مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت اعلام کرد

حوادث ترافیکی مهمترین عامل مرگ کودکان

۱۳۹۲/۰۷/۱۵ - ۱۸:۲۷:۲۳
کد خبر: ۱۴۳۵۴۴
حوادث ترافیکی مهمترین عامل مرگ کودکان
علی سنگی گفت: یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت کاهش مرگ و میر کودکان با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این موارد است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از خبرنگار وب­دا؛ دکتر علی سنگی در مراسم روز جهانی کودک در مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: کودکی مهم ترین و حساس ترین مرحله رشد و تکامل شخصیتی انسانهاست.

وی افزود: سلامت جسمی، روحی و روانی انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد و امروزه تحقیقات نشان می دهد سلامت جامعه هم مدیون سلامتی کودکان آن جامعه است.

وی ادامه داد: روز جهانی کودکان برای یادبود و احترام گذاشتن به کودکان است و از سال 1936 که سازمان ملل متحد، سازمان یونیسف را برای حمایت از کودکان تأسیس کرد روز 8 اکتبر در تقویم برای گرامیداشت کودکان به عنوان روز جهانی کودک انتخاب شد.

دکتر سنگی گفت: وظیفه یونیسف اشاعۀ خدمات به کودکان در تمام جهان، مراقبت از کودکان، برآورده کردن نیازهای اولیه کودکان در سال های اول زندگی، ترغیب والدین به تعلیم فرزندان، تلاش برای کاهش بیماری های کودکان و حمایت از کودکان در رویدادهای طبیعی و جنگ هاست.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت افزود: توجه به بهداشت فردی، رعایت نظافت در منزل و مهدکودک و دبستان ها، شادی و نشاط، فعالیت روزانه، جلوگیری از ورزش های خطرساز، آموزش احترام به والدین، به موقع خوابیدن و استراحت کافی، جلوگیری از دست زدن به لوازم خطرساز از جمله مواردی است که در تربیت و آموزش کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بهترین وعدۀ غذایی برای کودکان را صبحانه دانست و در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه در تاریخ 11 دیماه سال 81 قانون حمایت از کودکان به تصویب مجلس رسید و به دولت ابلاغ شد.

هرگونه آسیب رسانی به کودکان جزو جرایم عمومی است

دکتر سنگی با اشاره به اینکه هرگونه آسیب روحی و جسمی به کودکان جزو جرایم عمومی است، گفت: در ایران 7 میلیون کودک زیر 5 سال داریم که خوشبختانه مرگ ومیر آن ها به دلیل توسعه بهداشت و درمان در کشور نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: مرگ و میر کودکان زیر یکسال هم اکنون به 18 نفر در هر هزار تولد زنده و مرگ و میر کودکان زیر 5 سال به 20 مورد در هر 1000 تولد زنده رسیده است.
وی توجه به واکسیناسیون، رعایت بهداشت فردی و ترویج تغذیه با شیر مادر را مهم ترین عوامل سلامت کودکان دانست و گفت: بیماری های مادرزادی، حوادث، بیماری های گوارشی، تنفسی، غرق شدگی، گیرکردن جسم خارجی در مجاری تنفسی علل مهم مرگ و میر کودکان است.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت با اشاره به اینکه 47 درصد مرگ و میر کودکان در اثر سوانح است، بیان داشت: یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت کاهش مرگ و میر کودکان با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این موارد است.

تصویب سند ملی سلامت کودک در شورای عالی سلامت

وی افزود: خوشبختانه «سند ملی سلامت کودک» 4 ماه پیش در شورای عالی سلامت مصوب شد. این سند تکامل دوران کودکی در همه ابعاد را مدنظر قرار داده است و تمام سازمان هایی که با کودکان سروکار دارند را موظف به توجه به سلامت کودکان می کند.

دکتر سنگی گفت: در بین تمام توصیه های سلامتی کودکان، تغذیه با شیر مادر تا دوسالگی مهم ترین توصیه به مادران است. زیرا این تغذیه از بروز بیماری های کودک و بعد از آن در افراد جلوگیری می کند.

وی در پایان از خانواده ها خواست به تغذیه کودک اهمیت داده و از خوردن غذاهایی مثل فست فودها توسط کودکان جلوگیری کنند و ذائقۀ کودکان را به غذاهای خانگی عادت دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز