در راستای ایجاد نهضت اشتغال صورت گرفت

استخدام ۲۳ هزار پرستار هدیه ویژه دولت دهم به کادر درمانی کشور

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۵:۲۴:۰۰
کد خبر: ۳۴۱۷۶
استخدام ۲۳ هزار پرستار هدیه ویژه دولت دهم به کادر درمانی کشور
انتظار پرستاران برای اطلاع از نتایج آزمون استخدامی به پایان رسید تا در سال جهاد اقتصادی هم‌زمان با فرارسیدن روز پرستار بزرگترین هدیه به‌فارغ‌التحصیلان این رشته داده شود.

سرویس اجتماعی برنا/ بشری صدر

برگزاری آزمون استخدامی پرستاران نه فقط از این جهت دارای اهمیت است که بزرگ‌ترین آزمون برگزار شده برای این بخش از کادر درمانی در کشور بود، بلکه از آنجا که بستر ساز دستیابی به نهضت اشتغال جوانان است که در ماه های پایانی سال گذشته دکتر محمود احمدی نژاد از آغاز آن در کشور خبر داده بود، می تواند در صدر اقدامات مهم انجام شده در دولت دهم قرار گیرد. چرا که همانطور که می دانیم رییس جمهور در ادامه هشتاد و پنجمین سفر استانی هیأت دولت در جمع مردم استان گیلان اعلام کرد؛ ما مصمم هستیم تا قبل از پایان دولت دهم، ریشه بیكاری از همه استان ها كنده شود و همه توان خود را در این زمینه بسیج و سازماندهی كرده ایم. از سوی دیگر وزیر بهداشت عصر روز گذشته، 19 فروردین، در همایشی که به مناسبت روز پرستار برگزار شد، استخدام این تعداد پرستار را در طول تاریخ وزارت بهداشت بی‌سابقه دانست. زیرا که به گفته مرضیه وحید دستجردی پیش از این بالاترین آمار استخدام در وزارت بهداشت، رقمی معادل 14 هزار نفر بود و این امر نشان دهنده پیروزی بزرگ در جامعه پرستاری است. 

می توان گفت استخدام پرستاران برای ساماندهی امور این افراد و دادن اطمینان خاطر به این قشر از کادر درمانی کشور روایتی بود که در بهمن ماه سال گذشته کلید خورد و براساس آن معاون توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور در روزهای نخست یازدهمین ماه سال 89 از انتشار آگهی استخدام پرستاران در 10 بهمن خبر داد. موضوعی که نوید جذب نیروهای جوان و کارآمد را در سال نه فقط به مارکز درمانی بلکه به بیماران 90 می داد. 

بر این اساس سید عباس حسنی در جلسه ستاد انتخابات نظام پرستاری اعلام کرد برای اجرای قانون ارتقای بهره وری به استخدام 23 هزار پرستار نیاز بود كه طبق جدول زمان بندی و هماهنگی‌های انجام شده آزمون استخدام پرستاری ششم اسفند در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور برگزار می‌شود.

گام دوم پس از اطلاع رسانی از نحوه شرکت در این آزمون انتشار فراخوان عمومی در تمام دانشگاه‌ها بود تا همه افرادی که در رشته‌هایی كه شامل این قانون می‌شود، بتوانند در آن شركت كنند.

استخدام تدریجی پرستاران در سال 90

البته شاید تأمین فرصت های شغلی جدید مسأله مهم دیگری بود که در این حین باید به آن توجه وِیژه ای می شد. زیرا بسیاری از افراد در نخستین مواجه با این خبر می اندیشیدند شاید طرح استخدام این تعداد از پرستاران پایانی بر بخش عظیم داستان مشکلات آنها باشد. اما مهمترین موضوعی که موجب نگرانی خواهد شد، این است که آیا برای این تعداد از نیروها موقعیت شغلی ایجاد شده است؟ چرا که سه روز پیش از برگزاری این آزمون وزیر بهداشت از استخدام تدریجی پرستاران در بخش های مختلف بیمارستانی در سال 90 خبر داد و آن را سبب ارتقای قانون بهره بری و کاهش ساعات کار پرستاران و گروه پرستاری عنوان کرد.

دغدغه ای که البته از دید مسوولان و برنامه ریزان هم به دور نماند. زیرا که به گفته حسنی تدابیر لازم در این باره اندیشیده شده است تا در مراكز توسعه یافته و جدیدالاحداث كه همچنان به نیرو و كادر پرستاری نیاز دارد، از نیروهایی که در آزمون پذیرفته می شوند، استفاده شود. دامنه این تدبیر تا به آنجا بود که پرستاران شركتی و قراردادی این مراكز هم با شرکت در آزمون استخدامی پرستاران و استفاده از ظرفیت‌های قانونی به صورت قراردادی به کار گرفته خواهند شد.


برگزاری آزمون استخدامی و صفر شدن ضریب بیكاری پرستاران در كشور

اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه های جوانانی است که سال ها با علم آموزی تلاش می کنند تا به پایگاه اقتصادی و اجتماعی مناسب در زندگی خود دست یابند. موضوعی که شامل حال پرستاران نیز می شود، حتی آنهایی که سال ها در قالب نیروهای قراردادی و شركتی مشغول ارائه خدمات به بیماران بوده اند اما داشتن یک شغل ثابت برایشان آرزوی شاید دست نیافتنی محسوب می شد. در این شرایط استخدام 23 هزار پرستار نویدی بود برای تحقق آنچه که همواره در ذهن این قشر از جامعه درمانی کشور به موضوعی نگران کننده تبدیل شده بود، با این وجود با نخستین زمزمه ها مبنی بر استخدام این تعداد از پرستاران چنین سئوالی شکل گرفت که آیا نیروهای قرار دادی و شرکتی نیز می توانند روی صندلی برگزاری این آزمون بنشینند و با سایر هم رشته های خود به رقابتی علمی بپردازند با خیر؟ دغدغه ای که رییس سازمان نظام نظام پرستاری کشور به آن اینگونه پاسخ داد و موجبات آسودگی خاطر این دسته از پرستاران را نیز فراهم آورد. زیرا به گفته غضنفر میرزابیگی تمامی پرستاران بیكار، قراردادی و شركتی می توانستند در آزمون استخدامی شركت كنند . از سوی دیگر کاهش غیر قابل تصور میزان بیکاری در این قشر هدیه دیگری بود که از سوی برنامه ریزان در راستای ایجاد نهضت اشتغال به پرستان داده شد. به زیانی ساده تر همانطور که میرزابیگی پیش از برگزاری این آزمون اعلام کرد، استخدام 23 هزار پرستار در كشور سبب می شود تا میزان بیكاری در این قشر به صفر برسد تا به آنجا که به قطع می توان گفت این حرفه تنها شغلی است كه میزان بیكاری در آن به صفر یا زیر صفر رسیده است.

18 فرودین و پایان یک انتظار 44 روزه

ساعت ها و روزها گذشت و نوبت به روز موعود رسید تا 83 هزار نفر پرستار دانش خود را نه فقط به محک آزمایش بگذارند بلکه نحوه اشتغال خود در مراکز درمانی کشور را نیز تعیین کنند. بزرگترین آزمون استخدامی پرستاران در کشور درست بیست و سه روز مانده به نواخته شدن توپ تحویل سال برگزار شد تا نتایج آن نخستین خبر خوش در فروردین برای آنهایی باشد که گوش به زنگ اعلام نتایج هستند.
انتظاری که در نخستین ماه سال 90 با اعلام نتایج در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران به پایان رسید و اسامی پذیرفته شدگان و افراد ذخیره منتشر شد. اگرچه فاصله کمتر از 2 ماه برای بسیاری از افراد شاید کوتاه بود اما بدون شک برای پرستارانی که آینده خود را در گرو چنین امتحانی می دانند چندان سهل نبود، حتی اگر دید و بازدید های نوروزی و شادی آغاز سال نو نیز در آن لحاظ می شد.


البته رییس سازمان نظام پرستاری کشوردر نخستین اظهار نظر خود به برنا درباره زمان اعلام نتایج این آزمون دلیلی برای طولانی شدن فاصله برگزاری آزمون تا اعلام نتایج داشت این که مهم‌ترین علت به تأخیر افتادن نتایج آزمون استخدام پرستاری در برخی از استان ها اعتراض سازمان و پرستاران در سخت بودن مباحث عمومی آزمون بود. زیرا که مطرح کردن این سؤالات هیچ گونه سازگاری با افرادی که در این حوزه شرکت کرده اند، نداشت.

به گفته غضنفرمیزابیگی سخت بودن مباحث عمومی در آزمون استخدام پرستاری سبب شد تا از مجموع شرکت کنندگان افراد کمی امتیازات لازم را دریافت کنند و برای برطرف کردن این مشکل به مباحث عمومی کمتر امتیاز داده شده و بیشتر امتیازات به مباحث تخصصی داده می شود.

بر این اساس می توان گفت پرداختن به مباحث اختصاصی از جمله دلایل طولانی شدن پروسه اعلام نتایج بود. البته میرزا بیگی با این خبر خوش که نتایج تا پایان فرودین اعلام خواهد شود این نوید را به پرستاران داد که با آغاز اردیبهشت ماه پذیرفته شدگان می توانند در گزینش های استخدامی شرکت و به زودی مشغول به کار شوند.

شمارش معکوس برای پایان انتظار پرستاران و اعلام نتایج آغاز شد و با رسیدن تقویم به 18 فروردین پایان یافت تا در سال جهاد اقتصادی و درست 2 روز مانده به روزپرستار بزرگترین هدیه به فارغ التصحیلان این رشته داده و یکی از گام های اساس در راستای ایجاد نهضت اشتغال در کشور نیز برداشته شود.

نظر شما