مدیر‌کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم: واحدهای تربیت بدنی در مقاطع مختلف باید افزایش یابد

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۱۴:۵۷:۱۸
کد خبر: ۲۳۰۸۴۸
مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم: واحدهای تربیت بدنی در مقاطع مختلف باید افزایش یابد
در رشته های غیر مرتبط در مقطع کارشناسی، تنها دو واحد برای تربیت بدنی اختصاص داده شده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، هیچ واحدی برای تربیت بدنی اختصاص داده نشده است.

میز گرد ورزش،مدرسه،دانشگاه و حوزه،در خبرگزاری برنا با حضوردکتر محمدپورکیانی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم و آقای خسروی؛ معاون برنامه ریزی درسی اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تربیت بدنی در مدارس و دانشگاه ها برگزار شد.

محمد پور کیانی در گفت و گو با خبرنگار سرویس آموزش خبرگزاری برنا گفت: در رشته‌های غیر مرتبط با رشته تربیت بدنی در مقطع کارشناسی، تنها دو واحد برای تربیت بدنی اختصاص داده شده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، هیچ واحدی به تربیت بدنی اختصاص داده نشده است.

وی افزود: 2 واحد تربیت بدنی کافی نیست. همانگونه که ساعات اختصاص شده به تربیت بدنی در آموزش و پرورش کافی نیست. ورزش با سلامتی ارتباط مستقیم دارد. درس تربیت بدنی، بیشترین ارتباط را با سلامت دارد.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اعتراف می کنم شاخه تربیت بدنی در وزارت علوم و بخش‌های علمی و پژوهشی در مورد واحدهای تربیت بدنی در رشته های دانشگاهی غیر مرتبط کوتاهی کردند و پیگیر افزایش آن نبودند.
 
وی در ادامه بیان کرد: هربار به بهانه های بار مالی، کاهش ندادن دیگر واحد های درسی؛ این مورد مغفول مانده است. یکی از برنامه های ما در زمینه ورزش؛ احیای مراکز مشاوره ورزشی در دانشگاه ها است.

پورکیانی اظهار کرد: ما معتقدیم هر فرد باید هفته ای سه مرتبه، هربار حداقل 45 دقیقه ورزش کند. مراکز مشاوره ورزشی این فرصت را در اختیار دانشجویان و اعضای هیات علمی قرار می‌دهد.
وی تاکید کرد: این مراکز در زمینه ناهنجاری‌های قامتی، تنگی تنفسی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، عضلانی شدن بدن،افزایش استقامت بدن و مواردی از این قبیل به مشاوره پزشکی ورزشی می‌پردازند و برای دانشجویان برنامه‌های پزشکی و تمرینات ورزشی ارائه می شود. این تمرینات را دانشجویان می‌توانند در منزل، خوابگاه، سالن های ورزشی و هر مکانی انجام دهند.
 
مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم در ادامه گفت: اکنون امکان افزایش واحدهای تربیت‌بدنی در برنامه‌های درسی دانشجویان وجود ندارد و به نظر می‌رسد بهترین جایگزین؛ مراکز مشاوره پزشکی و ورزشی هستند. این مراکز می‌توانند برای دانشگاه‌ها و مشاوران آن؛ درآمدزایی نیز داشته باشند و دانشجویان مبلغی را به این مراکز جهت هزینه مشاوره بپردازند.

وی در پایان گفت: در مرحله نخست، 20 دانشگاه را به صورت آزمایشی در نظر گرفته ایم و بودجه ای جهت تاسیس مراکز مشاوره ورزشی اختصاص داده ایم و آغاز کرده اند به پایش سلامت جسمانی دانشجویان. این مراکز به خصوص برای دختران بسیار مفید هستند. دختران با محدودیت امکانات و فضاهای ورزشی برای ورزش کردن، در کشور مواجه هستند. در مراکز مشاوره ورزشی؛ ضمن توسعه فضای کاربردی ورزشی، تاکید ما بر روی ورزش دختران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز