سوء تغذیه از عوامل ضعف یادگیری در کودکان است

۱۳۹۰/۰۶/۲۸ - ۱۹:۰۶:۳۹
کد خبر: ۷۷۴۳۷
سوء تغذیه از عوامل ضعف یادگیری در کودکان است
با مشاوره كودكان زیر 6 سال می‌توان از سوء تغذیه آنها كه در دوران كودكی موجب عقب ماندگی ذهنی، اختلالات رفتاری، ضعف یادگیری می‌شود، جلوگیری كرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، مرضیه وكیلی مسوول واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این مطلب، گفت: كودكان زیر 6 سالی كه برای مشخص شدن وضعیت رشد در خانه های بهداشت یا مراكز بهداشت شهری مورد سنجش قد و وزن قرار می‌گیرند در صورت تشخیص اختلال رشد و معاینه توسط پزشك مركز، به مشاور تغذیه ارجاع داده می‌شوند. 

وکیلی ادامه داد: در مراكز مشاوره تخصصی تغذیه در تمامی شهرستان‌های استان فارس، نزدیك به نیمی از كودكان زیر 6 سال توسط كارشناسان تغذیه مشاوره تخصصی می‌شوند كه این مسئله از بروز مشكلات ناشی از سوء تغذیه و اختلال رشد در آن‌ها جلوگیری می‌كند.

وی اظهار داشت: سوء تغذیه یكی از مشكلات بهداشتی قابل پیشگیری است كه به دلایل مختلفی از جمله دسترسی ناكافی به غذا، ابتلا به بیماری‌های انگلی و باكتریایی و مهارت ناكافی در تغذیه كودك ایجاد می‌شود و در دوران كودكی موجب عقب ماندگی ذهنی، اختلالات رفتاری و ضعف یادگیری می‌شود.

وكیلی گفت: اختلال رشد یكی از انواع سوء تغذیه است كه در صورت تغذیه مناسب كودك قابل پیشگیری است، بنابراین یكی از اهداف بلند مدت برنامه عملیاتی واحد تغذیه استان فارس، برنامه ریزی و اجرای مشاوره تخصصی به كودكان دچار اختلال رشد است.
 
وی بیان كرد: از حدود 3 سال پیش با راه اندازی مراكز مشاوره تغذیه در مراكز بهداشت این كودكان پس از معاینه توسط پزشك و انجام آزمایش های لازم به كارشناسان تغذیه ارجاع داده و مشاوره شده اند كه این امر در سال های اخیر موجب كاهش قابل توجه اختلال رشد كودكان شده است، به گونه ای كه شیوع كم وزنی متوسط و شدید از 3/11 درصد به 7/9 درصد رسیده است.
 
وكیلی به والدین توصیه كرد: با سنجش میزان رشد كودك زیر 6 سال خود در مراكز بهداشت، در صورت وجود اختلال رشد از بروز عوارض آن پیشگیری كنند.

نظر شما