متخصص گوارش:

افطار غذای چرب نخورید

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۵:۵۳:۳۴
کد خبر: ۶۸۰۰۹
افطار غذای چرب نخورید
یک متخصص گوارش گفت: از مصرف غذای سنگین وچرب در ابتدای زمان افطار به شدت باید پرهیز کرد و استفاده از سبزیجات و انواع میوه ما بین افطار و سحر توصیه می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، تقوائی با اعلام اینكه مصرف غذای سبك در سحر تحمل روزه داری را افزایش می‌دهد، بیان داشت: مصرف غذای چرب در سحر باعث آسیب به معده می‌شود. 

متخصص گوارش با تاكید بر اینكه خیلی از بیماری‌های گوارشی با روزه داری روبه بهبودی می‌روند، بیان داشت: بیماری روده تحریك پذیر از دسته بیماری‌های گوارشی است كه با روزه داری بهبود می‌یابد. 

تقوائی ادامه داد: افرادی كه از نظر شخصیتی دچار اضطراب هستند به بیماری تحریك پذیری روده دچار می‌شوند كه روزه داری سبب بهبودی این بیماری می‌شود.

این متخصص گوارش تاكید كرد: مصرف غذا‌ها‌ی آماده مثل فست فود‌ها به علت دارا بودن نمك بالا به روزه دارن توصیه نمی‌شود و در موقع سحر از صرف بیش از اندازه برنج نیز خودداری شود.

وی با اعلام اینكه مصرف میوه جات وسبزی‌ها از تاكیدات دوران روزه‌داری است خاطر نشان كرد: روزه داران در موقع سحر از گوشت‌های فاقد چربی و یا كم چرب مثل گوساله و یا مرغ تغذیه كند. 

تقوائی علت شیوع بیماری‌های گوارشی در شمال كشور را آلوده بودن آب به بیماری‌های انگلی عنوان كرد و گفت: برخی از سرطان‌های مری ومعدی ژنتیكی است.

وی یكی دیگر از دلایل سرطان گوارش را مصرف بیش از اندازه ترشیجات، مواد غذایی شور و كنسروها عنوان كرد وافزود: مصرف بالای دخانیات استان گلستان وبخش مركزی استان مازندران نیز مهمترین دلیل شیوع این بیماری در شمال كشور است.

این متخصص گوارش با اعلام اینكه بیماری‌های گوارشی تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری هستند، بیان داشت: تغییر عادت غذایی در تنظیم كار كرد مناسب دستگاه گوارش تاثیر به سزایی دارد. 

تقوایی با تاكید بر تحرك مناسب برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها بیان داشت: مصرف به اندازه غذا همانطور كه در سفارشات دینی بیان شد نیز به كاهش بیماری‌های گوارشی كمك می‌كند.

وی خاطر نشان كرد: بیمارانی كه زخم اثنی عشر دارند باید درمان شوند وهمین طور مبتلایان به بیماری هلیكوباكترپیلوری نیز باید دارو مصرف كنند.

این متخصص گوارش با اعلام اینكه بیماری هلیكوباكترپیلوری ممكن است در بین 80 درصد از مردم ایران شایع باشد، افزود: همه مبتلایان به بیماری هلی‌كوباكتر نیاز به درمان و استفاده از دارو ندارند ولی در مواقع حاد باید به پزشك مراجعه شود.

وی تاكید كرد: روزه داری برای كسانی كه جراحی معده انجام دادند توصیه نمی‌شود.

نظر شما