گزارش برنا از وضعیت سرطان در ایران

سونامی سرطان در راه است/ توصیه‌های پزشکی به مبتلایان

۱۳۹۲/۰۶/۳۱ - ۱۲:۴۳:۱۵
کد خبر: ۱۴۰۷۵۰
سونامی سرطان در راه است/ توصیه‌های پزشکی به مبتلایان
طبق آمارهای جهانی که تشدید 16 درصدی موارد سرطان را تا سال 2020 پیش‌بینی می‌کند، در ایران این افزایش به بیش از 20 درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا موج فزاینده بیماریهای صعب العلاج مثل سرطان ناقوس هشدار را برای مسئولین و مردم بصدا در آورده است و این نیازمند توجه جدی مسئولین برای پیشگیری و مردم برای رعایت کردن تغذیه صحیح است.

باید گفت که اکنون نسبت جمعیت سالمند به کل جمعیت به ۱۲ درصد افزایش یافته است و متعاقب آن بیماری‌های آنکولوژی (سرطان) و بیماری‌های کهنسالی نیز افزایش می‌یابد به طوری که در سا‌ل‌های آینده ما با سونامی بیماری‌های هماتولوژی در کشور مواجه خواهیم بود.

و همچنین از آسیبهای توسعه ناهمگون و پدیده‌های ناشی از توسعه‌یافتگی، که سلامت جامعه را تهدید می‌کند و رعایت نکردن برخی استانداردها و تلاش ناکافی برخی مسئولان مرتبط سلامت جمعیت کشور را تهدید می‌کند.

پروفسور پارسا عضو انجمن سرطان‌شناسی آمریكا می گوید: «بیماری‌ها زاییده مشكلات محیطی است و امروز محیط زیست ما به طور كلی آلوده و شمار بیماران سرطانی به خصوص در ایران رو به رشد است و 3 سال دیگر در سال 2015 ایران با سونامی سرطان روبه‌رو می‌شود، و همچنین سن سرطان سینه در زنان ایرانی از 30 به 15 سال كاهش یافته است و ما باید با بررسی آب، هوا، تغذیه و محیط زیست به علت بروز این واقعه پی ببریم.»

در این بین مصرف روز افزون فست فودها در جامعه در افزایش مبتالایان به سرطان بی تاثیر نیست، به گفته محققان مصرف روزانه ۵۰ گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان‌هاست ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

استفاده از نگهدارنده‌ها درسوسیس و کالباس‌ها و غذاهای آماده که مانع رشد باکتری‌های خطرناک می‌شود، موجب ساخته شدن ماده‌ای سرطان‌زا به نام نیتروز آمین در بدن می‌شود.

یک مشکل اساسی مصرف سوسیس و کالباس سرطان زا بودن آن است و برخی از صاحب نظران معتقدند مصرف سوسیس و کالباس خطر بروز سرطان مثانه را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

بنابراین با توجه به مصرف رو به رشد فست فودها در جامعه ایرانی باید اقدامات لازم جهت هوشیاری مردم نسبت به مضرات فست فودها انجام گیرد.

همچنین در همایش سرطان و پیشگیری اعلام شد که طبق آمارهای جهانی که تشدید موارد سرطان را تا سال 2020 به صورت افزایش 16 درصدی پیش‌بینی می‌کند در ایران این افزایش به بیش از 20 درصد خواهد رسید.

همه این موارد مطروحه ما را به فکر فرو می برد که نسبت به گسترش سرطان بین ایرانیان حساس باشیم و این می طلبد که به اصلاح سبک زندگی و تغذیه مان بپردازیم چون قطعاً هزینه ای که برای تغذیه صحیح و سالم می پردازیم دهها کمتر از هزینه درمان بیماریهای صعب العلاج خواهد بود. 

موادغذایی که مصرف آن برای مبتلایان به سرطان اکیداً ممنوع است

در زیر به لیستی از مواد غذایی اشاره می شود که اطبا طب سنتی توصیه می کنند بیماران سرطانی مصرف نکنند:

شیر و کلیه مشتقات شیر، سیب زمینی، برنج، پسته، خرما، موز، عسل های متداول در بازار، ریحان، بنفش، سرخکردنی، چربی، آب یخ، نوشابه، بستنی، چیپس، پفک، سوسیس و کالباس، انواع ساندویچ و پیتزا، کباب، لوبیا، خمیر دندان، شیرینی جات قنادی، گوشت گوساله و گاو، انواع کمپوت و کنسرو و مواد بسته بندی، اسپری های حشره کش، خشبو کننده های شیمیائی، روغن نباتی (جامد و مایع )، شامپو و صابون های عطری، دل، جگر و قلوه، آبمیوه های بسته بندی، برنج، فلفل، سیگار، قلیان، پیپ و انواع دخانیات.

توجه داشته باشید از مصرف ممنوعات ذکر شده بطور کلی در همه سرطان ها باید پرهیز شود، در برخی از سرطان ها مثلا تومور مغزی حتی به اندازه ناچیز ناپرهیزی عواقب جبران ناپذیری در طول درمان به جای می گذارد و در برخی دیگر حساسیت به این اندازه نیست و ممکن است حتی برخی از پرهیزات در طی زمان درمان برای بیمار مصرفش بلامانع باشد که در هر صورت تشخیص پزشک متخصص طب ایرانی ملاک است و تاکید می شود که بیمار نباید در مورد رژیم غذایی نظر داده و حتی به مقدار ناچیز ناپرهیزی کند. مثلاً مصرف لبنیات در طی درمان با توجه به بهبودی حاصل شده آزاد می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز