مدیرکل توانمندسازی معلولان و سالمندان سازمان بهزیستی عنوان کرد؛

تدوین راهنما و پروتکل جامع توانمندسازی سالمندان

۱۳۹۲/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۹:۵۲
کد خبر: ۱۱۷۹۶۲
تدوین راهنما و پروتکل جامع توانمندسازی سالمندان
کیوان دواتگران از تدوین راهنما و پروتکل جامع توانمندسازی سالمندان برای اجرا در شبکه‌های شهری و روستایی کشور خبر داد.

کیوان دواتگران مدیرکل توانمندسازی معلولان و سالمندان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: این پروتکل برای تحقق اهداف منشور حقوق سالمندان با پرداختن به 8 معیار از جمله سلامت جسمی، روان و میزان مشارکت اجتماعی سالمندان درحال تدوین است.

وی با بیان این که منشور حقوق سالمندان در قالب 11 ماده تدوین شده که فصل‌های آن به مواردی همچون حق زندگی، مناسب‌سازی محیط زندگی مطابق با نیازهای فرد سالمند، حق زندگی اجتماعی با وجود محدودیت‌های مشاركت سالمند، پرداختن به مبحث درآمد و دارایی، حفظ استقلال سالمند، حق بهره‌مندی از مراقبت توسط مراقبان آموزش دیده و رعایت شرایط جسمی و روحی آن‌ها در مراحل آخر زندگی سالمند پرداخته است اظهار کرد: اگرچه گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد اما می‌توان با به کارگیری روش های مناسب با اختلالات و معلولیت های دوره سالمندی مقابله کرد یا آن را به تعویق انداخت. بدین صورت می توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه بهره‌مند شد.

مدیرکل توانمندسازی معلولان و سالمندان سازمان بهزیستی افزود: در کشور ما نیز نسبت به این دوره زندگی بی تفاوت نبود‌اند و 5 سال پیش منشوری را با عنوان «منشور حقوق سالمند» تدوین شد. این منشور در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است. هدف از تدوین و البته عمل به این منشور، سپری شدن دوران سالمندی به صورت مطلوب و حمایت از این قشر ناتوان جامعه بوده است.

وی تصریح کرد: در ایران سالمند به افراد بالای ۶۰ سال گفته می‌شود که به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه سالمندان جوان ۶۰ تا ۷۰ سال، گروه سالمندان سالخوره ۷۰ تا ۸۰ سال و در نهایت گروه سالمندان کهنسال ۸۰ سال به بالا. برای این افراد منشور تدوین شده است اما اجرایی شدن آن نیازمند تدوین پروتکل بود که اواخر سال گذشته این راهنما تدوین به زودی شاهد اجرا شدن این منشور در کشور هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز