گزارش اختصاصی برنا از همایش آشنایی با طب اسلامی/۲

نیکومحمدی: طب‌اسلامی، ۶ اصل ضروری برای سلامتی دارد/از شهر بی‌ستاره فرار کنید

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۲:۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۴۳۲۹۸
نیکومحمدی: طب‌اسلامی، ۶ اصل ضروری برای سلامتی دارد/از شهر بی‌ستاره فرار کنید
محقق و پژوهشگر طب اسلامی گفت: ابن سینا می گوید از شهری که در شبهایش ستاره ها مشخص نمی شوند فرار کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا همایش آشنایی با طب اسلامی و ایرانی در مجتمع فرهنگی ورزشی کوثر برگزار شد، حجت السلام نیکو محمدی محقق و پژوهشگر طب سنتی در این همایش گفت: بیاییم ابتدا از بیماریها پیشگیری کنیم این بهتر است یا در بیمارستان ها هزینه های گزاف بدهیم، امام کاظم (ع) می فرماید: اگر چهار نکته را رعایت کنید هیچ وقت بیمار نمی شوید، چهار اصل ضروری که امام کاظم (ع) در کتاب وسایل الشیعه فصل اطعمه و اشربه ذکر شده است این است که تا وقتی گرسنه نشده اید سر سفره ننشینید و خورده خوری خیلی بد است، قبل از سیر شدن از سر سفره پا شوید.

در اوج لذت غذا خوردن از سر سفره پا شوید

نیکومحمدی با اشاره به کلاس هایی که می گذارند که بیایم اشتها به غذا را ترویج دهیم یا کلاسهایی می گذارند برای ترک عادت پرخوری، ادامه داد: به افراد می گویند در اوج لذت غذا خوردن از سر سفره پا شوید، افرادی که رژیم های سخت می گیرند و می خواهند بعد از یک ماه کلی لاغر شوند این تفریط اثرات بسیار مخربی بعداً برایشان ایجاد می کند بیماری های ناعلاج می گیرند دچار میگرن می شوند دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن این اصل اساسی است.

غذا را خوب بجوید، هضم غذا از دهان شروع می شود

وی ادامه داد: اصل دوم غذا را خوب بجوید، هضم غذا از دهان شروع می شود، در صورتیکه الان ما می آییم سر سفره کلی آب، نوشیدنی و ماست می خوریم، سر سفره صبحانه که باید غذا با بزاق مخلوط شود و جویدن صورت گیرد چایی می نوشیم و هضم اتفاق نمی افتد بزاق دهان عادت می کند که ترشح نکند چون خود را به چایی و آب و دوغ عادت داده ایم و بزاق عادت کرده است که ترشح نکند باید این کار را مدتی ترک کنیم تا بزاق ترشح شود تا هضم کامل صورت گیرد و معده بیچاره برای هضم غذا جان نکند.

ماست و دوغ همراه غذای گوشتی نخورید

محقق طب سنتی بیان کرد: ماست و دوغ همراه غذای گوشتی نخورید، من مشهد با پیرمردی برخورد کردم که در سن 80 سالگی وقتی دستم را روی شانه اش گذاشتم بسیار گرم و پرحرارت بود می گفت من شبها نان و ماست می خورم ماستی که چکیده و طبیعی و همراه با مصلح است، بحث مصلحات غذایی را بشناسیم، مصلح ماست نعناع، زیره، موسیر، سیاه دانه، زینان است و نان و ماست را در وعده جداگانه ای صرف کنیم.

در طب سنتی به 6 اصل ضروری در حفظ تندرستی اشاره شده است

نیکومحمدی با اشاره به اصل سوم حفظ تندرستی که باید قبل از خواب دستشویی رفت ادامه داد: در طب سنتی به سته ضروریه ذکر شده است 6 اصل خوردن، آب و هوا، خوردن و آشامیدن، حرکت و سکون، خواب و بیداری، دفعیات و اعراض نفسانی و حالت روح و روان، این اصول برای پیشگیری از بیماری است.

از شهری که در آن شبهایش ستاره ها مشخص نمی شوند فرار کنید

وی بیان کرد: در مورد آب و هوا ابن سینا می گوید از شهری که در آن شبهایش ستاره ها مشخص نمی شوند فرار کنید و طب سنتی به پیشگیری بیشتر از درمان اهمیت می دهد.

در اسرائیل رشته خمینی شناسی و شیعه شناسی وجود دارد

محقق طب سنتی با بیان اینکه از برکات حضور امام رضا در ایران این بوده که مراکز پژوهشی زیادی در زمینه طب در کشور به راه انداخته شد عنوان کرد:در اروپا و اسرائیل در زمینه طب سنتی ما مطالعات زیادی کرده اند و دارند می کنند حتی رشته شیعه شناسی در اسرائیل فعالیت می کند و رشته ای به نام خمینی شناسی در اسرائیل وجود دارد.

شیعه از برکت حضور امام رضا(ع) در ایران بوجود آمد

نیکومحمدی خاطر نشان کرد: بعضی ها می گویند شیعه از زمان صفویه در ایران باب شده خود پیامبر به شیعیان امیرالمومنین مژده داده که شیعیان در اهل بهشت هستند در صورتیکه شیعه در ایران از برکت وجود امام رضا گسترش پیدا کرد، امام رضا یک رساله ذهبیه نوشته که مامون عباسی مناظرات که به راه می انداخت و دانشمندانی که دعوت می کرد و بحث علمی می کردند و امام رضا با زبان خودش جواب سوالات را می داد مامون می گفت این مطالب را برای من بنویس و امام رضا این مطالب را در رساله ذهبیه نوشته است.

مأمون می گوید من رساله ذهبیه امام رضا(ع) را نوشیدم

وی تصریح کرد: امام رضا در رساله ذهبیه که رساله طلایی نام دارد مطالب مناظرات را نوشت، مامون می گوید من مطالب امام رضا را حفظ کردم و نوشیدم، مامون به مامورانش دستور می دهد که مطالب این رساله را که با آب و طلا بنویسید و در نسخه های بسیار زیاد منتشر کنند و نسخه اصلی که به دست خط خود امام رضا نوشته شد در صندوقی گذاشته شد تا به یادگار بماند در موزه ای که در حرم امام رضا است نسخه خطی رساله ذهبیه وجود دارد.

قلب، پادشاه مملکت وجود انسان است

محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: در کتاب نامه زرین سلامت که بر اساس رساله ذهبیه به نگارش در آمده است و آستان قدس رضوی به چاپ رسانده اصول سلامت تشریح شده در این کتاب امام رضا انسان را به شهری توصیف کرده است که پادشاه این شهر قلب است و چشمان چراغ های شهرند و سربازان اعصاب شهرند و خزانه مملکت معده است.

با جوشاندن غذا، برخی عناصر سریع التبخیر از بین می رود

نیکو محمدی با اشاره به حدیثی پیامبر که می فرماید المعده بیت کل داء در ادامه افزود: با جوشاندن غذا برخی عناصر سریع التبخیر از بین می رود و ما می گذاریم سبزیجات را می پزند و جوشاندن و سرخ کردن و فریز کردن مواد مفید غذایی را از بین می برد.

مصرف آب زیاد برای همه، با طبع و مزاج متفاوت مضر است

وی ادامه داد: مصرف آب زیاد برای همه با طبع و مزاج متفاوت مضر است و ایجاد سردرد و رطوبت می کند و فقط در خشک مزاج ها مصرف آب باید زیادتر داشته باشند، در همین رابطه امام علی (ع) می فرماید: آب زیاد در کشتزار آن را تبدیل به لجن زار می کند یا افراط در مصرف تخم مرغ لک در صورت ایجاد می کند و زیاده روی در خوردنش زوال عقل و کندی ذهن ایجاد می کند.

با خوردن گوشت زیاد گاو، همان خصوصیات گاو در ما ظهور می کند

محقق طب سنتی با اشاره به اینکه خوردن گوشت حیوان وحشی مضر است و با خوردن گوشت زیاد گاو همان خصوصیات گاو در ما ظهور می کند افزود: اثر مصرف گوشت گاو این است که باعث آلزایمر می شود، و مصرف زیاد گوشت حیوانات اهلی باعث زوال عقل می شود.

راه تقویت حافظه خوردن ناشتا 21 عدد مویز است

نیکو محمدی راه تقویت حافظه را خوردن ناشتا 21 عدد مویز دانست و ادامه داد: این راه حل درمان 70 نوع بیماری است و سودای مزاج را منضج می کند، 21 عدد مویز که بسم الله هم بر رویش گفته باشیم هر 40 روز بخوریم.

شراب حلال رضوی که برای سرد مزاج ها بسیار خوب است

وی تاکید کرد: شراب حلال رضوی که برای سرد مزاج ها بسیار خوب است و برای فرد نشاط آور است اما مسکر نیست و برای افسردگی بسیار موثر است و دافع سودا و بلغم است.

به هر شهری که می روید آب شهر خودتان را همراهتان ببرید

نیکو محمدی بیان کرد: در آداب سفر نوشته شده است که به هر شهری که می روید آب شهر خودتان را همراهتان ببرید و از آن مصرف کنید چون بیماری ها از طریق آب منتقل می شود مثل وبا، وقتی رفتید به مسافرت اول با غذا پیاز آن شهر را بخورید برای حفظ سلامتی.

حمام های سنتی سردخانه و گرمخانه داشتند

محقق طب سنتی با اشاره به اینکه آداب حمام سنتی ما را خراب کرده اند بیان کرد: حمام های سنتی سردخانه و گرمخانه داشتند، وقتی وارد حمام می شوید دمای بدن کم کم با حرارت حمام خودش را منطبق کند و وقتی می خواستید از حمام بیرون بیاید پا را تا مچ در حوضچه آب سرد بشویید و از حمام خارج شوید، شما وقتی بازارهای قدیمی می روید به هیچ عنوان در زمستان سردتان نمی شود یا اینکه یکی از سفارش های طب سنتی نوره کشیدن است، استفاده از داروی نظافت، بیماری، میکروب ها و ویروس ها را می کشد و بدن را تقویت می کند و از عوارض جسمی و جنسی و عفونت ها جلوگیری می کند.

استرس زیاد برای سودایی ها خیلی بد است

وی تاکید کرد: استرس زیاد برای سودایی ها خیلی بد است و سودا را در بدن افزایش می دهد و برای اصلاح تغییر مزاج باید یک پاکسازی از اخلاط خون شود و بعد برویم به سراغ تقویت بدن و بعد درمان.

درمان در طب سنتی دو مرحله دارد

نیکومحمدی خاطر نشان کرد: درمان در طب سنتی دو مرحله دارد، پاکسازی خون یا عضو و بعد تقویت عضو و ایجاد تعادل در اخلاط، به همین دلیل طب سنتی را طب کل نگر بدن می گویند، اول تشخیص در طب سنتی مهم است و بعد تعیین مزاج و دوم اصلاح طبع و مزاج. وقتی طبع و مزاج اصلاح شود بیماری ها دور می شود مثلاً باید بیاییم کبد را تقویت کنیم به این شکل خودش خودش را درمان می کند.

خانم های باردار رب انار خیلی خوب است

محقق طب سنتی بیان کرد: افرادی که چربی کبد، چربی خون، کلسترول یا تری گلیسیرید دارند تا می توانند انار و آب انار و رب انار بخورند، برای خانم های باردار رب انار خیلی خوب است و کسانی که می خواهند معده شان کوچک شود انار را با محتویات داخلی شان بخورند معده را دباغی می کند و معده جمع می شود و خودش را بالا می کشد انار را با پیه و پرده های داخلی اش بخورند و علاوه بر این آب زرشک و شاتوت و زغال اخته این ها همه خوب است و مصلح آب انار نیز گل پر است.

تقویت به عین است و درمان به ضد

وی ادامه داد: امام رضا (ع) به ما می گوید که باید مطابق با مزاج خودش غذا را بخورد و وقتی مریض شد باید برعکسش را بخورد، تقویت به عین است و درمان به ضد، در این جا مزاج هر کدام اعضا را خدمات می گوییم، اعضای گرم و خشک شامل قلب، ریه، شش، است، اعضای گرم و تر شامل خون، جگر، طحال، کلیه، ماهیچه و گوشت است و اعضای سرد و خشک مو، غضروف، زردپی، وتر، غشا و عصب و استخوان است و اعضای سرد و تر شامل مغز، نخاع، چربی، پی و بلغم است، ما یک مزاج کلی داریم و یک مزاج عضوی ممکن است یک شخصی کلیت مزاجش صفرایی باشد ولی معده اش سرد و تر است ما باید اول باید بلغم معده را کاهش بدهیم.

اسهال یک مکتب درمانی است

محقق طب سنتی تصریح کرد: اسهال یک مکتب درمانی است راهی است که سمومات بدن را دفع می کند، مثلاً ما می آییم به بعضی از مریض های خودمان هنداوانه ابوجهل می دهیم و شخص اسهال می گیرد از این طریق سمومات بدنش دفع می شود، یا قی کردن یک مکتب درمانی است.

شیرینی جات مصنوعی بدون استثنا قند خون را بالا می برند

وی خاطر نشان کرد: شیرینی جات مصنوعی بدون استثنا قند خون را بالا می برند ما حاضریم برای این سمومات هزینه کنیم ولی وقتی به خریدن مواد غذایی ارگانیک می رسیم می گوییم هزینه دارد.

کارشناسی ارشد گیاه شناسی در دانشکده های دارو سازی تشکیل شود

نیکومحمدی با اشاره به اینکه باید کارشناسی ارشد گیاه شناسی در دانشکده های دارو سازی تشکیل شود، بیان کرد: و باید در بخش های تحقیقاتی در زمینه گیاه شناسی پژوهش های ارزنده ای شود.

باکتری های مضر معده را با سیر از بین ببرید

وی ادامه داد: می خواهم یک سس کاربردی به شما آموزش بدهم روغن زیتون، عسل و لیمو ترش را قاطی کنید سس بسیار خوبی برای سالاد و غذا است، در معده باکتری های مفید و باکتری های مضری وجود دارد، باکتری های مفید غذا را تجزیه می کند و سیر می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد به شکل روزی یک حبه بخورید حتی سیر سرفه های خشک را نیز از بین می برد برای سرفه خشک یک حبه سیر را رنده کنید در یک لیوان شیر بجوشانید و بخورید.

برای پرکاری تیروئید، روغن بادام شیرین را زیر گلو بمالید

نیکومحمدی در پایان خاطر نشان کرد: برای پرکاری تیروئید روغن بادام شیرین را زیر گلو بمالید، کم کاری تیروئید معمولا مربوط به افراد گرم مزاج است و باید این افراد روغن بادام تلخ را روی گلو بمالند، در مورد سیر در کتاب های طب سنتی مطالب زیادی نوشته شده است، ابوعلی سینا می گوید که سیر حتی می تواند فالج را درمان کند، باید یک رژیم 40 روزه سیر را اجرا کند به این شکل که روز اول یک حبه روز دوم دو حبه و به ترتیب تا 40 روز ادامه دهد و بعد از 40 روز به ترتیب یک حبه سیر کم کند تا به عدد مصرف یک حبه سیر در روز برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز