به مناسبت روز جهانی سرطان اعلام شد؛

افزایش ۱۳.۱ میلیون نفری قربانیان سرطان تا ۲۰۳۰

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۳:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۶۲۹۰۴
همزمان با روز جهانی سرطان در چهارم فوریه شعار «حذف باورهای اشتباه در مورد سرطان» انتخاب شده‌ است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، سرطان اصطلاح عامی است که گروه وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود و می‌تواند در تمام اعضای بدن ظاهر شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی سرطان تولید سریع سلول‌های غیرعادی در بدن است که فراتر از روال طبیعی و عادی اتفاق می‌افتد و می‌تواند با حمله به بافت‌های دیگر بدن به اعضای مختلف آسیب وارد کند. این فرایند متاستاز نامیده می‌شود و عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان است.

در سال 2008 میلادی سرطان اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر جهانی عنوان شد و این بیمایر جان 7.6 میلیون نفر را گرفت. همچنین در اشاره به اصلی‌ترین انواع سرطان می‌توان به سرطان‌های ریه، معده، کبد، روده بزرگ، سینه و دهانه رحم اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 70 درصد تمام مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای بادرآمد پایین و متوسط اتفاق می‌افتد. همچنین پیش‌بینی‌ می‌شود که در سال 2030 میلادی شمار قربانیان این بیماری به 13.1 میلیون نفر برسد.

سرطان از یک تک سلول شروع شده و تبدیل یک سلول معمولی به سلول‌ سرطانی یک فرآیند چند مرحله‌ای است که در نتیجه تعامل بین فاکتورهای ژنتیکی و گروهی از عوامل خارجی شامل مواد سرطان‌زای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک صورت می‌گیرد.

افزایش سن نیز یک عامل اساسی دیگر در ابتلا به سرطان است. در عین حال از جمله عوامل متداولی که در بروز سرطان نقش دارند می‌توان به استعمال دخانیات، مصرف مواد الکلی، داشتن رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت‌های جسمی کافی به عنوان فاکتورهای خطرزای جهانی در شیوع این بیماری اشاره کرد.

استعمال دخانیات به تنهایی مهمترین فاکتور خطرزا در بروز سرطان است که موجب 22 درصد از مرگ‌ و میرهای ناشی از این بیماری در جهان می‌شود و 71 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه از مصرف این ماده نشات می‌گیرد.

همچنین عفونت‌های مزمن ناشی از ویروس‌های هپاتیت B و C و برخی گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان ساکن کشورهای بادرآمد پایین است.

دانش و آگاهی نسبت به عوامل بروز سرطان و راه‌های پیشگیری و کنترل آن بسیار گسترده است. سرطان را می‌توان از طریق اعمال استراتژی‌هایی در فرآیند پیشگیری، تشخیص اولیه و درمان مبتلایان به این بیماری کنترل کرد. در بسیاری از سرطان‌ها این امکان وجود دارد که در صورت تشخیص اولیه و درمان مناسب، فرد بیمار بهبود پیدا کند. 

همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در صورتی که به موقع شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد کاهش می‌یابد و به دو روش تشخیص اولیه و معاینه امکان‌پذیر است. علاوه بر این،‌ در درمان سرطان لازم است روش‌های درمانی همچون عمل جراحی،‌ رادیوتراپی و شیمی درمانی به طور دقیق انتخاب شوند. در حقیقت هدف این است که این بیماری به طور کامل درمان شود یا با بهبود کیفیت زندگی بیمار، طول عمر او افزایش یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز