گزارش برنا از طرحی به‌‌نام محرم‌سازی که به‌کندی پیش می‌رود

وقتی هیاهوی شادی دانش آموزان به در بسته اعتبارات بر‌می‌خورد

۱۳۸۹/۰۱/۲۲ - ۱۸:۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۴۲۸۹
وقتی هیاهوی شادی دانش آموزان به در بسته اعتبارات بر‌می‌خورد
محرم سازی مدارس یکی از طرح هایی است که به دلیل نبود امکانات و فضای مناسب انجام نشده این در حالی است که این طرح شادابی دانش آموزان را در پی خواهد داشت.

سرویس اجتماعی برنا/ زهرا آقاجانی

 سال ها از رسیدن طرح محرم سازی مدارس به دروازه اجرایی شدن در کشور می گذرد در این راستا و برای ایجاد فضای آموزشی شاد و برقرار عدالت آموزشی در مدارس آموزش و پرورش در تلاش است تا محیطی مناسب را برای ادامه تحصیل لازم التعلیم ها به خصوص دختران دانش آموز فراهم کند تا از این طریق بر تعداد باسوادان جامعه افزوده شود.زیرا رشد سواد از شاخص های مهم توسعه کشورها محسوب می شود، بنابراین برای تشویق افراد لازم التعلیم به تحصیل برقراری فضای مناسب یکی از این کارها است.

بر این اساس برخی از کارشناسان معتقدند با محرم سازی مدارس، دانش اموزان دختر می توانند از لباس های مناسب در محافل آموزشی استفاده کنند و آموزش های ورزشی را با لباس های مناسب انجام می دهند.  برای همین هم سازمان نوسازی مدارس طرح محرم سازی مدارس را با ایجاد حیاط مرکزی در مدرسه مناسب دانسته است و ان را در دستور کار خود قرار داده است تا ساختمان مدرسه اطراف حیاط را احاطه کرده و فضای داخل از بیرون دید نداشته باشد. با این تفاسیر اعضای آموزش و پرورش هم با محرم سازی مدارس موافق هستند و آن را این موضوع را با توسعه عدالت اجتماعی مرتبط می دانند.

البته اشاره به این نکته هم ضرورت دارد که طرح محرم سازی نیاز به اعتبار و زمین برای ساخت فضای آموزشی مناسب دارد که ممکن است در برخی شهرها به دلیل نبود امکانات، طرح به کندی صورت گیرد البته این موضوع درشهرهای بزرگ به دلیل فقر فضای آموزشی این طرح تقریبا انجام نشده است .

به همین دلیل مسئولان نظام آموزشی کشور وجود فضای های آموزشی فرسوده و کمبود مدرسه از جمله مهمترین معضلات در اجرایی شدن این طرح می دانند مواردی که با وجود اهمیت این طرح و در اولویت قرار داشتن محرم سازی مراکز آموزشی این طرح فقط در 10درصد مدارس کشور اجرایی شده است.
 

محرم سازی هر مدرسه 20میلیون تومان اعتبار می خواهد

همه مدارس کشور از حیاط مرکزی بهره مند نیستند، بنابراین ایجاد چنین مکانی نیازمند اختصاص هزینه و اعتبار است که با توجه به این که تجهیز و مقاوم سازی مدارس در اولویت قرار دارد، اجرایی شدن کامل این طرح نیز به تعویق می افتد.

این در حالی است که به گفته مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش برای محرم سازی هر مدرسه  به 15 تا 20میلیون تومان اعتبار نیاز است که البته تلاش می شود این طرح در مدرسه راهنمایی اجرا شود.

مهری سویزی تصریح می کند: شاداب سازی، محرم سازی دو عنصر مهم برای فضاهای آموزشی کشور است که در سال های گذشته برای دستیابی به این عناصر بسیار تلاش شده است. اما در حال حاضر تنها 10 درصد مدارس از این طرح برخوردار شده اند.

وی تعداد مدارس دخترانه کشور را 43هزار مدرسه ذکر می کند و به برنا می گوید: طرح محرم سازی چندین سال است که مطرح شده اما هنوز امکانات لازم به خصوص بودجه برای اجرای آن تامین نشده ، اما این روش می تواند آینده علمی روشن را برای کشور به ارمغان آورد.
این بار نیز اجرایی شدن یک طرح به در بسته اعتبارات بر می خورد و می رسد به کوچه نب بن بستی که مقابل مسئولان  اجرایی شدنش قرار داد و انها باید عزمشان را جزم کنند تا از آن بگذرند.


محرم سازی به کندی انجام می شود

از آنجایی که پدیده محرم سازی یکی از ارکان شاداب سازی دانش آموزان به شمار می رود برای دستیابی به این موضوع نیازمند اعتبارات ویژه هستیم. این جملات پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سئوال خبرنگار اجتماعی برنا درباره تاخیر و کندی در روند کارهاست.

حمید رضا حاجی بابایی هم معتقد است محرم سازی مدارس به کندی صورت می گیرد زیرا اعتبارات مناسب برای اجرای این طرح موضوع وجود ندارد.

البته وزیر آموزش و پرورش به عنوان عالی ترین مقام پاسخگویی به این موضوع علاوه بر اعتبارات مورد نیاز به عامل دیگری نیز اشاره می کند. به گفته وی محرم سازی به فضای آموزشی مناسب نیاز دارد که این موضوع به دلیل فقر فضای آموزشی در کلانشهر ها با مشکل مواجه است.

با این وجود حاجی بابایی محرم سازی مدارس در پایتخت را از اولویت های مهم وزارتخانه متبوعش بیان می کند زیرا این کار نقش به سزایی در جذب دانش آموز به مدرسه و ایجاد محیطی شاد و مفرح دارد بنابراین آموزش و پرورش می تواند با اختصاص اعتبارات ویژه به این موضوع محیطی مناسب برای تحصیل دانش آموزان دختر در مدرسه فراهم کند.


جذب دانش آموزان به مدرسه با اجرای طرح محرم سازی

برخی دانش آموزان به دلیل شرایط سنی از رفتن به مدرسه کوتاهی می کنند تا جایی که گاهی والدین با اصرار فراوان فرزند خود را به مدرسه روانه می کنند. بعضی ازکارشناسان نبود محیط مناسب و شاد را دلیل این ام عنوان می کنند. 
بر این اساس معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره طرح محرم سازی به خبرنگار برنا می گوید: طرح محرم سازی شرایطی را فراهم می کند تا دانش آموزان به مدرسه جذب شوند و با علاقه بیشتر ادامه تحصیل دهند، بنابراین می توانیم آینده تحصیلی روشنی را با اجرای این طرح پیش بینی کنیم.

از نظر ابراهیم سحر خیز در صورتی که فضای لازم برای محرم سازی مدارس وجود داشته باشد، دانش آموزان دختر با آرامش بیشتری در فضای ورزشی حاضر می شوند و می توانند آموزش های تربیت بدنی را فراگیرند. 
او هم مانند دگر همکارانش بر این باور است که افزایش آرامش، گرایش بیشتر برای حضور در مدرسه شاداب سازی فضای آموزشی از جمله مزایای طرح محرم سازی مدارس است.

اما نباید فراموش کرد که از آنجایی که زندگی شهرنشینی فضای کمتری را به ورزش اختصاص می دهد، با اجرای طرح محرم سازی مدارس دانش آموزان می توانند با حضور در مدرسه به راحتی تحرک بدنی داشته باشند که این موضوع نه تنها به رفع مشکلات جسمی کمک می کند بلکه به تقویت روحیه دانش آموز مدد می رساند.


کشیدن دیوار  راه حل مناسبی نیست

اگرچه محصور نگه داشتن و حفظ فضای درونی مدارس دخترانه بسیار مهم است اما این موضوع نباید منجر به کاهش نور آفتاب به درون مدرسه شود تا در رشد کودکان اختلال ایجاد کند.
بر این اساس می توان گفت همانطور که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش می گوید افزایش ارتفاع دیوار فضاهای آموزش راه حل مناسبی برای محرم سازی مدارس نیست، بلکه باید در معماری مدرسه ها تغییری ایجاد شود تا به شادابی فضای آموزشی لطمه ای وارد نشود.
از نظر مرتضی رییسی مدارس دخترانه در برخی موارد دچار محدودیت در فعالیت هستند که با اجرای محرم سازی این موضوعات برطرف می شود و دختران دانش آموز نیز می توانند در بسیاری از فعالیت ها شرکت کنند.

نباید فراموش کرد که در حال حاضر با رشد شهر نشینی حضور دانش آموزان در منازل آپارتمانی افزایش یافته و این موضوع به کاهش فعالیت و تحرک جسمی کودکان منجر شده است که آسیب های جبران ناپذیری را به افراد در سن رشد وارد می کند. البته این معضل در دختران بسیار بیشتر از پسران دیده می شود که ممکن است آینده ای پر از مشکل را به ارمغان می آورد. پس می توان گفت اجرایی شدن چنین طرح هایی می تواند تدابیر به هنگام و عملی برای رفع چنین معضلاتی باشد. بر این اساس به نظر می رسد این بار هم مسئولان باید تلاش کنند تا در بسته ای را که در مقابل روند محرم سازی مدارس همچنان قفل مانده بگشایند و شاید هم در انتهای کوچه به ظاهر بی بست راهی بیابند. 


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز