رئیس سازمان غذا و دارو:

۵۰ درصد کالاهای قاچاق تقلبی هستند

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۵:۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۷۳۴۷۵
۵۰ درصد کالاهای قاچاق تقلبی هستند
رئیس سازمان غذا و دارو از سختگیری در واردات مواد غذایی و آرایشی- بهداشتی شرکتهای غیر معتبر خبر داد .

 رئیس سازمان غذا و دارو از سختگیری در واردات مواد غذایی و آرایشی- بهداشتی شرکتهای غیر معتبر خبر داد و گفت: ۵۰ درصد کالاهای قاچاق، تقلبی هستند و تنها راه تشخیص کالاهای غیر قاچاق توجه به برچسب اصالت است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، رسول دیناروند در نشست بررسی چالش های واردات فرآورده‌های غذایی که از سوی انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی برگزار شد، اظهار داشت: نگاه دولت حمایت از بخش خصوصی است. ما به بلوغ بخش خصوصی اعتماد داریم و امیدواریم فعالان بخش خصوصی با توجه به مولفه‌های تجارت قانونی بتوانند از منافع ملی کشور به شایستگی حراست کنند.

وی تاکید کرد: تبادل نظر با انجمن ها و تشکلهای صنفی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و چالش‌ها باشد. این یک فرایند دو سویه‌ است که اگر مبتنی بر شفاف سازی، و حراست از منافع ملی بنا شود می‌تواند زمینه ساز دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور باشد.

دیناروند افزود: شفاف سازی امور و فرایندهای مرتبط جزء اولویتهای سازمان غذا و دارو است.تلاش ما در این مسیر این است که رفتار سازمان در مواجهه با پرونده های مشابه ای که از سوی مراجعه کنندگان مختلف ارائه می‌شود،یکسان باشد.

وی در خصوص موضوع بازدیدهای GMP تصریح کرد: GMP اولویت اول سازمان غذا و دارو نیست. در مورد بسیاری از کالاهای وارداتی بازدید GMP کاملاً حذف خواهد شد. طبیعتاً مسیر واردات برای کالایی که در کشورهای که بر اساس رده بندی سازمان بهداشت جهانی از استانداردهای بالاتری در حوزه سلامت نسبت به ما برخوردار هستند،هموار تر می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ آنچه که حائز اهمیت است توجه به اعتبار برند کالاهای وارداتی و اعتبار کشوری که کالا در آن مصرف می‌شود،است.

وی تصریح کرد: واردات از کشورهای غیر معتبر یا برندهای غیر معتبر ملزم به بازدید GMP است.رویکرد سازمان غذا و دارو در مجموع آن است که واردکنندگان از واردات اقلام کم کیفیت منصرف شوند.

دیناروند در رابطه با صدور مجوزهای واردات اظهار داشت: اعتبار پروانه‌های وارداتی برای فرآورده های بهداشتی و آرایشی چهار سال و برای اقلام غذایی سه سال است.

وی در خصوص برچسب اصالت تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که در مسیر انجام برچسب اصالت از سوی واردکنندگان بیان شده است،موضوعات قابل قبولی هستند.اما تحلیل هزینه – فایده نشان می‌دهد که به هر حال باید برای مقابله با قاچاق که تهدید کننده سلامت جامعه است برنامه مدون و منظمی داشت.

معاون وزیر بهداشت گفت: موضوع قاچاق و به دنبال آن کالای تقلبی موضوع جدی ای در جهان امروز محسوب می‌شود.به طوری که به جرئت می توان گفت نزدیک به 50درصد از اقلام قاچاق،کالای تقلبی هستند.

وی در خصوص کاهش بوروکراسی اداری زاید تصریح کرد: تلاش می‌کنیم اجازه گشایش و ترخیض کالاها یکباره صادر شود.

وی درباره انتقاد واردکنندگان به زمان طولانی نمونه برداری از کالاها تصریح کرد: برای کاهش این زمان به دنبال آن هستیم که شرکتهای غیر دولتی به بحث نمونه گیری ورود پیدا کنند.با ایجاد فضای رقابتی مسیر دستیابی به این هدف هموارتر خواهد شد.ضمن آنکه در مجموع مسئولین فنی شرکت ها باید در این خصوص فعال تر و با اختیار بیشتر عمل کنند.

نظر شما