولی ما هرگز مسئله‌ای تحت عنوان انتخابات نداشتیم و نخواهیم داشت و فقط مشورت گسترده‌ای از اعضای هیات علمی داشتیم که کاملا مورد تایید شورا است و خبرنگاران نیز باید دقت کنند در انعکاس اخبار عنوان انتخابات را به کار نبرند چون از جانب من هیچ گاه انتخاباتی صورت نگرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز