وزیر بهداشت در همایش روز پرستار؛

دولت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را پیگیری می‌کند

۱۳۹۰/۰۱/۱۹ - ۲۳:۰۸:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۸۲
دولت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را پیگیری می‌کند
وزیر بهداشت در همایش روز پرستار گفت:در سال جاری، دولت پیگیر تعرفه های پرستاری است، البته این موضوع نیاز به بار مالی و همکاری وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مرضیه وحید دستجردی در همایش روز پرستار اظهار داشت: جایگاه پرستاران، جایگاه ویژه و منحصر به فردی است. چرا که چهره شاداب و مهربان آنها بیمارانی را که زمین گیر هستند نه فقط به درمان نزدیک بلکه از نظر روحی نیز تقویتمی کند، به عبارتی می توان گفت، چهره پرستاران به بیماران روح دوباره می بخشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تلاش پرستاران او ایجاد بخش هایی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سبب شد تا شاهد پیشرفت های چشمگیری در این حوزه داشته باشیم. به عنوان مثال در روز پرستار سال گذشته مشاور وزیر در امور پرستاری، منصوب شد که این سمت به قائم مقامی امور پرستاری ارتقا یافت.

دستجردی افزود: همچنین موجبات انتخابات نظام پرستاری طی یک سال گذشته فراهم شد و توانستیم این انتخابات را در 102 شهر برگزار کنیم  تا در آن بیش از 120 هزار نفر انتخاب شوند همچنین تدابیری اندیشیده شود که تکنسین های فوریت های پزشکی، اتاق عمل و ... بتوانند به افراد منتخب خود، رای دهند.
 
افزایش 58درصدی حضور پرستاران در انتخابات نظام پرستاری

وی با اشاره به این مطلب که برنامه ریزی های انجام شده در این خصوص باعث شد تا در این انتخابات میزان شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته 58 درصدی افزایش یابد، خاطرنشان کرد: 170در حال حاضر هزار پرستار در کشور وجود دارد که از 130 دانشکده پرستاری، فارغ التحصیل شده اند.
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که طی سال های گذشته ضریب تحصیلی این افراد 2 برابر شده است تا به آنجا که می توان گفت که اکنون رشته های بالینی پرستاری و دکتری بالینی پرستاری را در کشور داریم، تصریح کرد: استخدام 23 هزار پرستار، فقط در راستای اجرای کاهش ساعت کار این افراد و ارتقای بهره وری بالینی صورت گرفته است، البته بار مالی استخدام 23 هزار پرستار، حدود 230 میلیارد تومان در سال است که این بار مالی سالانه افزایش می یابد.


استخدام23 هزار پرستار در طول تاریخ وزارت بهداشت بی سابقه است

دستجردی در ادامه تصریح کرد: استخدام این تعداد پرستار در طول تاریخ وزارت بهداشت بی سابقه بوده است، چرا که پیش از این بالاترین آمار استخدام در وزارت بهداشت، رقمی معادل 14 هزار نفر بود و این امر نشان دهنده پیروزی بزرگ در جامعه پرستاری است.

وی در ادامه گفت: در جهت تحقیق و پژوهش در حوزه پرستاری، کارهای خوبی انجام شده است، به طوری که اکنون این بخش از کادر درمانی در 15 رشته کارشناسی ارشد در حال تربیت‌اند که تربیت و آموزش پرستاری سالمندان از مهمترین این اهداف است. به این دلیل که نمودار جمعیتی کشور امروزه به سمت پیر شدن در حال سوق یافتن است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: ایجاد مقطع دکتری حرفه ای (PHD )پرستاری، پرستاری در منزل، پرستاری بالینی کودکان، پرستاری بلایا در بحران، از جمله رشته های جدیدی است که نیاز به برنامه ریزی های اساسی دارد.



راه اندازی رشته پرستاری سنتی و مقطع دکتری بالینی

دستجردی درباره طب سنتی نیز گفت: طب سنتی در کشور طراحی شده است به طوری که تاکنون 150 دانشجو در رشته طب سنتی در حال تربیت هستند، علاوه بر این تلاش می کنیم تا راه اندازی رشته پرستاری سنتی و مقطع دکتری بالینی پرستاری را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین درباره ظرفیت پذیرش پرستاران اظهار داشت: در گذشته ظرفیت پذیرش پرستاران در بین آقایان 20 درصد و در میان خانم ها 80 درصد بوده که این میزان به 40 درصد آقایان و 60 درصد خانم ها ارتقا یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصریح کرد: درباره پژوهش پرستاران گام های به سزایی برداشته شده است به طوری که در حال حاضر 14 نشریه پژوهش علمی برا این افراد منتشر می شود علاوه بر این یک هزار مقاله در نشریه های خارجی و بیش از 2600 مقاله در مجلات داخلی، منتشر شده است،همچنین 14 مرکز تحقیقات پرستاری در کل کشور وجود دارد که گویای رشد این حوزه در کشور است.

دستجردی درباره قانون تعرفه های پرستاری گفت: در سال جاری، دولت پیگیر تعرفه های پرستاری است، البته این موضوع نیاز به بار مالی و همکاری وزارت رفاه و سازمان های بیمه گر دارد. این در حالی است که این قانون توسط معاونت درمان در چند بیمارستان به صورت آزمایشی در حال اجراست تا بتوانیم بار مالی  آن در ابتدای کار مشخص شود.

وی تصریح کرد: پرستاران از جمله افرادی هستند که از آنها در همه بخش ها یاری گرفته می شود به عنوان مثال پرستاری در مشاوره، پیگیری و پیشگیری همچنین استقرار این افراد در طرح پزشک خانواده از مواردی است که باید به آن توجه داشت تا از علم و دانش پرستاران برای بخش مشاوره و پیشگیری که مهم ترین بخش در درمان است، به بهترین نحو استفاده شود.

طراحی 45هزار تخت بیمارستانی جدید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش تخت های بیمارستانی نیز گفت: در سال گذشته 13 هزار تخت به تخت های بیمارستانی اضافه شد که این تعداد در سال جاری و سال آینده به 15 هزار تعداد خواهد رسید، همچنین 45 هزار تخت بیمارستانی در حال طراحی هستند تا از این طریق خدمت رسانی به بیماران افزایش یابد این در حالی است که باید تعداد نیروهای انسانی و پرستاران مورد نیاز برای این تخت ها هم در نظر گرفته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز