برنا گزارش می‌دهد؛

نامه روسای انجمن‌های تخصصی روانشناسی به رئیس جمهور در اعتراض به تصویب رشته فلوشیپ روان‌درمانی

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۲:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۱۳۶
نامه روسای انجمن‌های تخصصی روانشناسی به رئیس جمهور در اعتراض به تصویب رشته فلوشیپ روان‌درمانی
روسای انجمن‌های تخصصی روانشناسی در نامه‌ای به رئیس جمهور از تصویب رشته فلوشیپ روان‌درمانی جهت پذیرش از میان روانپزشکان انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا؛ روز شنبه 13 اردیبهشت نشستی به منظور پذیرش غیر قانونی-غیر حرفه ای بودن «فلوشیپ» روان درمانی در آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد.

فلوشیپ دوره‌ای است که از سوی وزارت بهداشت گذاشته شده و در پی آزمونی روانپزشکان حق روان درمانی به صورت رسمی خواهند داشت و هیچ جای دنیا این موضوع پذیرفته و قانونی نیست و در نهایت از سوی وزارت بهداشت به آنها مدرک داده می شود.

روسای انجمن‌های علمی- تخصصی روانشناسی کشور، سرپرست معاونت آموزشی سازمان نظام روانشناسی، اساتید و دانشجویان در این نشست حضور داشتند.

در این نشست معترضانه دکتر غلامعلی افروز، دکتر فتحی آشتیان، دکتر مداحی و دکتر وزیری، و ارجمندنیا به بحث در این باره پرداختند. در حقیقت در این سخنرانی خلاف قوانین بودن این موضوع در تمامی کشور‌های پیشرفته اشاره شد.

همچنین طبق بند 7 مربوط به سند راهبردی سلامت ابلاغ فروردین 93مقام معظم رهبری(مدظله العالی) خدمات حوزه سلامت، ارایه خدمات درمانی به مردم باید مطلوب صورت پذیرد پس نمی‌توان با گذراندن دوره‌ای کوتاه، وارد دنیای روان انسان‌ها شد، و به کار روان درمانی پرداخت.

دکتر غلامعلی افروز در این نشست گفت: ما با افزایش روانشناسان و انجام کار روان درمانی برای ارایه خدمات به مردم موافق هستیم اما این مسئله باید از طریق آموزش تخصصی در دانشگاه ها و زیر نظر سازمان نظام روانشناسی باشد.

دکتر فتحی آشتیانی در پی این نشست افزود: اگر این‌طور بود ما روانشناسان هم در دوره‌ای 6 ماهه دارو درمانی را می گذراندیم و دارو تجویز می‌دادیم؛ اما روان درمانی کاری وسیع و با ظرافت هست و نیازی به عاریه گرفتن از رشته های دیگر در آن احساس نمی شود.چرا که روانشناسان با در اختیار داشتن ابزار‌هایی قدرتمند به تشخیص و روان درمانی می‌پردازند.

دکتر مداحی سرپرست معاونت آموزشی سازمان نظام روانشناسی افزود: ما به طور جدی پیگیر موضوع هستیم و برخورد خواهیم کرد.

دکتر وزیری در ادامه افزود: کاش این بزرگواران که انجام تشخیص روانشناختی و روان درمانی را کار پزشکان می‌داند نگاهی به صدها کتاب اصول روانشناسی بالینی در سه دهه اخیر در کشورهای پیشرفته داشته باشند تا متوجه شوند صراحتا حیطه کار روانشناسان بالینی ارزیابی، تشخیص و درمان است.

در پی این نشست اعلام شد که مدارک از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود؛ که این امر سبب شده تا دکتر وزیری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در نامه‌ای به رئیس جمهور از تصویب رشته فلوشیپ روان‌درمانی جهت پذیرش از میان روانپزشکان انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد.

نظر شما
نظرات
زهرا محمدی
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
سلام با تشكر ،حمايت خودم را از اين اعتراض اعلام ميكنم
دانشجوی دکتری
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
ما دانشجویان دکتری روانشناسی (انجمنهای علمی روانشناسی) اعتراض خود را به این اقدام ناگهانی، فرصت طلبانه و بدون برنامه ریزی اعلام میکنیم و هر جایی و هر زمانی در جهت جلوگیری از اجرایی شدن این طرح نامطلوب نهایت تلاش را بکار می گیریم
آذر
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
از اونجایی که اخیرا مردم کمتر به استفاده از دارو مبادرت می ورزند و از سمت دیگر افزایش نیاز به خدمات روانشناختی مثلا الزامی بودن مشاوره و تست پیش از ازدواج رو به افزایش هست و طبیعتا مطب های روانپزشکان خلوت تر ،تصمیم گرفته شده که رواندرمانی کنند.و مساله ای که خیلی جالب هستش اینه که تا مدتی پیش روانپزشک ها ابدا رواندرمانی رو قبول نداشتند .حالا چی شده که نظرشون عوض شده الله اعلم.
فرشته
|
-
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
0
0
واقعا ناعادلانست . با تصویب این فلوشیپ کل رشته ما تخصص ما سازمان ما میره زیر سوال .